Gå til innhold

vekstestimering????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er det en del av svangerskapstilbudet. Alle får tilbud om estimering i uke 32. Dette synes jeg er helt supert, er jo en del da som har oppdaget for stort eller lite barn evt andre ting som kan være utfordring i forhold til fødsel :-)

Selv har jeg gått til estimering hver uke siden uke 30, men dette er fordi det ble påvist altfor lite barn. Heldigvis var det ikke så galt som de trodde likevel så jeg kan gå til termin bare de holder litt følge med utviklingen. Nå er jeg i uke 36+6 så babyen kan igrunnen bare komme :-D

På dette med estimering må man være klar over at en ul ikke sier så veldig mye. Risikoen for feilmåling er etor i forhold til vekten. Det beste for å få riktige forhold er å ta flere ul over tid med samme lege, da får man vekstkurve for å se om babyen følger sin egen kurve :-)

Jeg må ha ekstra ultralydkontroll da symfysemålet mitt er enormt stort, og bare blir enda større i forhold til den røde streken og det grønne feltet på skjemaet...

Da skal det sjekkes størrelsen på babyen, mengden fostervann osv..

Jeg fikk påvist vekstavvik ved en tilfeldighet egentlig. Hadde smerter og da kontrollerte de livmorhalsen (som var forkortet) og så sjekket de babyen samtidig når de først skulle kontrollere meg. Da fant de ut at han var litt liten, og etter det har jeg vært til flere kontroller. Han har vokst og fulgt sin egen lille kurve, men dessverre på siste kontroll viste det seg at veksten hadde nærmest stoppet opp. :( Han har nesten ikke vokst på 2 uker. Og jeg som var så bekymret fra før av!!!! Nå kan jeg ikke annet enn å prøve å spise mer og håpe han legger på seg til neste kontroll om 4 dager.

Annonse

Ble du ikke advart om at målingene kan gå opp og ned pga feilmargin på målingene?

Jeg ble advart om at kurven kunne gå litt opp og ned. Den ene uken hadde han bare lagt på seg 30 gram så kurven fikk en god sving nedover, men så ble den mer normal igjen på neste måling igjen :-)

Noen som har erfaring med om målingene ofte stemmer? Har vært til flere ul for vekstestimering, da medisiner jeg spiser kan gi redusert vekst hos fosteret. Men hittil har hun vokst godt, nesten for godt. Var på ul igår, uke 30+0 og babyen ble da estimert til å være ca 2 kg, noe som var et avvik på +25% på et jentefoster. samtidig har jeg kun lagt på meg knappe 6 kg totalt til nå, og mitt symfyse/fundus mål er godt ned i nedre sjikt av gjennomsnittet.. skjønner ingenting jeg. Noen andre med lignende erfaringer?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ligger godt over den røde streken på fundusmål og har lagt på meg generelt veldig mye. Ligger ytterst i kanten av det grønne område. Jeg er så redd for at det skal få påvirkning av fødsel og gruer meg nok til fødsel allerede som det er. Har derfor egentlig ett ønske om å få en vekstestimering sånn at jeg Ca kan få for meg hva jeg har i vente og at det vil bli tatt i betraktning under fødsel. Jeg vet at det kan ha sine avvik men da kan vi i hvert fall regne Ca minimum og maks ;) Jordmor mener at barnet vil ligge rundt det som de to andre gjorde men fundusemålet var veldig annerledes de gangene. Men men får høre med legen på Fredag hva han sier om evt det og henvisning til en ul kansje :)

Jeg har hørt om de som har fått satt i gang fødselen tidligere fordi baby er stor. Kan hende du kan få gjort det? Hvor lenge har du igjen?

Har lang tid igjen ;) er28+4 i dag. Vil egentlig ikke sittes i gang med mindre det er veldig nødvendig. Men har panikk for tang og kopp og sying i etterkant. Til tross for to fine og raske fødsler bak meg har jeg nå fått litt mer panikk for fødsel :-/ Noen andre som har opplevd det slikt? Huff..... Gjør det jeg kan for å ikke tenke for mye på det men det er ikke alltid like lett. Regner med at når det nærmer seg mer gir jeg en blaffen å bare ønsker å bli ferdig. Har det litt sånn allerede pga bekkenet men er glad for hver dag som går og viten om at baby bare blir sterkere og sterkere er deilig :) Men håper jeg kan få en henvisning til vekstestimering av legen :) Det vil nok gi meg litt mer sinnsro ;)

Annonse

Jeg har hørt om de som har fått satt i gang fødselen tidligere fordi baby er stor. Kan hende du kan få gjort det? Hvor lenge har du igjen?

Har lang tid igjen ;) er28+4 i dag. Vil egentlig ikke sittes i gang med mindre det er veldig nødvendig. Men har panikk for tang og kopp og sying i etterkant. Til tross for to fine og raske fødsler bak meg har jeg nå fått litt mer panikk for fødsel :-/ Noen andre som har opplevd det slikt? Huff..... Gjør det jeg kan for å ikke tenke for mye på det men det er ikke alltid like lett. Regner med at når det nærmer seg mer gir jeg en blaffen å bare ønsker å bli ferdig. Har det litt sånn allerede pga bekkenet men er glad for hver dag som går og viten om at baby bare blir sterkere og sterkere er deilig :) Men håper jeg kan få en henvisning til vekstestimering av legen :) Det vil nok gi meg litt mer sinnsro ;)

Kan hende det bare er mye fostervann? Uansett kan det være greit å få det sjekket! For da kan de evt sette deg i gang i uke 38 hvis det viser seg at den lille er veldig stor. :) Lykke til!!

Kan hende det bare er mye fostervann? Uansett kan det være greit å få det sjekket! For da kan de evt sette deg i gang i uke 38 hvis det viser seg at den lille er veldig stor. :) Lykke til!!

Ja da har jeg vært hos legen og fikk ikke henvisning til det. Da måtte jeg gå privat og gjøre det :-/ Det skulle visst være store vekstavvik før de gjorde det. Syntes det er rart men men. Det er jo Haukeland sykehus og har jo min erfaring med de. Er godt dette er siste gang men får se om jeg finner en plass de ikke skal ruinere meg for å finne ut hvor stor lillemann er evt om det "bare" er mye fostervann. Hvis noen vet om en bra plass i Bergen så hyl ut :D

Ja da har jeg vært hos legen og fikk ikke henvisning til det. Da måtte jeg gå privat og gjøre det :-/ Det skulle visst være store vekstavvik før de gjorde det. Syntes det er rart men men. Det er jo Haukeland sykehus og har jo min erfaring med de. Er godt dette er siste gang men får se om jeg finner en plass de ikke skal ruinere meg for å finne ut hvor stor lillemann er evt om det "bare" er mye fostervann. Hvis noen vet om en bra plass i Bergen så hyl ut :D

Jeg ville jo sagt at det er stort avvik når du ligger så langt over kurven på sf-mål, så det er rart du ikke fikk henvisning!! Irriterende!! De kan jo ikke vite om det er vekstavvik før de gjør en ul-undersøkelse! Og de gjør ikke ul-undersøkelse med mindre det er påvist store vekstavvik???? Skikkelig bakvendt det der! :( Vel, lykke til da, håper du finner et rimelig sted i nærheten, og at det kun er mye fostervann, eller at det "bare" er du som har lagt litt på deg :P

Jeg fikk henvisning til ultralyd i mitt forrige svangerskap fordi symfysemålet mitt lå godt over gjennomsnittet. De trodde hun skulle være 4200 gram ved termin - hun kom en uke før termin og var 3930 gram. Fødselen min ble satt igang av en kombinasjon fordi hun var stor (og jeg var ikke store damen) i tillegg til at jeg også hadde problematikk med en hudsykdom. I dette svangerskapet ligger symfysemålene mine likt som i mitt forrige svangerskap, og denne gangen mente jordmor at det var mer forventet at jeg skal få en stor baby, derfor er det ikke nødvendig med ekstra sjekk. Uansett så har babyen vår forstørret nyrebekken, så vi er ofte inn til UL og får sjekket babyen. Føler meg mer trygg på at vekstestimering stemmer denne gangen, i og med at vi har vært på ultralyd ca hver 3 - 4 uke i hele svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...