Gå til innhold

Hvordan vaske bunadskjorte av lin ???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg vasker klærne mine i vaskemaskina, jeg... ;-)

Skrevet

Ullprogram. Ikke sentrifugering, men drypptørke på henger. Milo vaskemiddel. Slik har jeg fått beskjed av min mor å vaske linskjorta.

Skrevet

Jeg vasker de på 40grader på vranga.....dropper sentrifugering og henger de våte på kleshenger så de får dryppet av seg før jeg stryker.Er den gul kan du henge den i sola

Skrevet

Ull og/eller silke program. Milo. Ikke skyllemiddel. Drypptørke til nesten tørr. Hvis du legger den i en pose i kjøleskapet mens den enda er littegranne fuktig blir den mye lettere å stryke.

Gjest Ziva
Skrevet

Og heng den på plasthenger, trehenger kan farge av på den våte skjorten.

Annonse

Skrevet

For å ta vare på skjorta best mulig og også holde den hvit lenger er følgende gjort av både oldermor, bestemor, mamma og nå meg:

Håndvask med Biotex hvit, ligge i bløt med dette over natten. Skylle godt, rulles i et håndklede og klemmes forsiktig. Henges til tørk og strykes før den blir helt tørr (skal væer litt "kram")

Å bruke maskin kan selv med ullprogram gjøre at de fine trådene i mønsteret løsner. Det er håndarbeid og tåler lite.

Skjorta jeg har er nesten 100 år gammel og like fin. :-)

Anonym poster: 867ee43affdb9f7d0a4b912acad22685

Skrevet

Takker for svar :)

Skrevet

Jeg legger også min i bløt over natten, i badekaret, mest mulug utstrukket slik at den ikke ligger i en krøll.. la den drypptørke på en god Kleshenger med runde skuldre.. la den gjerne henge i sola. Jeg har kjlrt den på ullprogram et par ganger, da er den mye vanskeligere å stryke også er min erfaring :)

Anonym poster: 20e35a8240e0202de81fc20d536cd9e8

Skrevet

Hadvaskprogram og milo, lett sentrifugering og tørk flatt på eit håndkle. Strykast i fuktig tilstand.

Skrevet

Min bestemor syr bunadsskjorter og bunader.

Hun har gitt meg denne oppskriften:

Putt skjorta i en bøtte med vann og 1-2 dl flytende milo (pulver kan "brenne" hull i lin) over natten. Hele skjorta må være dekt, ellers kan den bli skjoldete, så legg gjerne noe tungt på den. Vask den så på finvask med flytende omo i maskin på 40 grader (lin KAN faktisk vaskes på 60 grader, men skal ikke kokes). Tørkes på henger!

Oppbevar den nyvasket - men vask den igjen før bruk.

Min er hvit og fin, og jeg har gjort det samme i snart 20 år med samme skjorte.

Anonym poster: a950c5a8639d39790fceeeee02ad892d

Skrevet

Jeg bruker stivelse for at den skal holde seg pen lengre,, men man må være forsiktig slik at stivelsen ikke blir gul.

Kan i tilfelle vaske skjorta og starte på ny :-)

Skrevet

Slik vasker jeg min, som er av lin med hvite broderier:

Legges i bløt i litt Milo i et par timer. Vaskes for hånd og skylles i minst 8 vann. Tørkes liggende.

Husk alltid å vaske den men ikke stryke den når den legges vekk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...