Gå til innhold

Noen dager er babyen så rolig i magen...

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små

Jeg er i uke 30 i dag og kjenner godt med liv i magen hver dag. Ikke harde, kraftige bevegelser, men spark og annet som også av og til gjør at magen rister.

I dag har jeg kjent mindre liv, men hun er der og gir livstegn, det er bare mindre en vanlig. Noen ganger er det helt stille og da blir jeg jo litt bekymret.

Det har ikke vært nødvendig å drikke sterk saft eller kaldt vann for jeg merker små bevegelser nå og da, men lurer på hvor vanlig dette er i uke 30?

Jeg vet det kan ha noe å si for hvordan hun ligger i magen også, men jeg leser jo om barn i magen som romensterer så at mor ikke får sove osv og dette gjør ikke jenta mi.

Kjenner henne ofte på kvelden og natta, men aldri noe vill turning og snuing.

Noen erfaringer??

Fortsetter under...

Min første var veldig rolig. Beveget seg i seige bevegelser, mens denne gangen er det nesten nonstop turning...så de er nok ulike. Jeg har hatt noen dager innimellom hvor det har vært som du beskriver, men det var ca uke 27... Etter 28 skal bevegelser visstnok være preget av et slags mønster?! Kjenner du liv er nok det bra nok, tenker jeg...men det må du kjenne på selv. Min jordmor har sagt at jeg etter uke 28 skal legge merke til et slags mønster! Men som noen andre har sagt til meg: liv er liv. Er du det minste urolig får du deg en sjekk! Ikke ta på deg ansvaret selv for å finne svaret om du ikke er sikker!:-) lykke til!

Gjest Trulte med to små

Tusen takk for svar!

Det er nok sant det du sier. Jeg har veldig lav terskel for å reise på sjekk om jeg er i tvil, for jeg syns ikke man skal ta noen sjanser.

Jeg kjenner liv ganske ofte, men som sagt ikke så kraftig.

Skal holde et øye med det og prøve å kjenne etter om det er noe mønster i det.

Ligner hun på meg og sin far så e hun nok like rolige som vi er ;)

Min første var også sånn, enkelte dager (ca annahver dag) var han så rolig at jeg ble kjempestressa, kunne kjenne han på morgenen og så ikke igjen før jeg drakk saft el.l. langt utpå ettermiddagen. Ringte føden en gang i uke 31 da jeg ble litt stressa for det her, men de sa jeg skulle prøve å vekke han, det funka, ble liv hele kvelden. De sa også at jeg kunne prøve å måle hjerterytmen (med min egen doppler), og om den var normal var det greit. Denne babyen holder party hele dagen lang, så ja, de er nok forskjellige, som noen over her skrev.

Gjest Trulte med to små

Takk for svar! Jeg har doppler og vil prøve den litt senere. Jeg har faktisk ikke kjent snurten til kynnere enda, så jeg vet ikke hvordan de kjennes ut.

Dette er mitt første barn så alt er nytt, spennende og litt skummelt.

Jeg er blitt så veldig trøtt igjen også og lurer jo litt på om det er normalt i uke 30.

Det har nok ingen sammenheng med babyen, men jeg passer på!

Annonse

Barn er rett og slett forskjellige. Jeg er gravid for tredje gang og har aldri hatt barn som har romstert så fryktelig mye. Heller at de rører på seg der inne,men ikke prøver å "sparke seg ut".

Så lenge du kjenner liv hver dag er det det viktigste, ikke om hvor aktiv hun er :)

Jeg har også hatt en veldig rolig baby i magen, har måtte lagt meg ned å konsentrere meg for å være sikker på at hun er der, selv om jg alltid kjenner liv så er d ik alltid så voldsomt. Rundt uke 30 går jo sparkene mer over i bevegelser fordi d blir gradvis trangere så det føles etterhvert litt anderledes. Nå derimot, er i uke 33 beveger hun seg veldig i magen-og d er til tider ubehagelig nesten vondt. Men d er opp og ned, så jeg tror ik d er noe å stresse m så lenge du kjenner liv. Jg krysser av i en bok og setter klokkeslett for når jg kjenner liv, så slipper jg bli stressa for om jg faktisk har kjent noe på en stund, da sjekker jg boka. Ett godt tips hvis man har litt å pusle m om dagen og lett kan "glemme" om man har kjent el ikke på en stud:)

Gjest Trulte med to små

Jeg har også hatt en veldig rolig baby i magen, har måtte lagt meg ned å konsentrere meg for å være sikker på at hun er der, selv om jg alltid kjenner liv så er d ik alltid så voldsomt. Rundt uke 30 går jo sparkene mer over i bevegelser fordi d blir gradvis trangere så det føles etterhvert litt anderledes. Nå derimot, er i uke 33 beveger hun seg veldig i magen-og d er til tider ubehagelig nesten vondt. Men d er opp og ned, så jeg tror ik d er noe å stresse m så lenge du kjenner liv. Jg krysser av i en bok og setter klokkeslett for når jg kjenner liv, så slipper jg bli stressa for om jg faktisk har kjent noe på en stund, da sjekker jg boka. Ett godt tips hvis man har litt å pusle m om dagen og lett kan "glemme" om man har kjent el ikke på en stud:)

Takk for svar!

De siste dagene har jeg faktisk kjent mer nå og er i uke 31 i morgen. Jeg kjenner mer spark høyere oppe under brystene og mer dunk og romstering så det er mulig hun har snudd seg.

Det er sant som du sier at det er vanskeligere å legge merke til når man er i aktivitet.

Jeg har også merket at det kan være ubehagelig med noen av bevegelsene hun gjør og i går kveld skvatt jeg nesten da jeg hadde lagt meg for det kom noen voldsomme "bomp" i magen og noen plasser langt nede er det litt sårt.

Tenk at du er i uke 33 nå! Og jeg i uke 31 :) Vi har jammen en spennende tid i møte fremover!

Jeg er nesten ferdig med alle forberedelser og holder på å vaske barneutstyr i dag. Deilig med vår og god klestørk.

Sånn var gutten min også. Dager der han var veldig rolig. Andre dager mye aktivitet. Aldri noe mønster. Men det trengte d heller ikke å være fikk jeg beskjed om av legen på overtidsvurdering. Men er du bekymret kan du jo få en sjekk.

Gjest Trulte med to små

Sånn var gutten min også. Dager der han var veldig rolig. Andre dager mye aktivitet. Aldri noe mønster. Men det trengte d heller ikke å være fikk jeg beskjed om av legen på overtidsvurdering. Men er du bekymret kan du jo få en sjekk.

Ja jeg ville ha sjekket det om ikke sparkene hadde tatt seg opp kraftig den siste uka!

Skal til jordmor i morgen og nevne dette for henne.

Det er ingen vits å ta noe som helst sjanse når det gjelder gullet vårt, så bedre å sjekke en gang for mye en en gang for lite!

Gjest Trulte med to små

På tirsdag var det full action i magen, både spark og romstering så hele magen danset. Så ble det mye roligere på onsdag og holdt seg ganske rolig de siste dagene.

Jeg var hos jordmor på onsdag og da sa jordmor at babyen hadde snudd seg med hodet ned og hodet var festet.

Jeg tenkte kanskje det var derfor jeg kjente mindre liv, men ble mer bekymret etterhvert som jeg kjente mindre bevegelse og sterk saft ikke hjalp veldig på bevegelsesmønsteret.

Drakk saft i natt uten veldig utslag og det samme i dag. Kjenner liv, men mindre og svakere.

Det endte med at jeg ringte føden i dag og forklarte situasjonen og etter litt om og men så fikk jeg komme ned til sjekk.

Begynte å gråte på slutten av samtalen fordi jeg følte meg som den hysteriske førstegangsfødende, men det er jo dette vi lærer at vi må ta kontakt ved mindre liv i magen!

Jeg ble koblet til slik at babyens hjerteslag ble registrert og noe som skulle sjekke om jeg hadde rier.

Alt så fint ut, men selv etter to glass sterk saft så kjente jeg ikke mye bevegelse den halvtimen jeg lå på benken.

Jeg fikk ultralyd også og hadde heldigvis en flott og rolig kvinnelig gynekolog som sjekket meg.

Babyen lå ikke i hodeleie og hadde ikke festet seg slik jordmor sa, men hun lå litt på tvers med det ene kneet ned ( av alle ting ;) )

Jeg hadde nok fostervann, ikke for mye, men mye og det kan være en av grunnene til at jeg kjente mindre liv.

Mål ble tatt og flyten i navlestrengen ble sjekket og alt var fint og slik det skulle.

Hun så også at babyen beveget seg mye, uten at jeg kjente det hver gang.

Ca vekt i uke 31+2 var 1,7 kg og det er jo bra!

Jeg sitter igjen med en lettelse for å ha sjekket, men det er samtidig så vondt å føle seg så hysterisk.

Heldigvis sa gynekologen at jeg bare måtte ta kontakt igjen om det var noe og det er jo også slik det burde være!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...