Gå til innhold

Jordmor: "innvollene kan gro sammen etter et KS!" hørt om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pg av dårlige erfaringer med "fødsler" vurderer jeg planlagt ks nå.

Og da snakker jeg om virkelig dårlige og smertefulle erfaringer... ( har blandt annet hatt ks, haste etter to harde døgn, revnet, brudd i halebein endte uker i rullestol ).

Ny jordmor på HS, fortalte om trolig ønske om planlagt ks.

Fikk beskjed om at hun ikke ville skremme meg, men man kan få masse plager/senskader med ks, ville ikke anbefale det. Innvollene kan vokse sammen!!

( ikke skremme meg sa hun??? Whaaat?)

Noen som har hørt om det, erfaringer???

Takker for svar.

Anonym poster: f845be60a06df81643fddb3f85d502d9

Skrevet

Det har jeg aldri hørt... Hørtes veldig rart ut! Kanskje hun prøvde å skremme deg til å ikke ville ha ks?

Anonym poster: 310004785fccb21e026f28071ec406f8

Skrevet

Nei, men hudlagene kan vokse sammen, altså arrvevet.

Jeg har 2 planlagte ks bak meg, så vil advare deg at ks ikke er smertefritt heller. Bare annerledes og etterpå, dvs når du egentlig ønsker å være pigg slik at du kan nyte tiden med ditt nyfødte barn.

Skrevet

Litt rar måte å si det på, men ja, det kan bli adheranser (at det gror sammen litt feil) etter keisersnitt (og andre operasjoner).

Skrevet

Regner med at hun snakket om adheranser, sammenvoksninger. Det er risiko for det ved enhver operasjon.

Anonym poster: 3047205398958fd20cd5ccba83a199fd

Skrevet

JA, her har livmora vokst inn i urinblæren :mellow: og andre sammenvoksninger som er normalt. Dette blei oppdaget i forbindelse med operasjon som jeg hadde nå på nyåret.

Skrevet

Jeg har hatt 2 KS, ingen har skremt meg med det du sier, begge var haste, og det hele var kun positive opplevelser for oss!!

Begge var i utganspunktet planlagt av medisinsk årsak, men kom aldri så langt i sv.skapet, derav haste!!

Ikke hatt noen problem med mine,kom meg fort til tross for "gammal"(36 og39) ved KS!

Har inntrykk av at KS er ren rutineoperasjon for tiden. Selv om man skal være obs på at all kirurgi har en viss risiko!

Vil tro det går bra med deg og:)

Anonym poster: 614708fb0ca4b3f6332afaaaf2e59cb9

Skrevet

Har hørt om at arrvevet kan henge seg opp i andre organer på en måte ja. Vet ei som måtte operere på nytt fordi det ble noe feil inni der etter keisersnittet.

Jeg har fått masse arrvev inne i livmoren, noe som gjør mensen til noe skikkelig herk. Dette visste ikke jeg at gikk an, men gynekologen min sa at det var forholdsvis vanlig. Når jeg får mensen blør jeg i ca 5 dager sånn som jeg alltid har gjort, så har jeg en til to dagers opphold før jeg begynner blø brunsvart gammelt blod og det gjør jeg i 2-4 dager. I følge gynekologen er dette hinner o.l. som skal ut av livmoren med mensen, men så henger det igjen i arrvevet der inne. Derfor varer mensen for meg nå alt fra 8 til 11 dager, mot 5 som var vanlig før snittet som ble tatt med siste barnet. 4 år siden snittet nå så det ser ikke ut som det blir bedre heller...

Anonym poster: 80b195cc0b0a3ed7b86db9abb1c19c35

Skrevet

Ja, det heter egentlig dannelse av arrvev og er en kjent bivirkning av all magekirurgi. Vi leger er derfor generelt livredde for å bli operert i buken selv, man kan ikke på forhånd vite hvem som er adheransedannere og hvem som ikke er det. Jeg har sett flere tragiske skjebner etter magekirurgi, men totalt sett er det heldigvis få som rammes.

Anonym poster: 04473340385a58f653945b0df4164f33

Skrevet

Det er fare for sammenvoksninger(arrvev) i magen etter alle mageoperasjoner, uansett hva du er operert for. Faren øker hvis man er operert flere ganger. Anvhengig av hvor og mellom hvilke organer sammenvoksningene er, kan man få små eller store komplikasjoner. Noen sammenvoksninger merkes ikke, noen kan føre til at man må opereres på nytt, gjerne akutt. F.eks. hvis det er sammenvoksninger i forbindelse med tarm kan man få tarmslyng, og det kan bli nødvendig med akutt operasjon.

Når det er sagt er det slettes ikke alle som blir operert som får sammenvoksninger, ihvertfall ikke de som gir komplikasjoner!

Hilsen sykepleier på gastrokirurgisk(magekirurgi) avdeling :-)

Anonym poster: 0ef5dc596b92072158302917ca716dbb

Skrevet

Ja, det har jeg hørt om. En venninne av meg måtte ta en kikkhulssoperasjon noen år etter ks fordi bukhinnen og urinblæren hadde grodd sammen med arret fra ks. Hun hadde plager fra dette, men legen sa at mange ikke merker noe til dette selv om det var relativt vanlig. Jeg har hatt 3 ks, og under ks nummer 3 sa legen som utførte det at arret hadde grodd litt sammen med bukhinnen etter ks nummer 2, så dette rettet hun opp i under ks nummer 3. Jeg hadde ikke hatt noe ubehag av dette.

Anonym poster: d7c1cf8e4d703a74b9a7a6770e6e8522

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Tydeligvis flere måter å si det på enn JM;)

Jeg har jo hatt et haste KS, fikk ingen senskader da, verste var nok at jeg var hadde igangsettingsrier i 2 døgn før.. Så jeg var totalt utslitt!

Men det halebeinsbruddet gav jo meg langvarig smerte og senskader!

Synd jeg ikke har fjernet det, da skulle jeg født normalt...

Men nå veier det mest mot planlagt.

Har time med sykehuset om en stund....

Skal ikke være lett;)

HI

Anonym poster: bcd1ae965667c3c8eb0598acc5179481

Skrevet

Det er ganske vanlig ja. Mange merker ikke noe til det, men det kan feks gi økt sjanse for strangulasjonsileus ( Dvs at enn arrvevsstreng vokser rundt tarmen og snører seg sammen). Man får da ileus og må opereres kjapt, da det blir helt eller delvis stopp i avføringen. Adheranser kan feks også gi problemer i forhold til senere mageoperasjoner. Har sett bruker der alt ligger sammenklistret i en stor klump. Kan gi problemer ved feks kreftoperasjoner, galleopr, tarmkirurgi, blindtarm og underlivsoperasjoner. Det blir mye vanskeligere å operere samt at det er større sjans for å skade andre organer enn det de skal operere. Feks tarmperforasjon, som kan være meget alvorlig. Det er en grunn til at vi er strenge på ks, egentlig burde vi vært ennå strengere.

Anonym poster: 6d59b9004f1344fe0c2a6171f88a9c8d

Skrevet

Derfor jeg helst vil slippe KS :(

Skrevet

Jøss, det har jeg aldri hørt om. Synes noe er veldig rart i magen min selv, så kanskje det er noe jeg burde få sjekket ut...

Anonym poster: 93e83b8545cebd9d437c8b60fd5bf1a2

Skrevet

Litt off topic men dere som har opplevd slikt i ettertid. Har dere hatt noe type vondt som tydet på det? Hvordan eventuelt?

Anonym poster: 985516308fdd6fe5b08776a7735ee233

Skrevet

Ja, det heter egentlig dannelse av arrvev og er en kjent bivirkning av all magekirurgi. Vi leger er derfor generelt livredde for å bli operert i buken selv, man kan ikke på forhånd vite hvem som er adheransedannere og hvem som ikke er det. Jeg har sett flere tragiske skjebner etter magekirurgi, men totalt sett er det heldigvis få som rammes.

'Tragiske skjebner' ?

Du bør vel moderere deg selv litt. En tragisk skjebne har en når det er dødelig utgang eller en får varige men som plager en resten av livet. Det skjer ikke ofte!

Er jo en grunn til at man er restriktive med KS, og de fleste hører bare om sårinfeksjoner og smerter.

Hilsen en annen lege...

Anonym poster: 0dc7913db165fec1b293a64ba72d428e

Skrevet

'Tragiske skjebner' ?

Du bør vel moderere deg selv litt. En tragisk skjebne har en når det er dødelig utgang eller en får varige men som plager en resten av livet. Det skjer ikke ofte!

Er jo en grunn til at man er restriktive med KS, og de fleste hører bare om sårinfeksjoner og smerter.

Hilsen en annen lege...

Anonym poster: 0dc7913db165fec1b293a64ba72d428e

Hvordan kan man merke at noe er gale? Har noen rare pulserende smerter som har vært av og på, på sidene rundt ks-arret helt siden ks for 5 mnd siden. Kan dette være noe slikt?

Anonym poster: 985516308fdd6fe5b08776a7735ee233

Skrevet

Dytt;)

Anonym poster: bcd1ae965667c3c8eb0598acc5179481

Skrevet

Jeg fikk store smerter etter KS, og ble operert etter kort tid. Jeg hadde fått tarmslyng (ileus).

Sliter nå flere år etter i perioder med smerter i magen som legene mener skyldes sammenvoksninger.

Anonym poster: 68fbea88706fcad595e36b3375cadc83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...