Gå til innhold

Plutselig vondt i ene brystvorten

Anbefalte innlegg

Etter mye strev med ammingen i starten gikk det endelig seg til. Men nå har jeg plutselig begynt å få vondt i den ene brystvorten. Har ikke noe sår, men er veldig øm og sår og litt rød. Noen som har noen formening om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144043995-plutselig-vondt-i-ene-brystvorten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det svir og brenner.

Virker nesten som et skrubbsår.

Av og til drar han veldig samtidig som han vrir på hodet så regner med at han sliter ekstra på huden da.

Tenkte først på sopp, men har forstått d sånn at da gjør det vondt i selve brystet også?

Hvordan går det nå? Det kan høres ut som det er en mekanisk skade, dvs at han har dratt i brystvorta - dersom det er sannsynlig at vondten kom etter at han begynte å gjøre det?

Sopp vil typisk være smerter "inn" i brystet, og etter amming, av mange beskrevet som piggtråd. Men det er ingenting i vegen for at smertene er annerledes heller, så det kan være soppinfeksjon også. Sopp vil som regel (men ikke alltid) finnes på begge sider.

Dersom babyen får sopp så får han hvitt belegg i munnen og tungen, ofte flekkvis på innsiden av munnhulen, og det er ofte også rødere partier i munnen. (Det er stor forskjell på en tunge som er "naturlig" hvit av melk etc, og av soppinfeksjonsbelegg.)

Har fortsatt vondt og nå ser det ut som det er blitt et lite sår.

Tror han suger litt feil for jeg får bloduttredelser når han har spist. Men det er kanskje ikke så mye å gjøre med når han nå snart er fem måneder?

Det er ikke tenner da? Har du prøvd med bitering, kald smokk osv?

IKKE bruk Dentinox rett før amming, det bedøver og du risikerer veldig feil dietak (prøv å ha litt på tunga selv, så kjenner du hva jeg mener) (det skal ikke på tunga, men det er lett å søle).

Har du forsøkt andre ammestillinger, feks tvillingstilling, liggende eller tilbakelent amming?

Annonse

Kan ikke kjenne tenner.

Hadde store sår frem til han var 11 uker så innbiller meg at han suger litt feil og når han i tillegg vrir hodet slik at jeg får et drag i brystet så blir det nok for stor belastning.

Skal prøve tvillingstilling og se om det kan hjelpe litt.

Takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...