Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Har en 5 åring og en 8 åring som Alltid nekter å legge seg. Skal spille, høre eventyr, tulle og tøyse og sovner rundt 22.00. Syns det er alt for seint og fryktelig slitsomt å ha null alenetid!! Noen tips? Hvor strengt er for strengt? Bærer dem tilbake til sengs 10-20 ganger og det ender med skriking om de ikke får det som de vil.... Tips takk!! Anonym poster: bc9967a22c3b27bc5f01090fb12de74a
Appelsinpiken Skrevet 1. mai 2013 #2 Skrevet 1. mai 2013 Når de er så store? Veldig streng om de skriker fordi de ikke får viljen sin, så sa le bare skrike
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er streng, men det har jeg vært helt fra de var bittesmå så de prøver seg aldri slik du beskriver. Mine barn har aldri stått opp igjen etter at de har blitt lagt for det er ikke lov, basta! Klart de kan gå på do, eller rope på meg om det er noe (de føler seg syke eller noe sånt), men tull og tøys har jeg nulltoleranse på etter sengetid og det vet de alle sammen. Hvordan du skal få snudd trenden når det først har sklidd ut og de tøyser, står opp igjen og lager spetakkel har jeg ikke noe godt svar på, men hadde en av mine begynt sånn hadde de fått beskjed om å slutte med tøyset og legge seg MED EN GANG!!! også hadde de gjort det. Når barna er lagt er det voksentid i stuen, de vet at da vil jeg sette meg i sofaen med boka mi eller TV og vil ikke forstyrres om det ikke er noe viktig, de respekterer det faktisk. Vi passer på å ha det koselig før sengetid, snakker sammen, synger på badet, koser og har det fint på sengekanten, men når jeg sier natta og går ned i stuen da er det slutt på servicen for den dagen. De har ingenting å hente hos meg da, og det vet de så de prøver ikke heller... De er 4, 6, 9 og 12 år gamle. Anonym poster: 122f62278665560c38bbc7c77eb5bdb9
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #4 Skrevet 1. mai 2013 Fireåringen her får lov til å høre på musikk på rommet sitt til han sovner. Så lenge han står greit opp om morgenen og ikke er grinete neste dag får han holde på som han vil. Han sover mellom 9 og 11 timer pr natt og styrer det greit selv. Blir det mye masing etter drikke, flere eventyr, må bæsje, er sulten osv tar vi vekk musikken. Funker stort sett greit. Men han elsker musikk da. Lurt å finne ut hva som motiverer barnet Anonym poster: e4cb8d2cf81bb38db0e21b3cf10ea04b
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 1. mai 2013 #5 Skrevet 1. mai 2013 Jeg sliter med det samme. Har en snart 5åring, som "skal bare" til klokken 22.00 hver kveld. Hun har også et stort behov å vekke lillesøsteren med skrikingen sin når jeg tar fra henne bamser osv siden hun bare tuller. Jeg prøver å ha en regel om at hun kan ha bok i sengen/høre lydbok, men hun har ikke lov å gå ut av sengen, eller bråke.. Regler er tydligvis til for å brytes. Vi er desverre kommet inn i et dårlig mønster så jeg har desverre ingen råd å komme med.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Enig med de over, mine er yngre enn dine og vet at leggetid er leggetid.. Ville nok vært så streng jeg klarte for å få inn gode rutiner og nulltoleranse for det du beskriver. Har de alltid vært sånn? Har du pleid å ha fast leggetid/rutiner før? Bare en fase nå? Deler de rom? Anonym poster: 6cf2ed62da5ac20810bca1c9dd08b261
Ung kvinne Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Sover de på samme rom? Jeg har en på 3 og en på 5 som sover på hvert sitt rom, sammen hadde aldri gått. Jeg har slitt litt en stund med at hun som er 5,5 har stått opp igjen 1000 ganger, skal bare skal bare... Ha vann, ha varmeflaske, skulle bare spørre om noe osv. Så nå for en liten uke siden fant jeg på noe, for hun har spurt sånn om vi kan gå på badeland. Jeg laget et skjema med alle ukedagene og forklarte at de dagene hun var flink og lå i sengen sin med lyset av og ikke sto opp igjen eller ropte, så lager jeg et smilefjes. Hvis ikke blir det et kryss. Jeg sa til henne at jeg vet hun kan klare det hvis hun vil. Og når hun har fått smilefjes hele uken da skal vi gå på badeland hun har nå to dager igjen før skjemaet er fult og jeg ser at hun er kjempe stolt og gleder seg til premien sin ) hun har denne uken sovnet før kl 21 hver dag, så det har faktisk fungert. Kanskje du kan prøve noe lignende? Vi begynner tannpuss og legging, eventuelt bading kl 19.. Og når hun er kommet i seng ligger hun og hører på eventyrcd men kl 21 skal lyset og lyd av. Stor forskjell her er at sist uke har hun gått utav sengen igjen og tuslet rundt på rommet sitt og jeg har opplevd det som du sier at klokken blir 22. Men nå ligger hun i sengen og har sovnet faktisk så "tidlig" som 20.30.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Det er ikke et problem lenger:) vi har tatt det problemet med roten hver gang, skal bare: er 1 gang på do, og litt vann hvis de er tørste. Alt annet er helt uaktuelt. Vi har hatt hyling og skrinking, men ikke siden nyttårsaften 2010-2011:) Anonym poster: c0aa46a8ff5b5f43ead54e1f5d7309d0
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Takk for svar. De skal helst høre lydbok her å. Men da helst et par timer. Da har de gjerne knotet seg i seng klokka 21. Funker ikke. De er trøtte og sure på dagen. Skal prøve å legge dem halv 8 og så lydbok til 8.30. Så får jeg bare være streng etter det. Må jo bare gå inn før eller siden !! Ellers får det bli en skrikekur!!! 8 - åringen har alltid hadd soveangst .... Anonym poster: bc9967a22c3b27bc5f01090fb12de74a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Ganske streng. Jeg tilpasser leggetid etter dagens form, det blir mellom 19.00-20.00 til vanlig, men når han først er til sengs, skal han ikke opp med mindre han må på do. Blir det tull ved legging, er det ingen tv dagen etter. Han får 1 varsel som påminnelse. Passer på å rose han dagen etter når legging går bra hvis det har vært en vanskelig periode for legging. Blitt mye mindre tull og mindre skriking etter at vi innførte denne regelen. Her fungerer det best med klare regler og konsekvenser (kan godt kalle det for straff), arvingen er verdensmester i forhandlings- og argumentasjonsteknikk. Han er 4. Anonym poster: 2869c3d6de44b562a9ec7ba2789a6b1e
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Overtrøtte unger er gjerne vanskelige og jeg synes du legger de veldig sent... Min 5-åring legger seg klokken 19 og sover aldre senere enn 19.30. Anonym poster: 122f62278665560c38bbc7c77eb5bdb9
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Her er det kun lov å stå opp 1 gang etter man har lagt seg. Og vann 1 gang. Ikje lov å ut av senga mer da. Det har de alltid respektert. Heller ikke liv å komme opp igjen å spise kveldsmat hvis man sa nei takk til det før leggetid ( nien ganger kort tid mellom middag og kvelds). Anonym poster: b837ab71cfc18532494ef654bb4836b4
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Det hadde vært uaktuelt for meg å legge så små barn så sent som noen av dere gjør. Mine barn skal legge seg kl 19.30, og da er det slutt for dagen også. 6 åringen prøvde seg ett par dager på rad og da sa jeg bare klart ifra at: Hvis du har tenkt å surre i to timer før du legger deg så legger jeg deg kl 18. På den måten kan du surre deg ferdig før du sovner til normal tid. Det fungerte bra, for hvem vil vel legge seg kl 18? Anonym poster: 96ceb66d8123bf4cbcee87838607c45d
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Her måtte vi innføre noen regler for det hadde glidd helt ut. Klokka åtte skulle de ha spist og pusset tenner. Da hadde de en time til å gjøre det de ville i senga. Om det ar å lese, spille eller annet. Men det skulle være stille slik at andre fikk sove om de ønsket. Roping var ikke lov. Måtte de på do gjorde de det, men det trengte ikke vi å bli informert om. Vannflaske hadde de med i senga. Klokka ni gikk lyset av mens jeg sang natta sang og sa god natt. To av de fikk lydbok, en rolig og den samme blir spilt om og om igjen. Ikke en spennende for da blir de opptatt av å høre hvordandet går, og har de hørt den flere ganger så sovnet de nesten før den kom på. De to andre hadde ikke, for de fikk ikke sove med slikt. Men da er det natta. Men de kan velge litt i timen fra åtte til ni. Noen ganger vil de se noe på tv eller de holder på med noe ut med nabobarna. Velger de å gjøre slikt vet de at de skal være i seng før ni og da er det natta. Da er det ingen spilling eller noe i senga, nattasang og god natt. Om de surrer eller ikke legger seg når de skal, vet de at det er sengetid klokka åtte og da forsvinner godene. Og de vet også at tolmodighet har vi ikke på kvelden lenger. Det ble noen kvelder med litt prøving av grensene men så har det gått supert. Anonym poster: 10d3afdbfe3b5581337ad6663c9998f8
Honningmelon Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Vi har alltid vært superstrenge når det kommer til legging. Har nulltoleranse for tulling ved legging. Det har fungert og det er sjelden tull med legging.
Gjest FinogFjong Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Det går da ikke an å stappe ørene og hodet fullt av stimuli med lydbok og liknende i to timer? Det er da alt for lenge, skal ungene ha sjangs til å finne roen selv og ikke kolapse, må det styres mye strammere. Det må være stille for å finne god søvn. Ikke rart om ungene er sure og grinete om dagen... Våken til 22 er ungen(7), her i "unntakstilfeller" i ferier, aldri ellers! Gjør fra dere lesing, musikk, tv, lek før dere går inn på soverommet. På soverommet skal det soves. Ungene til HI er så store at du kan snakke med dem. Fortell dem at fra i morgen av kommer det nye regler, leggetid f.eks 19 til 5-åringen og 19.30 til 8-åringen. En halv times lesing til hver. Da får dere roet ned, største får litt egentid, og så må det være stille.
Underveis --> Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 Eldste her er 4, og vi er strenge. Hører han ikke blir det ikke eventyr. Nekter han fremdeles bæres han inn i sengen og der får han bare være. Sjelden at det går så langt, men det var nære på i går kveld ;-) Da mistet han rett til eventyr, men reddet såvidt nattasang. I kveld var han flink ;-)
Gjest Antarctica Skrevet 2. mai 2013 #18 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg er knallstreng, skjønner jeg nå! Har to som av eget ønske vil sove på samme rom, og jeg hadde aldri tålt at de fjasa til kl 22 hver kveld! Knapt nok på lørdager... De er 5 og 7, og rutinemessig skal de stelle seg og gå i seng 2000 for å få lesing og sang fram til ca 2030. Etter det skal de hviske - grunnen er at de da sovner nesten med en gang. (Vanskeligere å holde seg våken når man hvisker, ser det ut til!) Hører jeg stemmen til en av dem, er jeg straks i dørsprekken, og da er jeg ikke billig! I helgene er det lov å prate litt. Men jeg avbryter partyet senest 2130 også da, for ellers har de jetlag på mandag. Endret 2. mai 2013 av Pashla
DaTuMa Skrevet 2. mai 2013 #19 Skrevet 2. mai 2013 Min 9 åring er ganske flink til å legge seg egentlig. Men hører på lydbok eller leser bok i senga. Var en periode hun lå oppe hele natta og hørte på i timesvis. Lydboken hadde timer som vi stilte inn på feks en halvtime, men hun skjønte etterhvert hvordan hun skrudde den på igjen nå Sånn regelen er her gir vi beskjed 1930 om at hun må begynne å gjøre seg klær for kvelden. All tid som blir til overs frem til 2030 kan hun høre lydbok eller lese. Så da er hun ofte rask med kveldsstellet for å få mye tid på lydbok. Når klokka er 2030 tar vi lydboka. Hun har flaske med vann på nattbordet. Ikke lov å stå opp, og hvis hun kommer ut for å snakke eller skal bare svarer vi ikke. Sier bare tilbake at du har lagt deg nå, vi svarer ikke på det du har å si før imorgen. God natt.
skjotta Skrevet 2. mai 2013 #20 Skrevet 2. mai 2013 Eldste her er 4, og vi er strenge. Hører han ikke blir det ikke eventyr. Nekter han fremdeles bæres han inn i sengen og der får han bare være. Sjelden at det går så langt, men det var nære på i går kveld ;-) Da mistet han rett til eventyr, men reddet såvidt nattasang. I kveld var han flink ;-) Akkurat sånn er det hjemme hos oss og! Dersom hun ikke hører får hun en advarsel, så blir det ikke noe bok. Hører hun fortsatt ikke ryker natta sangen og. Tøyser hun etter at hun er i seng skrur jeg av natta cd (en cd med natt sanger/musikk som er på helt lavt) som oftest sover hun før jeg har fått ryddet stua ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #21 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er bestemt, konsekvent og tålmodig, men kan ikke være så veldig streng. Har ei på 5 år som rett og slett ikke finner roen og sovner. Hun har alltid hatt lite søvnbehov og våknet lett, nå for tiden sovner hun sjelden før 22 om kvelden. Det er veldig slitsomt, jeg får ingen egentid. Men føler ikke at jeg kan være så veldig streng, hun kan jo ikke noe for det. Prøver isteden å gjøre ting som roer henne, massere eller lese for henne så hun slapper godt av. Om det hadde vært bare trass, en trett unge som ikke VIL legge seg hadde jeg nok vært streng, men med en som selv er sliten og fortvila, men ikke finner roen kan jeg ikke være streng. Anonym poster: 04d2d10ad2864d3f9ac9711bad276ec5
Iiiiik Skrevet 2. mai 2013 #22 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Mine unger prøver seg på en del, men det å sove er ikke et område hvor de strekker strikken. Har vært veldig streng på soving bestandig og ser nå at det har lønt seg. Jeg ville satset på to strategier. Den ene er klare rutiner som starter en god tid før leggetid. Vi har en 5-åring og en 7-åring og de får beskjed når barne-TV er slutt at nå må de spise hvis de er sulte og dusje/bade hvis de ønsker det. Når klokka er halv åtte er begge i pysjen. Da leses det og deretter synges det. Det er lov å stå opp en gang for å gå på do, men ellers skal ingen ut av senga etter at de har lagt seg. Og så ville jeg med dine for en periode prøvd på belønninger. Sett deg ned med dem og si at nå er det slutt på tull på kveldene. Beskriv hvordan du oppfatter det - mye tull på kvelden og trøtte og sure på dagen, lite hyggelig å være sammen. Hør hvordan de mener at ting kan organiseres for at de skal være i seng til åtte. Hvis de tåler å vente litt på belønninger, heng opp et ark for hver av dem på kjøleskapet og kjøp inn noen gullklistremerker. Når de har fem eller ti stjerner hver, gjør dere noe hyggelig sammen som dere har avtalt på forhånd. Pass på å skryte mye underveis "Å, i dag var det fint å spise frokost sammen med dere. Det er så deilig når kvelden går bra, da slipper vi å slutte dagen med krangling og alle er blidere dagen etter. Jeg er veldig glad for at dere fikk til det i går!" Endret 2. mai 2013 av Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #23 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er ganske streng med leggetid. Musikk og lydbok hører til på dagen så skal hun høre på noe sånt så skal det skje før leggetid. Vi synger alltid før hun legger seg, men kl 20.00 er det natt og da skal lys være av og hun skal være i seng. Skal vi lese i tillegg til å synge følger jeg henne på rommet kl 19.30 å hun får velge seg en bok. Må hun på do eller vil ha noe å drikke så er det greit, men det er kun det også rett i seng. Prate får man gjøre dagen etter. Vi har aldri hatt noen problemer med leggetid og hun ligger i seng i 5-10 minutter før hun sovner. Hun er 5 år. Anonym poster: 87becc8b91c0dfc556fa3d5bfb21c30a
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2013 #24 Skrevet 2. mai 2013 Vi har egentlig aldri hatt noe problem med leggingen, men vi er ikke spessielt strenge heller. De er 6 og 8. Legger seg 19.30 til 20.30 som regel. Vi leser for begge og det er lov med lydbok så lenge de vil. Det er også lov å gå på badet for vann eller toalettbesøk, men de gjør aldri noe ut av det. Om det er noen som er trøtte og sure om morgenen blir det litt tidligere legging den dagen og ikke lydbok. Fungerer fint her. Anonym poster: f666b04dca33423d56c01ab0b1d5faa7
Gjest sug lut Skrevet 2. mai 2013 #25 Skrevet 2. mai 2013 Tull etter leggetid - og JEG definerer leggetid - er helt uakseptabelt og fører til en mor de helst vil unngå, så det er ikke et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå