Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Er det noen fler som har dette eller har hatt det her inne? Jeg fikk schlatters i ung alder (8år) og har slitt med vondt kne siden. Har alltid fått høre av leger at de ikke kan gjøre noenting for det går over av seg selv og jeg må reduserer trening og intensitet etter smertene. Men bare jeg går en tur på butikken så har jeg vondt og har søvnløse netter pga smerte. Jeg er veldig glad i å trene og gjør det på tross av smertene, for det gir meg så dårlig selvfølelse når jeg ikke er i fyisk aktivitet og blir deprimert(har lavt stoffskifte, så eneste måten for meg å holde vekten stabil er å trene, og spise riktig) Jeg vil så gjerne fungere som et normalt menneske i aktivitet til tros for stoffskifte. Nå har jeg lest litt på nett og ser at mange kan få oprasjon om de fortsatt har smerter etter at vokseperioden er over, nå er jeg 24 og vil si at min vokseperiode er over, for har ikke vokst en cm i høyde, sko eller forandret str på klr siden jeg var 14. Har ikke nakket med legen enda, for føler han ikke tror på meg når jeg beskriver hvor vondt jeg faktisk har det. Er det noen her inne om i voksen alder har fått invilget en slik oprasjon og blitt funksjonable igjen på aktivitetsfronten? Anonym poster: 55e0076965ebb96e2e18b4e730e456d9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Legen mente jeg hadde dette som liten, jeg sliter fortsatt er nå 42. Anonym poster: 834c3f4022e9a58098c6b91e719d295c
mille260 Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 jeg har det. Ikke plaget i det hele tatt. syns bare det er ufattelig stygt med de 2 kulene på knærne :-) kan ikke krype og sitte på knærne! det gjør vondt. . vet om flere som har det men ikke tatt operasjon.. ville tatt en prat med legen igjen og hvis han ikke hører på deg kan du jo bytte fastlege.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Trykkbølgebehandling er effektivt mot Schlatters!!! Tror faktisk jeg har til gode å ha noen som ikke er blitt bra av det! Det som er viktig i tillegg er at man i en lengre periode slutter med sukker og for mye raske karbohydrater, da dette er betennelses-triggende i kroppen. Bruk langsomme karbohydrater i steden for. Større doser med omega3 virker betennelsesdempende og er også en fordel å bruke, spesielt før, under og en stund etter behandling. Ellers er det viktig at du trener stabilitet mage-rygg-sete da dette har innvirkning på knestillingen og knebelastningen. Hvis det er store muskelspenninger i sete, lår og legg så er virkningen av trykkbølgebehandlingen bedre om også dette behandles med nåler, massasje og tøyninger i tillegg. Det er fullt mulig å bli bra av Schlatters! Hilsen fysioterapeut Anonym poster: 1fba4d5380978c7a067675a16f266103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå