Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mini er 4 1/2. Fra han var 1-3 mnd var han veldig lett å legge om kvelden. Ammet han for så å ligge han ned i vuggen. Da kunne han ligge å prate for seg selv en halvtime-times tid før han sovnet. På dagtid derimot måtte han ha hjelp, enten ved å bli vugget i søvn, ammet eller at jeg trilte tur..

Den siste måneden har han blitt vanskelig å legge. Han klarer ikke finne nattesøvnen selv. tror mye av dette har med at han har begynt å rulle.

I går ville jeg prøve å få han til å sovne selv. Ammet han på sengekanten og lå han ned i sengen når jeg så han holdt på å søvne. Begynte å gråte med engang, men jeg tok han ikke opp. Var der med han hele tiden, strøk han på magen,på kinnet, sang for han og tok han opp innimellom for å få ut evt rap. Han gråt/klaget i 20-30 min. Da lå han å så på meg før han sovnet. tok totalt 40 min...

skal fortsette i dag..Om dagtid trenger han fortsatt hjelp.

det jeg lurer på er Hvis jeg ammer han i søvne på dagtid,vil det ødelegge for det jeg prøver å få til om kvelden? bør jeg gjøre det på samme måte når jeg legger han på dagtid?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144043723-s%C3%B8vn-dagtid-vs-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig at babyer skriker seg i søvn. Men veldig bra du ikke tok han opp, han vil nok teste deg en del ganger for å se om han får komme opp igjen :)

Bør jeg gjøre det på samme måte om dagen også? hvis han sovner ved pupp eller ved byssing på dagtid, vil det ødelegge for det jeg prøver å få til om kvelden?

Jeg synes det er litt tidlig å forvente at en baby på 4,5 mnd skal klare å finne søvnen selv i en hver anledning. Om man skal øve på det, bør det skje svært forsiktig og på babyens premisser, dvs uten skrik og for mye frustrasjon.

Mye bra om barn og søvn her:

http://lykkeligbarndom.no/

Jeg synes det er litt tidlig å forvente at en baby på 4,5 mnd skal klare å finne søvnen selv i en hver anledning. Om man skal øve på det, bør det skje svært forsiktig og på babyens premisser, dvs uten skrik og for mye frustrasjon.

Ser ikke noen grunn til at min sønn kan ha vondt av måten vi gjorde det på igår. Når han begynner å le og smile når jeg synger for han viser at det er oppmerksomhet og lek han vil ha. Stor forskjell å la ungen ligge å skrike seg i søvn alene og å være med han til han sovner, og å synge og stryke på han...

Endret av Happypregnant

Ser ikke noen grunn til at min sønn kan ha vondt av måten vi gjorde det på igår. Når han begynner å le og smile når jeg synger for han viser at det er oppmerksomhet og lek han vil ha. Stor forskjell å la ungen ligge å skrike seg i søvn alene og å være med han til han sovner, og å synge og stryke på han...

Forsto det som han hadde ligget og skreket i senga og uten at du hadde tatt han opp. Reagerte vel egentlig mer på det hun over skreiv om at det er helt normalt at babyer skriker seg i søvn og at det var bra du ikke tok han opp, og at han vil teste deg. Trodde det var et litt gammeldags syn på så små babyer og søvn som hørte kjipe svigermødre og nedsnødde helsesøstre til...

Litt frustrasjon tenker jeg er helt ok idet de skal finne søvnen, så lenge de ikke er alene med den :-)

Annonse

Forsto det som han hadde ligget og skreket i senga og uten at du hadde tatt han opp. Reagerte vel egentlig mer på det hun over skreiv om at det er helt normalt at babyer skriker seg i søvn og at det var bra du ikke tok han opp, og at han vil teste deg. Trodde det var et litt gammeldags syn på så små babyer og søvn som hørte kjipe svigermødre og nedsnødde helsesøstre til...

Litt frustrasjon tenker jeg er helt ok idet de skal finne søvnen, så lenge de ikke er alene med den :-)

å la han skrike seg i søvn er jeg HELT IMOT.. Han begynner å grine/klage når jeg la han ned. Strøk han på magen og sang, og han ble da rolig. Begynte å gråte igjen etter en stund, men stoppet opp så fort jeg begynte å synge igjen :)

Min helsesøster sa til meg at hvis søvn og innsovning fungerer på natt så ville hun ikke gjort noe med dagsøvnen. Ta barnet vekk fra puppen når du ser den er på vei til å sovne, vugg litt mindre hver gang osv... På dagtid, men skriking anbefalte hun ikke. Hos oss så sover hun jo bare 30 min lurer på dagtid og vi prøvde å la hun sutre litt med resultat at hun sutret i 20 min og sov i 5 :(

Jeg er veldig for at babyer skal finne søvnen selv så tidlig som mulig.

Vært veldig klar på dette fra dag 1. Men, ikke på en slik måte at d skal skrikes i søvn. Ei heller være alene.

Hvordan gikk du fram?

Igår tok det bare 15 min. Lå å strøk på han, sang..Han klagde litt, men gav seg fort :) Er med han hele tiden.

Viser til tidligere innlegg og kritikken som har kommet.

Selvfølgelig skal man ikke la babyen ligge og skrike alene på et mørkt rom, mens du selv sitter på stua og ser tv. Det må jo alle forstå.

Her var det snakk om at mange opplever babyene skriker seg i søvn i hendene til foreldrene, eller i sin seng (selv om mor / far) trøster så godt de kan. Slikt skjer alle, og det er helt naturlig. Noen ganger er man utrøstelig.

Men et godt tips er å ikke ta opp babyen med en gang det lager en lyd. Vi skal ikke undervurdere barna våre. De som blir tatt opp med en gang de lager et pip, vil veldig raskt forstå at dette var måten å gjøre det på. Da gjør foreldrene seg selv en bjørnetjeneste.

Sitt heller ved vogna / senga og stryk, syng og gjør barnet bevisst på at det er ikke alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...