Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med om målingene av vekst på ul ofte stemmer med virkeligheten? Har vært til flere ul for vekstestimering, da medisiner jeg spiser kan gi redusert vekst hos fosteret. Men hittil har hun vokst godt, nesten for godt. Var på ul igår, uke 30+0 og babyen ble da estimert til å være ca 2 kg, noe som var et avvik på +25% på et jentefoster. samtidig har jeg kun lagt på meg knappe 6 kg totalt til nå, og mitt symfyse/fundus mål er godt ned i nedre sjikt av gjennomsnittet.. skjønner ingenting jeg. Noen andre med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144043904-vekstestimering-med-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det vil alltid være en feilmargin ved ultralydmåling av fostervekt. Vanligvis regner de med en feilmargin på +/- 10% såvidt jeg husker. Dvs at hvis et foster blir estimert til å være 3500g ved termin, vil mest sannsynlig vekten reelt sett være mellom 3150g og 3850g, altså et ganske stort intervall. Derfor vil ultralydmåling være en indikasjon på fosterets vekst/vekt, og ikke et eksakt tall. Det viktigste er utviklingen over tid hos fosteret, om det følger sin egen kurve eller ikke :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...