Gå til innhold

17.mai feiring i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bhg feirer 17.mai dagen før. Skal gå i tog kl 10. Jeg er jo egentlig på jobb da. Hva er vanlig, pleier foreldrene å komme å se på?

Anonym poster: 42ffa2537991e0740fd8ad0173a152ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva pleier barna å ha på seg 16.mai i bhg når de feirer 17.mai? Er de pyntet som i bunad pyntet? Han er bare 1, 5år så er fort gjort at han krabber på bakken. Dumt om klærne blir stygge dagen før de brukes 17.mai...

Anonym poster: 42ffa2537991e0740fd8ad0173a152ff

Skrevet

Hos oss har de klær vi sender ungene i barnebursdag. Disse penklærne som vi ikke er veldig redde for, men som er pene. Fin stasen spares til den store dagen.

Hos oss går toget klokka fire, for at foreldre, besteforeldre og andre kan se på. Det blir en lang dag for mange i barnehagen den dagen, men den er kjempe koselig. De koser seg i barnehagen på dagen og avslutter med toget, to barnehager som slår seg sammen så de går fra den ene barnehagen til den andre. Har med seg endel som spiller også, ikke korps men foreldre, ansatte og barn som tidligere at gått i barnehagen kommer for å spille i toget.

Anonym poster: 075cba1514c8b20e29fe546aed9dba97

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage. fleste barna pleide å ha på seg vanlige klær, blir fort regnklær på også her på vestlandet :P Evt litt halvfine klær? 16 mai skal være en markering, barnehagen skal ikke ta over selve feiringen som familien selv bestemmer hvordan de vil gjennomføre!

Foreldre som har anledning har ofte kommet for å se på toget, men dette er langt fra de fleste der jeg har jobbet..

Skrevet

I bhg her leverer vi barna litt pynta (ca bursdagspynta som er nevnt over).

De går i tog på formiddagen, uten at foreldre eller andre er og ser på. Også kosr de seg videre utover dagen med litt "17.mai-aktiviteter" (kaste ball på bokser, ball i bøtte, sekkeløp, osv...), spiser pølser og is. Ungene elsker det!! :) Selv skulle jeg gjerne fått det med meg, men jeg er på jobb, også får vi jo selve 17.mai-dagen sammen da :)

Anonym poster: d2535ceaf59422073545acbaffdd825b

Skrevet

Her er det en avnlig barnehagedag, men de øver på å gå i tog, de spiser pølser og is og har leker. Alle har vanlige barnehageklær på:). Ingen foreldre er med.

på 17. mai går barnehagene i det store 17.mail-toget!

Det er nok ulik praksis fra barnehage til barnehage, så det er alltid lurt å spørre i selve barnehagen hvordan de gjør det!

Anonym poster: f1916bde1bc36d71902c01975976f981

Skrevet

Men hvorfor skal det markeres i bhg i det hele tatt? 17.mai er jo ikke på 16.mai?

Ungene må jo bare bli forvirret. De får jo uansett være med på feiringen på selve dagen og tog får de gå i når de begynner på skolen. Setter også spm.tegn ved hva en 1-2åring får ut av dette. Det samme gjelder karneval og Lucia. Hvem er det morsomst for? 1-åringen eller de voksne?

Anonym poster: 6ccab8bc8459a9f107cdd92e41d5a2ed

Skrevet

Da vi var i studentbarnehagen i Oslo var det ganske vanlig tøy, men med flagg og vogn, og vi kom for å gå i tog med dem, men det var ikke så mye styr siden barnehagen lå 3 min unna kontoret mitt. Der vi bor nå er det ikke 16. mai-feiring i barnehagen, men de(vi) er med å gå siste halvdel av toget sammen med skolen. Jeg synes egentlig det hadde vært greit å slippe å gå i tog selv slik at vi kunne stått og sett på storesøster som gikk i skoletoget, men det hadde også passet mye dårligere og tatt en time på 16. mai for å gå med barnehagen.

Jeg tror heller ikke de minste ungene får så mye ut av det. De største gjør nok det, men jeg tror de kunne klart å vente til de begynte på skolen, og da hadde det kanskje vært ekstra stas...

Anonym poster: 5716590cf6ca7ce1197d0be3191855eb

Skrevet

Hos oss er både ansatte og barn stivpyntet, bunad ol. De voksne kommer og ser på og er med på leker, spiser pølser, is og kaker og feirer omtrent som man gjør på skolene dagen etter.

Anonym poster: 703584174ef5b93cfc4177df8ffc9a11

Skrevet

Her er det vanlig barnehagedag med 17.mai-vri. Ungene går i vanlige barnehageklær men de har med seg flagg, så går de i tog til blokka ved siden av barnehagen og synger noen sanger for de gamle som bor der. Etterpå koser de seg i barnehagen med pølser og is. Ingen foreldre er med.

Anonym poster: 67303c0810e3b1a919aa13e8a7e6fb63

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Her er det vanlig barnehagedag med 17.mai-vri. Ungene går i vanlige barnehageklær men de har med seg flagg, så går de i tog til blokka ved siden av barnehagen og synger noen sanger for de gamle som bor der. Etterpå koser de seg i barnehagen med pølser og is. Ingen foreldre er med.

Anonym poster: 67303c0810e3b1a919aa13e8a7e6fb63

Samme i vår barnehage, bortsett fra at de går til et eldresenter.

Skrevet

Jeg tror bhg her ser på det som en liten "øving" på å gå i tog til dagen etter, og jeg syns det er veldig greit at barna får øve seg litt på det. Det er ikke lange runden de tar, og barei smågatene rundt barnehagen. Ungene syns det er gøy, og de skjønner at det ikke er selve 17.mai-dagen. De snakker også mye om hva 17.mai er og tegner det norske flagget osv uken før, så da får de lære litt om Norge, flagget vårt, osv, og det syns jeg er fint! :)

Anonym poster: d2535ceaf59422073545acbaffdd825b

Skrevet

I vår bhg går toget kl 9 (tror jeg), og selv om det er studentbarnehage og midt i eksamenstid for de fleste foreldrene, er de fleste med likevel. Kjempestort tog, tre store barnehager slår seg sammen og går en runde i nabolaget, studentkorpset spiller også :-) Det er kjempegøy, morsommere enn 17. mai spør du meg, da er alt bare hektisk og ikke får vi gått i toget heller (dette gjelder Oslo). Etterpå er det pølser og is for barna og de av foreldrene som måtte ha mulighet til å bli litt lenger. Fra ca kl 11 er alt som normalt igjen. Ang. klær er det veldig forskjellig, men vi bruker sånn passe pynta, bursdagspynta tenker jeg. Bunaden sparer vi til dagen etter.

Anonym poster: f95ea439d4c5a22b45879892fa58f71e

Skrevet

Her går de i tog, og foreldre kommer å ser på. Litt dum tradisjon syns jeg, for er jo kjipt for de barna som ikke får besøk av foreldrene. .

Anonym poster: d8a4b2ad6fdab9a04cbc0108426e274b

Skrevet

Vi bor i en litt mindre kommune på "landet". Her er det vanlig barnehagedag den 16. På 17.mai går alle skoler og barnehager i samme toget, og etter toget er det foreldrene på de ulike barnehager og skoler som lager til feiring med kaker, is, pølser, brus og leker rundt om på barnehagene og skolene. Feiringen varer et par timer og man kan ta med seg besteforeldre, tanter og onkler og søskenbarn hvis man vil.

Anonym poster: 4b88992a444c84e21d18bf7c09ef4320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...