Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som har blitt helt krakilsk ved puppen, hun vrir og sparker og dytter seg vekk mens hun dier... Litt lei, gjelder hver gang og fra første stund..

Jeg ammer henne liggende og trykker ikke hodet mot meg eller noe...

Pga at det gjør så vondt og det er så ukoselig så har jeg tenkt til å gi mme, men plutselig nekter hun å ta det også...

Har ammet på mørkt rom, forskjellige stillinger, vet ikke hva jeg skal gjøre, noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144044893-vrang-ved-puppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, jeg vet hvordan du har det. Skjedde med oss også når vesla var ca 7 måneder. Ble nesten umulig å amme, tok litt og spyttet ut, vred seg og til slutt hylgråt hun bare hun ble lagt til. Hadde ikke tid overhode. Jeg pumpet en stund, og ga morsmelk fra kopp - men når hun ikke ammet på natten og heller ikke på dagen, ble det for mye arbeid å holde produksjonen oppe rett og slett.

Har ammet to barn før henne uten problemer, og ble egentlig litt skuffet over at jeg ikke fikk det til så lenge jeg ønsket. Jeg hører man sier at ingen barn "vil" slutte å amme, og at det bare er vår tålmodighet og arbeidsinnsats det skorter på. Godt mulig det er sant, men når barnet ditt rett og slett ikke vil ha puppen i munnen, og blir desperat når hun legges til, er det ikke akkurat gøy å amme lenger. Jeg prøvde alle råd med stillerom, mørkt rom, hyppig amming, amming før annen mat osv - men det fungerte ikke for oss. Etter tre uker ga jeg opp.

Vesla elsker grøt og mat, men drikker nesten ikke MME. Hun spytter det ut og kan til nød gurgle det, vann derimot er stas Jeg har snakket med helsesøster som mente at med de mengdene grøt hun spiser, får hun i seg nok kalsium mv. Jeg blander også i MME i maten så godt det lar seg gjøre.

Lykke til :-)

Kanskje du burde sjekke nakken hennes? Kan det være øreverk (men når det har vart så lenge, er det vel ikke det..). Har du forsøkt morsmelk på flaske, om hun tar det? Så vet du litt mer om det er smaken eller det å innta drikke som er problemet..

Du kan også forsøke å få i gang utdrivningen før du legger til, om hun er sint fordi melka ikke kommer med en gang?

Huff, ikke gøy :(

Her løsnet det med å lure henne litt med sukkervann i munnviken og litt på puppen. Men vår hadde og vondt pga av låsning i nakken, fant ut det dagen etter ammingen løsnet litt etter 3 dager med puppenekt.

Ta en sjekk hos manuellterapaut om du mistenker noe der, og enig med hun over ang øreverk, det gjør veldig vont å svelge om jenten din har det, eldstemann her hadde kronisk mellomørebetennelse i 8 mnd så det kan vare lenge og uten noe særlig feber.

Føler sånn med deg, lykke til videre.

Annonse

Takk for mange råd! :)

Har sjekket for låsning, det har hun ikke, men ørebetennelse? Kanskje det?

Hun har ikke feber, hatt mye ørevokst og trykket rundt øret hennes nå, hun virket upåvirket...

Jeg kjenner at jeg vegrer meg veldig til å legge hun til.. *sukk*

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Er det lenge siden du sjekket for låsninger? Det hender låsninger blir verre med alderen (når de blir mer mobile og bruker musklene mer), og jeg vet også om barn som har FÅTT låsninger etter 3 mnd alder pga. feil muskelbruk ved diing.

Er det noen amminger som fungerer, feks. nattamming? Når spiser hun nå? Når hun har brystvegret i 4 uker så må du jo ha fått i henne tilstrekkelig med mat på et eller annet vis :-)

Lurt å prøve å få i gang utdrivingen før du legger henne til, ja. Du kan også vurdere å prøve hjelpebryst, se http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Er det lenge siden du sjekket for låsninger? Det hender låsninger blir verre med alderen (når de blir mer mobile og bruker musklene mer), og jeg vet også om barn som har FÅTT låsninger etter 3 mnd alder pga. feil muskelbruk ved diing.

Er det noen amminger som fungerer, feks. nattamming? Når spiser hun nå? Når hun har brystvegret i 4 uker så må du jo ha fått i henne tilstrekkelig med mat på et eller annet vis :-)

Lurt å prøve å få i gang utdrivingen før du legger henne til, ja. Du kan også vurdere å prøve hjelpebryst, se http://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst

Sjekket for låsninger rundt 2 mnd alder, hun går til fysio nå for å rette opp favorittside, kan dobbeltsjekke med fysioen igjen.

Før var det nattammig og kanskje en amming på dagen som fungerte, nå fungerer ingen.

Jeg ammer henne selvom hun sparker, drar og klorer for ellers får hun jo ikke i seg noe, hun dier mens hun gjør alle disse tingene.

Jeg tenker at det ikke har noe med utdrivning å gjøre da hun gjør dette gjennom HELE matingen, men jeg kan ta feil... :(

Annonse

Virker det som om hun har noen problemer med koordineringen av å suge/svelge/puste, forresten? Hosting, brekker seg eller liknende?

Når hun er overivrig så setter hun melk i halsen , gulper men svelger det ned igjen ellers så er vel alt normalt.

Nytt symptom, klør seg i øya når hun spiser mens hun spenner seg og sutrer. :s

Kanskje hun har luftsmerter? Da kan de vri seg mye, og bli veldig urolige. Hva med å prøve ammete? Tror den er å få kjøpt på apotek. Den er det fenikkel, anis og karve i, om jeg ikke husker feil. Verdt et forsøk? Kan også hjelpe å vente minst to timer mellom hvert måltid, for da rekker magesekken å bli tom før den blir fylt igjen. Om magesekken konstant er litt fylt, kan visst dette være vondt for den lille (fikk beskjed om dette på helsestasjon). Ved luftvondter/luftsvelging, kan det også være bedre å amme slik at baby sitter oppe.

Gnir seg i øynene er ofte tegn på at de er trøtte...

Hvilke signaler ser du etter når du skal amme henne? Ammer du ofte?

Har hun lagt fint på seg hittil?

Ammer hver tredje time, når hun våkner fra luren sin...

Rekkefølge: amme, leke, sove, leke

Ammer når det ca har gått tre timer og hun er surmulen (har prøvd å amme oftere og sjeldnere uten at det hjalp)

Hun legger fint på seg, siste 3 ukene har hun flatet litt ut, men HS er ikke bekymret

Kanskje hun har luftsmerter? Da kan de vri seg mye, og bli veldig urolige. Hva med å prøve ammete? Tror den er å få kjøpt på apotek. Den er det fenikkel, anis og karve i, om jeg ikke husker feil. Verdt et forsøk? Kan også hjelpe å vente minst to timer mellom hvert måltid, for da rekker magesekken å bli tom før den blir fylt igjen. Om magesekken konstant er litt fylt, kan visst dette være vondt for den lille (fikk beskjed om dette på helsestasjon). Ved luftvondter/luftsvelging, kan det også være bedre å amme slik at baby sitter oppe.

Det er nok ikke luftsmerter, hun promper som en mann og sover som ett lam på natta :) hun er ikke urolig ellers...

Har prøvd sittende amming, like ille....

Hmmm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...