Gå til innhold

Er jeg slem med leieboeren nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gått opp flere tusen i strøm etter vi fikk leieboer, forrige strømregning var på over 5000. Vi bruker bare varmepumpe og varmekabler på badet hos oss.

Nede i sokkelen der han bor er det varmekabler i alle gulv. Han har de på fullt døgnet rundt. Er jeg slem som skrur av sikringen de går på? De går på egen sikring. Jeg slår den av når han er gått på jobb og slår dem på 1 time før han kommer hjem. Han jobber 12 timers dager, så skjønner ikke at han må ha de på fullt når han er borte halve døgnet.

Anonym poster: 8b4acea843ab92e0c1f9138a28fd5a34

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Du burde informere ham om det. Hva med å la ham betale litt av strømmen?

Skrevet

Er det ikke tidsstyring på termostaten? Synes du burde pratet med han om det. Ordne eget sikringsskap og la han betale selv...

Anonym poster: e1a96877c0d4e957fadc9a661abff2f3

Skrevet

Ja, det er slemt. Og dessuten går det mye strøm til oppvarming igjen.

Hvorfor ikke snakke med leieboeren? Det fungerer det også. Be han/ hun skru ned varmekablene når vedkommende ikke er hjemme.

Vi har også leieboer og har bare vannbåren varme i leiligheten. Men om de står på fullt, så skrur vi ikke av, da snakker vi med vedkommende.

Og som nevnt over, la leieboer være med å betale på strømmen. Innstaller egen strømmåler eller minusteller i leiligheten, så betaler leieboer egen strøm.

Anonym poster: e9a36932cef914930f20921fe8142fa1

Skrevet

Du kan ikke gjøre det! Har dere ikke med i kontrakten at han skal betale for strøm?

Skrevet

Vi har gått opp flere tusen i strøm etter vi fikk leieboer, forrige strømregning var på over 5000. Vi bruker bare varmepumpe og varmekabler på badet hos oss.

Nede i sokkelen der han bor er det varmekabler i alle gulv. Han har de på fullt døgnet rundt. Er jeg slem som skrur av sikringen de går på? De går på egen sikring. Jeg slår den av når han er gått på jobb og slår dem på 1 time før han kommer hjem. Han jobber 12 timers dager, så skjønner ikke at han må ha de på fullt når han er borte halve døgnet.

Avhenger jo av mye her: er strømregningen gått mye opp etter dere fikk denne leieboeren i forhold til andre leieboere eller er det første leieboer i huset? Er det stor hybel/leil han leier og hva er prisen? Dere kan ikke bare kreve strøm utenom nå om dere har leid ut med strøm med i prisen.

Anonym poster: ecc2a5ca910c3afed7c88a27d8a8030d

Skrevet

Vi la opp alt nytt elektrisk her og nytt sikringskap når vi renoverte, så tok oss ikke råd til å ha eget skap i kjelleren. Vi har snakket med han om det, men det nytter ikke. Han reiste på tur en helg og lot tv stå på. Vi har sagt vi må heve leien om ikke strømforbruket går ned nå.

Kan vi ha noen form for egen strømmåler eller minusteller i leiligheten med bare et sikringskap? Er ikke så inne på det.

HI

Skrevet

Vi la opp alt nytt elektrisk her og nytt sikringskap når vi renoverte, så tok oss ikke råd til å ha eget skap i kjelleren. Vi har snakket med han om det, men det nytter ikke. Han reiste på tur en helg og lot tv stå på. Vi har sagt vi må heve leien om ikke strømforbruket går ned nå.

Kan vi ha noen form for egen strømmåler eller minusteller i leiligheten med bare et sikringskap? Er ikke så inne på det.

HI

Ja, minusteller kan kobles uavhengig av sikringsskap.

Alle våre sikringer er oppe i bodelen våres, så hvis en sikring går i leiligheten, må vi skru på sikringen igjen. Ikke at det har hendt da.

Snakk med en elektriker, så ordner det seg.

Anonym poster: e9a36932cef914930f20921fe8142fa1

Skrevet

Er leien inkludert strøm er det deres tap da de i utgangspunktet kan bruke akkurat hvor mye de vil.

Å skru av blir overtramp. Å skru på en time før han kommer hjem viser at du ikke kan noe om varmekabler. De bruker mye mer enn en time på å bli varme igjen og da varme opp rommet de ligger i.

Når vi skrur av varmekablene på badet hvis vi skal reise bort over lengre tid tar det minst 12 timer før rommet er varmt igjen etter at de er på igjen.

Lær til neste leieboer, ha strøm utenom.

Anonym poster: ab942eb9fd7a732fbbaf66a1202c79a5

Skrevet

Her må dere lage ny kontrakt, og la leieboeren ha mulighet til å si opp hvis han ikke går med på de nye vilkårene. Dere har INGENTING med å styre strømmen der han bor. Går dessuten mye mer strøm av å skru av og på sånn som du gjør. Jeg bor i leilighet på 60kvadrat med varmekabler i ALLE rom, og har strøm på ca 500kr i mnd.

Anonym poster: 5011828894000529ba4f671ee5594fcc

Skrevet

For det første, 5000 i strøm er ikke så veldig mye. Varmepumpa din bruker nok like mye om ikke mer strøm enn varmekablene. Også lurer jeg på noe, bruker du ikke strøm til vaskemaskin, tørketrommel, komfyr, kjøleskap, fryser, tv, lys osv?? Varmekabler er billigst hvis dem står jevnt hele tiden, skal du ta ut sikringene hver dag så blir det nok dyrere, de bruker mest strøm ved oppvarming, ikke ved å holde det varmt. Enten får du installere egen strømmåler hos leieboer, eller ikke gjøre noe med det. Herregud, skulle ikke vært lov å leie ut uten et kurs, eksamen og en godkjenning!!

Anonym poster: df95322a192a8a1df9a8075c936949d6

Skrevet

HI

Hvor mye har strømregningen økt da siden dere fikk leieboer? Hvor stor leilighet leier han og hva betaler hva? Det har jo veldi mye å si!

Skrevet

HI

Hvor mye har strømregningen økt da siden dere fikk leieboer? Hvor stor leilighet leier han og hva betaler hva? Det har jo veldi mye å si!

Og- hadde jeg leid og de jeg leide hos hadde fulgt med om jeg slo av varmekabler, tv osv hver gang jeg gikk ut, og at de hadde kunnkap om når jeg kom og gikk hele tiden hadde jeg virkelig begynt å lure.

Skrevet

Men disse varmekablene er gamle, så de skrur seg ikke av selv når de når en viss temperatur, de bare står å varmer hele tiden. Får høre med en elektriker hva jeg kan gjøre. Vi har nesten alt på egne sikringer nede i kjelleren, og likevel klarte han å bruke så mye strøm at den ene sikringen gikk på stua. Skjønner ingenting. Skulle ikke vært mulig å overbelaste det i følge han som la opp sikringene her!

HI

Skrevet

Vi følger ikke med sånn. Men han drar før jeg drar på jobb, og kommer hjem etter jeg er komt hjem. Bilen hans er parkert rett utenfor vinduet vårt så vi må gå med bind for øynene om vi skal unngå å se det! Vi hadde strømregning på 1200-1500 før han flyttet inn, nå har vi på 5000. Hadde regnet med en 2500+ jeg da..

HI

Skrevet

Vi følger ikke med sånn. Men han drar før jeg drar på jobb, og kommer hjem etter jeg er komt hjem. Bilen hans er parkert rett utenfor vinduet vårt så vi må gå med bind for øynene om vi skal unngå å se det! Vi hadde strømregning på 1200-1500 før han flyttet inn, nå har vi på 5000. Hadde regnet med en 2500+ jeg da..

HI

12-1500 for 2 mnd?

Leieboeren deres bør selvføgelig ikke sløse men vil påstå hans strømforbruk er mer normalen enn deres.

Skrevet

Vel, du kan jo bare skylde deg selv ;) Lei aldri ut med strøm inkludert i leia! Og nei, du kan ikke drive å skru av varmekablene, han har rett til å bruke så mye strøm han vil (mulig det brukes mer strøm når du slår av og på igjen forresten).

Anonym poster: 777846813d680e170d68fd83226a7269

Skrevet

HI

Og du kan uansett ikke øke husleien til gjengs leie før det er gått 3 år. Da kan du separere strøm og leien.

Skrevet

Vi betaler per mnd. Ikke for 2 mnd. Må si dere er flinke til å trekke konklusjoner her ;)

Varmekablene forblir av, mulig for alltid!

Hi

Skrevet

Vi betaler per mnd. Ikke for 2 mnd. Må si dere er flinke til å trekke konklusjoner her wink.png

Hi

Det er kontraktsbrudd fra deres side, og han kan holde tilbake en del av leia.

Anonym poster: 777846813d680e170d68fd83226a7269

Skrevet

Sett inn egen strømmåler, da slipper dere hele problemet ;)

Anonym poster: ef7bbf742adffc0d8e366fceafaed76f

Skrevet

Vi betaler per mnd. Ikke for 2 mnd. Må si dere er flinke til å trekke konklusjoner her ;)

Hi

Hvorfor spør du hva du kan gjøre?

Håper han kjøper inn masse ovner da og skrur de opp. Snakk om å være utleier fra helvete.

Skrevet

Sett inn egen strømmåler, da slipper dere hele problemet ;)

Anonym poster: ef7bbf742adffc0d8e366fceafaed76f

Det kan de gjøre fra neste leieboer, men ikke nå. Leieboeren betaler sikkert en god husleie siden strøm er med.

Skrevet

Tipper det stod i annonsen (evt i kontrakten) at det er varmekabler i gulvene?? Da kan du ikke drive på sånn du gjør.. Virker som en veldig useriøs utleier. Håper at leieboeren finner seg ett nytt sted å bo.

Anonym poster: 5011828894000529ba4f671ee5594fcc

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet (endret)

Du skjønner det at det sannsynligvis er ganske kaldt i leiligheten hans når han kommer hjem? En times oppvarming med varmekabler er ganske lite effektivt. Da er det jammen ikke rart at han lar dem stå på fullt når han kommer hjem. Stakkaren skjønner vel ikke hvorfor det aldri blir varmt og godt hjemme...

Det du gjør er uredelig og det er faktisk du som bryter kontrakten, ikke ham. Spill heller med åpne kort, såpass har han krav på.

Endret av UndrendeUllteppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...