Gå til innhold

Kan noen med peiling på (lavt) stoffskifte hjelpe meg å tyde mine blodprøveresultater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mye erfaring med lavt stoffskifte og prøveresultater. Jeg er også enige med de som sier at prøveverdiene dine for TSH (tyroksinstimulerende hormon som lages i hjernen, vil stige dersom skjoldbruskkjertelen ikke lenger produserer nok tyroksin), T3 og T4 (to ulike varianter av tyroksin) foreløpig ikke er alarmerende feil. Synes heller ikke jern-verdiene dine er spesielt ille.

Anti-TPO, derimot er veldig høyt! Dette er auto-immunstoffer, altså immunstoffer som kroppen din har laget mot sine egne celler i skjoldbruskkjertelen. En "kortslutning" i immunforsvaret, et forsvar du egentlig ikke trenger. Kort sagt har du en betennelse der som gjør at immunforsvaret ditt nå er i ferd med å sakte drepe kjertelen. Mener at 90% av alle som har slik betennelse vil utvikle lavt stoffskifte til slutt.

Og det er viktig å være klar over at en slik konstant betennelsestilstand i kroppen, DEN vil gjøre deg sliten og utmattet! Uavhengig av tyroksin-nivåer. Se for deg følelsen du kan få like før en influensa slår til. Den følelsen av utmattelse er en betennelsesreaksjon som tapper deg for energi.

Du bør også være obs på at har du først begynt å få et overaktivt immunforsvar på denne måten, så er det også økt risiko for mange andre autoimmune sykdommer. Som diabetes eller enkelte typer revmatisme.

Du bør holde deg til et kosthold som demper betennelsesreaksjoner. Spesielt er det viktig å unngå for mye hvitt sukker! Jeg vil anbefale deg å lese denne artikkelen: http://www.forskning.no/artikler/2011/september/298348

Lykke til!

Anonym poster: c5897109d6e63b369b3d5954fc5fbba2

Skrevet

Sagt på en enklere måte:

Den opprinnelige sykdommen som FORÅRSAKER det lave stoffskiftet, altså den autoimmune betennelsen, vil få deg til å føle deg syk FØR selve tyroksin-nivåene i kroppen blir så lave at de begynner å gi symptomer. Dessverre vil den samme betennelsen i kroppen ofte også føre til at man fortsatt føler seg sliten og slapp selv om medisinering med levaxin gir normale blodprøveverdier!

Anonym poster: c5897109d6e63b369b3d5954fc5fbba2

Skrevet

Jeg hadde anti TPO på 3700. Pga betennelse som deg. Det går over sv seg selv, men kan på sikt resultere i hypothyreose. Jeg blir fulgt opp med blodprøver ca en gang i året. Alle prøvene dine er jo innenfor normalen. Litt lav HB og jernlagre under graviditet er normalt. Ville slått meg til ro med at alt er bra.

Anonym poster: c20482f6879bfcd3fdcd329da95c9d33

Skrevet

Jeg er anonym med anti TPO som var 3700. Jeg har fortsatt normale stoffskifteprøver og bruker ingen medisiner. Og det har gått mange år.

Skrevet

Du har helt fine verdier på stoffskifteprøvene dine. Normalområdet for TSH er 0.5 - 3.6, så en TSH på 1.2 er helt fin. Normalverdier for T3 er 3.5 - 6.5, og for T4 11 - 23. Normalnivået for ferritin er 15 - 150.

Anonym poster: 6217c0d604d0b038241836f18b551fbe

Skrevet

Jeg hadde anti TPO på 3700. Pga betennelse som deg. Det går over sv seg selv, men kan på sikt resultere i hypothyreose. Jeg blir fulgt opp med blodprøver ca en gang i året. Alle prøvene dine er jo innenfor normalen. Litt lav HB og jernlagre under graviditet er normalt. Ville slått meg til ro med at alt er bra.

Til deg; gikk din betennelse over?? Det er vel veldig sjeldent?

Og til alle - tusen takk for lange og grundige svar! Så snille dere er. :wub:

Da kan prøvene i seg selv være ok, men jeg kan likevel være sliten pga selve betennelsen.

Anonym poster: 03b01f8e7910b554bb04e07d41fbcff5

Skrevet

Den gikk over. Har hatt normale prøver i mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...