Gå til innhold

Synes du det å kalle en mørkhudet for "svart" er negativt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den politisk korrekte termen?

Anonym poster: e7bbc80b022ba1fc2f1a7acc09bcbec3

Fortsetter under...

Skrevet

Neger.

Anonym poster: 574322b202eacd055878ff50c37d31d3

Skrevet

Den dagen det ikke er lov å si mørkhudet eller farget, hva skal man si da? Brunlig?

Rart at det er lov å si svart hår hvis noen har det, men det er ikke lov å si svart om hudfarge. Blir helt kunstig.

Skrevet

Rassenazzer!

Anonym poster: 2c46b42da2d5ba313a6c2c481efcd629

Skrevet

Nei, syns ikke det er negativt. Bruker også neger uten problemer. Hverken min omganskrets eller jeg er rasistiske, så for oss er det bare beskrivende. Selvfølgelig kan det sies på en negativ måte, men den kan man gjøre med de fleste ord ;)

Anonym poster: 9df223d36a629b4005037068a9169bbf

Skrevet

Mørk i huden pleier jeg å si. Men svart er vel ikke noe galt det heller. Men neger sier jeg ikke. Uansett hvor lite rasistisk det er ment, så er det noen som vil ta seg nær av det.

Anonym poster: 35ed2e05a15825d7d3fbff8782856473

Annonse

Skrevet

Neger. Må da gå an å kalle en spade for en spade.

Anonym poster: 8e760f60a367bcbc3cb4c3c8027957f2

Skrevet

Vi sier svartinger, og det blir sett på som negativt..

Så nettopp på Pinlige sykdommer NRK, og så at England sier Black. Damen som pratet på norsk sa Svarte..

Så er vi egentlig redde for å bli sett på som rasistiske?

HI

Anonym poster: 98cb57f815f194c57951b0aa85ae2855

Skrevet

Driter i hva som er politisk korrekt. Jeg er ingen rasist, og er heller ikke ekkel mot de som er mørke, men at det skal være så kritisk forstår jeg ikke. Så lenge man ikke sier ni__er så tenker jeg at det er greit.

Anonym poster: 5c6bf8de583248727002e380019cdee0

Skrevet

Men nå er ikke alle vi som er mørke i huden negere. Og det er vel kun de mørkeste fra Afrika som kan betegnes som svarte.

Vi som er fra Sør Amerika og Asia er brune/gyllen i huden. Derfor blir det feil å kalle oss både neger og svart. Kall oss det vi er, nemlig mørkhudet.

Ordet neger, i seg selv, er ikke et skjellsord, men ofte blir ordet "jævla" satt foran, og ja, da blir det et skjellsord.

De som bruker ordet "svarting" ser jeg på som lowclass og harry. I år 2013 bør man kunne andre ord enn det. For meg vitner det om en litt "enkel" personlighet.

Anonym poster: eb78a67e18b4de98f575835175555471

Skrevet

Svarting er stygt, og jeg synes svart også er det, klarer ikke si det. Jeg er heller ikke hvit, jeg er... beige, eller noe. Eller lys. Neger derimot legger jeg ingenting negativt i, men bruker det kun sammen med mennesker jeg vet ikke tar det ille opp. Sammen med folk jeg ikkje kjenner så godt prøver jeg å unngå samtaler der jeg blir nødt å bruke beskrivende ord om utseendet til andre enn kaukasere i det hele tatt, for ALT tas jo fornærmelig opp for tiden :/

En araber, asiat, sør amerikaner etc ville jeg selvsagt aldri kalt neger, for det er de jo ikke, men heller sagt asiat, arabiskt utseende etc...

Anonym poster: 3ae19a1595ff7d4c8714830c928223c2

Skrevet

Nå spiller det vel ingen rolle om folk som er lyse i huden synes det er helt greit å bruke ordet "neger" - og i tillegg bortforklarer det med at de ikke anser seg selv som rasistiske. Det som betyr noe er hvordan det oppfattes og oppleves av den som blir beskrevet som "neger" eller "svart", og det er det man skal ha respekt for.

Derfor bruker jeg betegnelsen "mørkhudet" eller "mørk i huden" om jeg skulle ha behov for å beskrive andres hudfarge. Og jeg føler ikke akkurat at det gjør mitt språk fattigere.

Skrevet

Svart er riktig betegnelse for en som er svart i huden. Det er et verdinøytralt begrep, og ble brukt blant annet for å bedre rettighetene til den afro-amerikanske befolkningen i USA. Så svart er helt greit å si, og på engelsk brukes gjerne black. Min mann er svart, men datteren vår sier han er brun, og skal vi være pirkete så er han jo det. På samme måte som vi kanskje ikke er direkte hvite. Så svart er ikke ille, men neger er ikke like bra. Når du i setningen etter må føye til "men jeg/vi er ikke rasistiske", så er det som regel galt. Du ville ikke kalt en kineser guling, eller chippchapper? Så hvorfor ikke si at han er svart, men usikker på hvor vedkommende er fra.

Og apropos det å kommentere hudfarge; vi bor i et flerkulturelt område i Oslo, og i barnehagen til frøkna er de fleste jo brune i huden (og kommer fra mange ulike land). Har lagt merke til at av og til hvis hun skal si noe om noen på tv'n eller dataen, som er hvit, eller med typisk norsk utseende, så sier hun: "du, mamma, se på hun hvite jenta der...". Men jeg ser ikke på henne som rasistisk fordi hun sier hvit... (så hvorfor skal svart da være ille å si?)

Annonse

Skrevet

Og hvis neger kommer fra negro, som betyr svart på spansk, hvorfor ikke kalle en spade for en spade, og kalle en person med afrikansk opprinnelse for svart? Eller skal vi, for å øke spanskkunnskapene våre omtale hvite folk for blanco? Like naturlig det i så fall.

Skrevet

Vi bleikinger blir jo kalt for mye rart, og vi tåler det jo :)

Skrevet

I utgangspunktet ikke. Amerikanerne sier jo "black". Det kommer vel litt an på hvordan man mener det. "svarting" er IKKE greit.

Anonym poster: c7ea1197cc508a497567459cea223666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...