Gå til innhold

Jeg deltar ikke på dugnad fordi:

Anbefalte innlegg

Jeg betaler

2330 kr. for bhg

300 kr for LUNSJ 4 dager i uken (kneipbrød, salami, smøreost, skinke og ost)

200 kr til turpenger fast

50 kr. Til FAU

Hver mnd. I tillegg sitter jeg i FAU som krever mye tid, og har ansvaret for turregnskapet til avd. mitt barn går på.

Jeg legger igjen sikkert 500 kr. i lodd, kaker og kaffe på alle avslutninger.

Jeg forventer at barnehagen er i bra stand, den er kommunal, og det er kommunen som har ansvar for vedlikehold! Jeg blir aldri kalt inn på dugnad hos verken KIWI eller mor sykehjem!

Anonym poster: 407a05d9ed5aa722ea6155702827f8b9

Fortsetter under...

Jeg gjør mitt ytterste for å delta på dugnad fordi;

Det er andelsbarnehage

Fordi jeg liker at det er pene bed og annet i barnehagen

Fordi jeg har skrevet under en kontrakt hvor det kreves dugnadsdeltagelse

Fordi det er sosialt og hyggelig

OOOOOOOG fordi dugnadsånden er viktig for meg og å lære videre til mine barn. Den kreves i omtrent alle indretter og slike tilstelninger og det er positivt å ha god dugnadsånd.

Vi har heller ikke dugnad i barnehagen.

Men jeg er leder i idrettslaget, og jeg deltar på dugnad fordi:

- jeg har unger som går på idrett

- jeg vet at det trengs

- det er sosialt

- jeg mener at alle må gjøre sitt

- jeg vil gå foran med et godt eksempel og la ungene lære at man bidrar til fellesskapet

Anonym poster: e8ccf973235ee976b328e2863a9aa3d7

Herlighet, det handler jo ikke bare om å rake plen, plukke søppel, male rekkverk, men det er jo MINST like viktig med det sosiale rundt... Er du ikke interessert i å se hvordan foreldrene til de barna som barnet ditt omgåes mest med er i det daglige liv? Om de er oppegående, hyggelige, inkluderende osv... Alle barn lærer jo holdninger av sine foreldre tross alt.. Og ikke minst at det er koselig å bruke 1 time til å gjøre litt fysisk arbeid som barnet MITT får nytte av :) Jeg gleder meg til dugand på mandag, det pleier å være veldig koselig, man blir bedre kjent med foreldre når man står og maler/koster enn å bare si hei i gangene hver morgen :)

Anonym poster: 3510cea6b640228d5146e8c3d90e543e

Annonse

Jeg kjenner alle foreldrene i hele bhg tror jeg! Sitter i FAU, og har naturligvis kontakt med mange av foreldrene. Ellers deltar jeg på foreldrekaffe 2 dager i mnd., og omgås masse med de fleste privat, på trening, barseltreff, pubkvelder, lekedager osv.

HI

Anonym poster: 407a05d9ed5aa722ea6155702827f8b9

Så flink du er då..

Kven skal gjere arbeidet, meinar du? For det kjem ikkje til å kome innleigd hjelp innafor dei kommunale budsjetta.

BTW: barnehageplassen kostar i overkant av 10 000/mnd. Det du betalar er eigenandel..

Må skjønne at det må noen andre gjøre, for hvorfor skal JEG gidde liksom...?

Blir så matt av denne mentaliteten, skal ikke gjøre noe, skal ikke betale for det.

Anonym poster: f8ea8d112520cec5c11b6fdb929968aa

Jeg stiller opp på dugnaden fordi at DET SKULLE BARE MANGLE!!

Gjør meg ingenting å tilbringe noen timer der for å gjøre det fint og trygt for ungene.

Jeg går til og med så langt som å si at jeg koser meg, drikker kaffi og slarver litt med de andre .

Syns det er trivelig å komme seg ut litt blant folk etter en lang vinterdvale:)

Mai bugner av dugnader, ryddeaksjoner langs veien, loppemarked , vaffelsteking, avslutninger annenhver dag,

Bare å brette opp ermene og ta i et tak for ditt nærmiljø:)

I år jobber jeg når det er dugnad, men tar en oppgave i etterkant. Skjønte ikke helt hva fau hadde med dugnad å gjøre? Sitter i fau jeg også, men har alltid møtt opp på dugnad.

Anonym poster: 93508e12b6ddfbef100efffb4f6c55cf

Jeg deltar på dugnader fordi det er noe vi kan gjøre. Det er greit å møte de andre foreldrene innimellom og slå av en prat samtidig. Dessuten er jo ungene ofte med og da leker de sammen.

Anonym poster: 6428e2ef824c0ac0a5b71a5b40741164

Annonse

Kommunen bruker ikke tid, penger eller ressurser på å:

- tegne opp paradis o.l

- koste grus der kostebilen ikke kommer til

- rake løv der løvblåseren ikke får plass

- bygge blomsterkasser som barna kan plante egne planter

- bygge kasser hvor barna kan plante egne grønnsaker

Dette er en liten liste av hva barna(som forresten "bor" i barnehagen i store deler av uken) ønsker, og setter pris på. Dette er noe av det som kommunen ikke gjør for barna våre.

Jeg deltar på dugnad fordi jeg ønsker at barna våre skal ha det best mulig, OG morsomst mulig i barnehagen. Og fordi det er sosialt så klart! ;)

Hvis du sitter i FAU så burde barnehagen avslutte turpengerordningen pronto, det er forbudt og strider mot regelverket, dessverre, er førskolelærer selv og skulle gjerne hatt en turkasse......

Anonym poster: 21fa731745938a7c09876454b7a7b559

Jeg deltar av lyst på de aller fleste dugnader, i idrettslaget, på skolen og på samfunnshuset. Jeg syned dugnad både er koselig og sosialt:)

Tidligere deltok jeg også på dugnader i barnehagen. Vi er nemlig pålagt 2 dugnader hvert år i vår private barnehage.

Det har jeg imidlertid sluttet med etter at jeg oppdaget at leder tok ut 1,5 årslånn for 60% arbeid samtidig som hun skrøyt av at ALT overkudd i barnehagen pløyes tilbake og at det absolutt ikke tas ut utbytte (noe som frosåvidt er riktig, pengene tas bare ut på en annen måte.....). styrer hever lønn som er laaaaangt over normal styrerlønn samtidig som de ansatte ikke får tariffavtale, vedlikeholdet er en skam og matpengene iallefall ikke går til god mat for barna.......

Som sagt; deltar gjerne på dugad for å gjøre en felles innsats for et bedre miljø for undene våre. Men jege r ikke villig til å gjøre ting som normalt sett burde vært gjort av profesjonelle håndverkere eller i det minste en vaktmester for at leder skal ha mindre utgifter og dermed kan bevilge seg enda høyere lønn!!

Anonym poster: 90ac6a586d979d288644884be3ad2772

Litt på siden.. Men jeg husker mamman min hadde denne "uff, må vi stille opp nå igjen"-holdningen. Og jeg irriterer meg over det den dag i dag. Det har faktisk litt med å stille opp og lære barna sine fine verdier også. Som at alle bør ta i et tak.. Sammen kan man få det til osv.. Ikke ; huff huff, la oss snike oss unna, for jeg har ikke betalt for det. Noen andre kan gjøre det.

Visse er så negativ at jeg får gnagsår i lesemuskelen!

Jeg deltar på dugnad så langt det lar seg gjøre. Desverre jobber både jeg og mannen min turnus og da hver tredje helg (har samme jobbehelg). Noen få ganger faller dugnaden på jobbehelgen og da får jeg dårlig samvittighet for å ikke delta. Men det kan vel ikke forventes at en tar fri fra jobb?

Anonym poster: be05018f7d1474dd5ba1e188c770bae6

Jeg deltar på dugnad så langt det lar seg gjøre. Desverre jobber både jeg og mannen min turnus og da hver tredje helg (har samme jobbehelg). Noen få ganger faller dugnaden på jobbehelgen og da får jeg dårlig samvittighet for å ikke delta. Men det kan vel ikke forventes at en tar fri fra jobb?

Anonym poster: be05018f7d1474dd5ba1e188c770bae6

Her forventet korpset at noen andre stilte siden vi ikke kunne... men med 5 dugnader på 4 dager ble det vanskelig å få med seg alt

Anonym poster: 688837905072f61715529126588d3de8

Nå har jeg fremdeles på meg "barnehagetante-brillene", da ... ;)

Jeg må medgi at jeg har litt vanskelig for å forstå foreldre som har vegring mot å delta på dugnad i eget barns barnehage. Her er det snakk om en relativt sett liten innsats som skal til, ei heller er det snakk om mange timer. Dugnadsarbeide i bhg handler jo om å gjøre en STOR og positiv endring i miljøet hvor eget barn tilbringer MANGE timer i uken.

Og barna merker forskjell!

De blir så glade når de kommer i barnehagen dagen etter og ser at lekehuset er reparert og kanskje har fått et strøk maling, at vinterens strøsand og grus er borte, at sandkassene har fått mer sand osv. :)

Det kan faktisk argumenteres for at den norske velferdsstat er tuftet på en felles dugnadsånd!

De sosiale gevinstene som kommer ut av en dugnad skal heller ikke undervurderes :)

Kjære HI,

En barnehageplass koster langt mer enn litt i overkant av 2000 kroner pr mnd. Dette er også grunnen til at land som ikke har oljeøkonomi heller ikke har i nærheten av et slikt barnehagetulbud som vi har. Som noen over her skisserte: det koster minimum 10 000 kr i mnd, din årlige andel er dermed beskjeden. Kiwi sammenligningen er derfor bare latterlig. Men om vi betalte kun 30% av den faktiske kostnaden på maten så skal du ikke se bort ifra at du hadde blitt nødt til å både plukke poteter og stå i kassa innimellom.

Nok om det.

Dugnad er viktig for å formidle verdier videre til barna

Sørge for det lille ekstra som øker trivselen til barna

Sosialt samvær med andre foreldre

Vise at du engasjerer deg og bryr deg om stedet barnet ditt tilbringer det meste av dagen

P.s jobbet ett helt år som frivillig, hver dag altså. Kunne ikke falle meg inn å bruke argumenter ala de du serverer.

Jeg deltar ikke fordi jeg betaler for en tjeneste og det er kommunen sin jobb å holde sin egen eiendom i orden. Dersom vi foreldre skal male dukkestua, rake Hagen og reparere ødelagte leker, skjuler vi hvilket behov barnehagen har for ressurser.

Skolen derimot er gratis. Der skulle jeg gjerne stilt opp på dugnad rett og slett fordi det er gratis, men underlig nok så har kommunen ressurser nok til å holde den i orden uten hjelp fra foreldre...

Jaaaa, dette gjør meg nok til verdens mest egoistiske menneske, men for meg handler dette om prinsipp som jeg velger å stå for. Er ellers en meget engasjert forelder, som deltar på alt annet både i barnehagen og på skolen.

Anonym poster: d1be231db899e5240c6037ff0f33fd57

Jeg deltar ikke fordi jeg betaler for en tjeneste og det er kommunen sin jobb å holde sin egen eiendom i orden. Dersom vi foreldre skal male dukkestua, rake Hagen og reparere ødelagte leker, skjuler vi hvilket behov barnehagen har for ressurser.

Skolen derimot er gratis. Der skulle jeg gjerne stilt opp på dugnad rett og slett fordi det er gratis, men underlig nok så har kommunen ressurser nok til å holde den i orden uten hjelp fra foreldre...

Jaaaa, dette gjør meg nok til verdens mest egoistiske menneske, men for meg handler dette om prinsipp som jeg velger å stå for. Er ellers en meget engasjert forelder, som deltar på alt annet både i barnehagen og på skolen.

Anonym poster: d1be231db899e5240c6037ff0f33fd57

Imponert over at du betalar barnehageplassen, i staden for å kun betale den svært lave maksprisen som resten av noreg. Eg hadde ikkje hatt råd til å betale heile plassen sjølv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...