Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har nettopp fått jobb i en mellomstor bedrift hvor ingen er organiserte. Lurer litt på å organisere meg, men vet for lite til å ta en god avgjørelse. For min del blir det i tilfelle innen kontor. Noen som vil hjelpe med å gi en liten innføring i dette for meg? Anonym poster: 23ee0c3d4e580ba32942cf136138ac7f
☆☆☆ Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Ulempa er jo at ein må betale fagforeningskontigent, som ein i eit normalt arbeidsforhold vil betale meir enn ein får. Ein kan sjå på det som ei forsikring, og også solidaritet med dei i vanskelege arbeidsforhold, som vil trenge advokatbistand o.l. etterkvart. Fordelen er fagleg påfyll, større moglegheiter til å få gjennom lønnskrav (saman er ein sterke), moglegheiter til bistand i konflikter, gode forsikringsavtalar og å vere del av eit fagleg fellesskap.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 For meg er det en selvfølge å være organisert, og du har fått gode argumenter fra * over her. Nå jobber jeg i det offentlige, og må nok innrømme at jeg ergrer meg over "gratispassasjerene", som får samme avtaler som meg, men som ikke bidrar til fellesskapet.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Ulempa er jo at ein må betale fagforeningskontigent, som ein i eit normalt arbeidsforhold vil betale meir enn ein får. Ein kan sjå på det som ei forsikring, og også solidaritet med dei i vanskelege arbeidsforhold, som vil trenge advokatbistand o.l. etterkvart. Fordelen er fagleg påfyll, større moglegheiter til å få gjennom lønnskrav (saman er ein sterke), moglegheiter til bistand i konflikter, gode forsikringsavtalar og å vere del av eit fagleg fellesskap. Takk for svar Men vil dette gjelde selv når ingen andre er organisert? Er det ikke noe med at minst 50% av de ansatte må være organisert for at det skal gjelde på arbeidsplassen? Anonym poster: 23ee0c3d4e580ba32942cf136138ac7f
☆☆☆ Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Ulempa er jo at ein må betale fagforeningskontigent, som ein i eit normalt arbeidsforhold vil betale meir enn ein får. Ein kan sjå på det som ei forsikring, og også solidaritet med dei i vanskelege arbeidsforhold, som vil trenge advokatbistand o.l. etterkvart. Fordelen er fagleg påfyll, større moglegheiter til å få gjennom lønnskrav (saman er ein sterke), moglegheiter til bistand i konflikter, gode forsikringsavtalar og å vere del av eit fagleg fellesskap. Takk for svar Men vil dette gjelde selv når ingen andre er organisert? Er det ikke noe med at minst 50% av de ansatte må være organisert for at det skal gjelde på arbeidsplassen? Anonym poster: 23ee0c3d4e580ba32942cf136138ac7f For at bedrifta skal vere bunden av tariff må ein viss andel vere organisert meinar eg å ha hørt (rekrutter kollegaer), men rett til bistand osv har ein uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Ulempa er jo at ein må betale fagforeningskontigent, som ein i eit normalt arbeidsforhold vil betale meir enn ein får. Ein kan sjå på det som ei forsikring, og også solidaritet med dei i vanskelege arbeidsforhold, som vil trenge advokatbistand o.l. etterkvart. Fordelen er fagleg påfyll, større moglegheiter til å få gjennom lønnskrav (saman er ein sterke), moglegheiter til bistand i konflikter, gode forsikringsavtalar og å vere del av eit fagleg fellesskap. Takk for svar Men vil dette gjelde selv når ingen andre er organisert? Er det ikke noe med at minst 50% av de ansatte må være organisert for at det skal gjelde på arbeidsplassen? Anonym poster: 23ee0c3d4e580ba32942cf136138ac7f For at bedrifta skal vere bunden av tariff må ein viss andel vere organisert meinar eg å ha hørt (rekrutter kollegaer), men rett til bistand osv har ein uansett. Rekruttering kan bli vanskelig da dette er en bedrift som går langt for at ingen skal organisere seg... Får arbeidsplassen automatisk beskjed hvis jeg melder meg inn i en organisasjon? Beklager alle spørsmålene her, er takknemlig for alle svarene Anonym poster: 23ee0c3d4e580ba32942cf136138ac7f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Ikke minst får du bistand om noe skjer på jobb; nedbemanning, omorganisering etc. Har selv vært gjennom en prosess hvor jeg var organisert og det var avgjørende for resultatet. Det er noe med å ha en solid organisasjon i ryggen:) Det er ofte endel fordeler gjennom medlemskapet som forsikringer, rabatter etc. Så man kan spare mye penger hvis man benytter fordelene sine. Anonym poster: fd8b343a1e5790c966c183b7b1ec4bda
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Bedriften får ikke beskjed fra fagforening og i mine øyne er det svært negativt om en bedrift går langt i å hindre organisering. Da hadde jeg løpt til nærmeste kontor og meldt meg inn for sånt lukter det bråk av.. Anonym poster: fd8b343a1e5790c966c183b7b1ec4bda
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 For meg er det naturlig å være organisert. Hele lønnsystemet vi har er bygd opp gjennom fagforeningene og den innsatsen de gjør. Å være uorganisert betyr å være "lønnshaiker". Altså at vi som er medlemmer betaler for at du skal få goder. Det er i hovedsak tre hovedsammenslutninger å velge mellom LO (som henger sammen med arbeiderpartiet - tett tilknytning - og da på "begge sider av bordet" under forhandlinger i det offentlige) YS - partipolitisk uhavhengig - for alle Akatemikerne - løst sammenstilte organsisasjoner for personer med en klar akademisk utdannelse. Innen LO og YS er det ulike organisasjoner avhengig av tariffområde. Som medlem i en organisasjon har du sikkerheten om hjelp (også juridisk) om det skulle skje noe på arbeidsplassen som gjør at du trenger det. I tillegg er det gjerne gode forsikringsordninger og andre medlemsgoder. For mange har fagforeningsarbeid vært en karrierevei. Anonym poster: 906b7153331a34f990ad78569859c7bc
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Du får trekt fra en del av fagforeningskontigenten på skatten. (maxbeløp du kan trekke fra) Anonym poster: 906b7153331a34f990ad78569859c7bc
☆☆☆ Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 For meg er det naturlig å være organisert. Hele lønnsystemet vi har er bygd opp gjennom fagforeningene og den innsatsen de gjør. Å være uorganisert betyr å være "lønnshaiker". Altså at vi som er medlemmer betaler for at du skal få goder. Det er i hovedsak tre hovedsammenslutninger å velge mellom LO (som henger sammen med arbeiderpartiet - tett tilknytning - og da på "begge sider av bordet" under forhandlinger i det offentlige) YS - partipolitisk uhavhengig - for alle Akatemikerne - løst sammenstilte organsisasjoner for personer med en klar akademisk utdannelse. Innen LO og YS er det ulike organisasjoner avhengig av tariffområde. Som medlem i en organisasjon har du sikkerheten om hjelp (også juridisk) om det skulle skje noe på arbeidsplassen som gjør at du trenger det. I tillegg er det gjerne gode forsikringsordninger og andre medlemsgoder. For mange har fagforeningsarbeid vært en karrierevei. Anonym poster: 906b7153331a34f990ad78569859c7bc Du gløymer UNIO, også ei stor samanslutning og også partipolitisk uavhengig (sjukepleiarar, politi, lærarar m.fl.).
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2013 #12 Skrevet 5. mai 2013 Fordeler: Gjennom å være organisert i LO Handel og kontor har jeg en god forsikringspakke Jeg har også fått god hjelp et par ganger da arbeidsgiver rotet med lønna mi/feil trekk av feriepenger/permisjpn osv. og sto på sitt. Ordnet seg ved profesjonell og rask hjelp fra organisasjonen. Dersom ca 10% av de ansatte er organisert (avhenger v hvor stor arbeidsplassen er) kan dere kreve tariffavtale der (og det kan også fagforeningen hjelpe med). Du som enslig organisert har jo likevel fordeler ved medlemskap. Kan ikke tenke meg noen ulemper? Anonym poster: 59c51969c2e1f947ddd7c06b2659de1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå