Gå til innhold

Er jeg slem med leieboeren nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skrur av varmekablene, så kan han holde tilbake en del av husleien han skal betale dere. Ettersom dere ikke har kontraktsfestet at han må betale ekstra for strøm kan han bruke så mye strøm han vil...... Leietaker står sterkt i forhold til leiekontrakter og avtaler nå for tiden, så dette kommer dere nok ikke særlig langt med. Hvor lenge har han leiekontrakt? Når kan den reforhandles? Her må dere gå i dere selv, og lære til neste gang. Det er et lovbrudd dere bedriver hvis dere slår av strømmen/varmekablene hans.

Anonym poster: 6677355120bbd47cc729d3049a695a1f

Skrevet

Tipper det stod i annonsen (evt i kontrakten) at det er varmekabler i gulvene?? Da kan du ikke drive på sånn du gjør.. Virker som en veldig useriøs utleier. Håper at leieboeren finner seg ett nytt sted å bo.

Anonym poster: 5011828894000529ba4f671ee5594fcc

Og jeg håper han blir boende og lager et helvete for dem:))

Anonym poster: ecc2a5ca910c3afed7c88a27d8a8030d

Skrevet

Legger dere merke til at HI ikke svarer på hva husleien er? Hun tjener nok fett på det uansett!

Anonym poster: df95322a192a8a1df9a8075c936949d6

Skrevet

Legger dere merke til at HI ikke svarer på hva husleien er? Hun tjener nok fett på det uansett!

Anonym poster: df95322a192a8a1df9a8075c936949d6

Ja, har spurt 2 ganger nå men det syns hun vist ikke har noe å si.

Anonym poster: ecc2a5ca910c3afed7c88a27d8a8030d

Skrevet

Jeg håper dette er trolleri.

Hvis ikke, håper jeg leieboer er godt satt inn i sine rettigheter og lager et he***** for HI.

Og at hun ikke gidder å snakke med leieboeren, men bare tar saken i egne hender bekymrer meg. Vi har også leieboer, men kan da snakke med ham. Det virker jo som om HI har full kontroll på når leieboer er hjemme og på jobb, så det burde ikke by på store vansker å ringe på når bilen er hjemme.

Glad jeg ikke er leieboer hos HI, eller kanskje HI skal være glad jeg ikke leier der. For jeg hadde laget et sabla leven angående dette.

Anonym poster: e9a36932cef914930f20921fe8142fa1

Skrevet

Du høres jo ut som en koselig huseier.....

Du leier ut en leilighet inkludert strøm!!! Det var din tabbe i utgangspunktet og nå må du leve med det. Leieboernstår fritt til å bruke så mye strøm han måtte ønske.

Slå av varmekabler og det tror du fungerer? Du er klar over at det går mer strøm til oppvarming igjen av disse enn å bare la dem stå på et visst antall grader....

Skrevet

Så lenge strøm er inkludert i leie, så har du lite du skulle ha sagt. Du kan derimot oppfordre ham til å redusere forbruket. Vi har sørget for "minusmåler" på leieboerens kurser og leieboeren betaler for sin egen strøm (vi gir ham "regning" hver mnd. etter avlesning)

Anonym poster: 8b3c2e877b67c8d03aa56fb2ac177edc

Skrevet

Jeg har selv brent meg på å ha oppvarming og varmtvann in kludert i leie til leietaker (i hus med sentralfyr),

og det er jo faktisk grenser for hvor mye man kan legge på husleia for å dekke inn for dette.

Det er dessverre for oss utleiere slik at vi kan legge føringer for hvor mye strøm leietaker skal bruke, men ofte blir det slik at når de selv ikke ser konsekvensen av overforbruk gir de f....... og gidder ikke spare på noe.

(Sier ikke at dette gjelder alle, men min erfaring er slik)

Vi la om til elektrisitet og egen varmtvannsbereder istedet for sentralfyr i utleiedelen og slapp dermed å gå rundt og irritere oss over leietakers overforbruk.

Anonym poster: abddf8a9fa720d300cc6d4dc7d572a79

Skrevet

Ufattelig dumt å ta husleie inkludert strøm.

Skaff slik boks så du kan regne om, men da må du faktisk sjekke opp om du har lov til å forlange penger for strøm hos han hvis han allerede har skrevet under en kontrakt hvor det er inkludert.

For det er ikke bare å bryte og bytte om på den kontrakten som er skrevet

Anonym poster: 2beb97094044cba899251280fb0acc89

Skrevet

Er det KUN varmekablene på denne ene kursen? Er du helt sikker? Tenkt på ting i kjøleskap, frys osv som ikke har godt av å stå varmt?

Skrevet

Og vi lurer fortsatt på hvor mye han betaler i leie ;)

Anonym poster: ef7bbf742adffc0d8e366fceafaed76f

Skrevet

Patetisk og uprofft av utleier.

Anonym poster: 32c29445c3e9c26f34e5a9e45b515f35

Gjest FinogFjong
Skrevet

Uærlig og uprofft av deg. Du kan ikke forlange endringer i kontrakten eller utleiebetingelsene etter kontraktsinngåelse.

Skrevet

Jeg leier inkludert strøm og tar meg den frihet å ha det akkurat så varmt jeg vil i leiligheten JEG betaler for.

Heldigvis sier ikke huseier noe, og følger heldigvis heller ikke med på privatlivet mitt selv om bilen står utenfor huset!

Glad jeg ikke leier av deg.

Skrevet

Han betaler 5500 i leie for ca 50kvm, og de pengene gikk rett til strømregningen denne gangen. Følger ikke med på privatlivet hans selv om jeg vet at han jobber 12 timers dager, det er noe han sagt. Og når bilen står parkert utenfor vinduet mitt så kan jeg ikke unngå å se det. Jeg har ikke skrudd av varmekablene, selv om den ene sikringen går kun til det! Skulle se reaksjonene til folk, men skal ikke nekte for at tanken har streifet meg både en og to ganger ja.

Vi gjorde dumt i å leie ut inkl. strøm, da det er gamle kabler der nede som sikkert trekker en del. Og dere som sier jeg må snakke med han, det har jeg gjort, men til ingen nytte. Jeg hater å leie ut, men trenger det jeg trodde skulle dekke halve huslånet.

HI

Anonym poster: 8b4acea843ab92e0c1f9138a28fd5a34

Skrevet

Ærlig talt: leier dere ut inkl strøm så er dette noe dere bare må tåle. Husk at varmen stiger oppover, så dere nyter godt av varmen hans dere også! Skru heller ned litt på egen varmepumpe da. Eller fyr med ved!

Vil dere ha en leieboer som bruker mindre strøm så bytt ut det elektriske, f eks koble ut de gamle varmekablene i leiligheten, og installer ei varmepumpe i stedet.

Du kan ikke drive å true leieboern med økt leie fordi han bruker strøm. Du kan heller ikke bestemme hvor varmt han skal ha det!

Men dere kan lage ny leiekontrakt etter tre år, installere separat sikringsskap, og sørge for at leietaker er ansvarlig for å betale sin egen strømregning.

Anonym poster: 2961b3b5dc6c0485115a39d9ea0f3d0f

Skrevet

At dere har "gamle kabler som trekker en del strøm" kan jo heller ikke leietaker holdes ansvarlig for, det er deres prioritering.

Anonym poster: 2961b3b5dc6c0485115a39d9ea0f3d0f

Skrevet

Jeg er leieboer, og har strømmen inkludert i leien. Men jeg passer på å slå av lys i rom vi ikke er i, vi har varmepumpe, og den prøver jeg å ikke ha på høyere temperatur enn at det er behagelig.

Forstår frustrasjonen din, men jeg synes ikke det er riktig det du gjør. Snakk med ham, hev leien om han ikke tar det til etterretning. Men du kan ikke gjøre sånt uten at han er klar over det.

Skrevet

For en frekk type! Anbefaler dere å ta en lang prat med fyren.

Anonym poster: 18f26b89f9ab42f41dfb23d63ee46d9d

Skrevet

kan du ikke i første omgang ta en prat med han og forklare? Kanskje han bare er ung og uerfaren og ikke har tenkt på det?

Skrevet

Det går jo an å montere en termostat på kablene?

Sånn at de ikke varmer mer enn til eks 20 grader. Jeg har sånne tåpelige greier i yttergangen som enten er på eller av. Må huske hver morgen at de slås av, ellers blir det kokvarmt i gangen. Og de bør stå på om kvelden og natta for å tørke sko.

Men du bør ikke slå kablene helt av hele tiden. Dersom det er mur under gulvet blir det iskaldt. Uansett årstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...