Gloria ** Skrevet 30. april 2013 #1 Del Skrevet 30. april 2013 Kom med deres beste tips og triks til oss som ennå sliter med at bebisen våkner 2-3 ganger om natten! Gleder meg til å ta fatt på nye 'strategier' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 30. april 2013 #2 Del Skrevet 30. april 2013 Trur det handlar meir om barnet enn om korvidt foreldra står på hendene medan dei syng godnattsangen. Vi gjorde ingenting for å få ho til å sove, ho var berre klar for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah- Skrevet 30. april 2013 #3 Del Skrevet 30. april 2013 Åh, vi gjorde masse! Fulgte en del av rådene fra Studentmamma88 i denne tråden: http://www.klikk.no/...vi-be-om-hjelp/ Dette hjalp en del, og siste brikken som falt på plass var at han fikk eget rom da han var 15 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarella og froskebarna Skrevet 30. april 2013 #4 Del Skrevet 30. april 2013 Et utrolig bra råd jeg fikk med førstemann, som virkelig hjalp oss, var å slutte å gi smokken i munnen, bare i hånda. På den måten lærte han fort å putte smokken i munnen selv i halvsøvne, og ordnet dermed opp selv på natta. Dette hjelper selvfølgelig bare om barnet bruker smokk, og om det er det dere står opp for på natta. Hjalp med begge våre. I perioder har vi ligget på madrass på barnerommet for å gi trygghet uten å måtte ta barnet ut av senga eller sitte oppe lenge. Dette ved sykdom eller i perioder med ekstra mye separasjonsangst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarella og froskebarna Skrevet 30. april 2013 #5 Del Skrevet 30. april 2013 ...eller er det snakk om nattamming? I så fall har flaske med vann vært en fin overgangsløsning for oss, og det at pappaen har tatt seg av avvenningen. Eget rom. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gloria ** Skrevet 30. april 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 30. april 2013 Takker for råd. Vi fikk også tipset om å gi smokken i hånden som du beskriver Barbarella. Enig - det hjalp kjempemye! Vi har tidligere fått hjelp av SoveKarin pr telefon, og prinsen våkner nå 2-3 ganger i stedet for 8-10-12 ganger som før. Vi har også hatt ham hos manuellterapeut og fått bekreftet at han ikke har refluks eller allergier. Det var som å få livet tilbake etter at han våkner kun to ganger om natten. Men jeg skulle gjerne fått ham til å sove rundt, mest for hans egen del. Han er 20 mndr nå. Han har sovet på eget rom siden han var 8 mndr, og nattamming et vi ferdig med for lengst Nå er han er stor gutt og jeg vet, VET han kan klare å sove rundt - må bare få lært ham det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarella og froskebarna Skrevet 1. mai 2013 #7 Del Skrevet 1. mai 2013 Uff, høres ut som du har prøvd det meste... Noen barn er bare sånn, men jeg har lest at de aller aller fleste sover godt innen de er 2, om det er noen trøst... Her sover snuppa (15 mnd) endelig stort sett natta gjennom, bortsett fra perioder med tenner eller sykdom. Vi er nok heldige. Førstemann sov hele natta før han var 1 år. Men tror det er mer vanlig at de ikke gjør det... Hva er det som skal til når han våkner da? Må dere sitte med ham til han sovner igjen? Håper noen andre har mer konkrete råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-Turkis Skrevet 1. mai 2013 #8 Del Skrevet 1. mai 2013 Vi har prøvd mye. Og vi hopper alltid et skritt tilbake for hver gang han blir syk. (Noe som ikke er sjeldent). Vi har også gitt han smokken i hånden og har vel 8 smokker liggende rundt i sengen hans:) + 3 indentiske kosekluter fordelt i hver ende:) Vi vannet ut nan på flaske over en del dager + minsket på mengden. Så etterhvert bestemte vi oss for at han ikke fikk noe før kl.5. Han fikk tilbud om vann i et par dager, men ville ikke ha så da tenkte vi at da er det i hvertfall ikke synd på han:) Å gå inn hver 3.5.7.10 min sånn fungerte ikke på oss, da bare eskalerte det hver gang vi gikk ut igjen. Tror han ble litt sånn at "De kommer tilbake bare jeg holder på lenge nok." Og det ble jo sant. Vi har prøvd å sitte sidenav han ved sengen å ikke gjøre noenting, men bare være der. Da ble det jo å snike seg ut når han sovnet og det ble også bare dumt for når han da våknet i halvsøvne og vi ikke var der lenger så ble det krise. (Bestemte oss tidlig for å ikke ta han opp men å roe han i sengen der han lå.) Det som fungerte på oss var at etter å sittet på fanget med smokk og koseklut og blitt synget 3 faste sanger for så blir han lagt og vi går ut uten å drøye det noe, lukker døra fysisk og ikke går inn igjen. I starten kjeftet han og herjet i sikkert 30min første gangen (Hadde perioder innefor det som vi hørte han la seg ned og sutret før han samlet krefter og reiste seg opp og kjeftet mer osv så var ikke sånn konstant hyl på samme nivå i 30min). Andre gang 15min, 3gang 15. min 4.gang 20min. 5.gang 5 min osv gikk det nedover. Nå har han lært at når døra lukkes så er det bare å legge seg ned og finne roen. De aller fleste ganger legger han seg med en gang uten et pip, noen ganger nå han surtre 1 min. På natten det samme med å bare gå rolig ut å lukke døra. Så nå er vi nede i det at han da våkner mellom 05.00 og 05.10 fordi det tyderlig har blitt en vane fordi da får han drikke. Så nå må vi gå løs på den:) Har kommet dit at vi bare gir han flasken selv og går ut slik at vi ikke fysisk må være der mens han drikker. Så da er det "bare" å fjerne flasken også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stårma Skrevet 1. mai 2013 #9 Del Skrevet 1. mai 2013 Vi har flyttet han inn igjen på rommet vårt, nå sover han mye bedre... han var på eget rom fra 7 til 16mnd. Nå er han 22mnd og sover bedre på rommet vårt, han er i sin egen seng altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 2. mai 2013 #10 Del Skrevet 2. mai 2013 Hos oss var det dren i ørene som har hjulpet mest. Les gjerne tråden som Hannah- linker til. Å ikke gi henne melk, melkeproteiner har også hjulpet. Nå sover hun fra vi legger henne til ca 4-5 tiden, da er vi innom en tur og sier det fremdeles er natt og så står vi opp melleom 6 og 7. Når vi begynte prosjektet med å få henne til å sove så våknet hun ca 10 ganger hver natt og trengte en av oss på rommet for å sovne igjen.. Det var helt grusomt! Håper det ordner seg hos dere også!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsen og mamma`n :) Skrevet 2. mai 2013 #11 Del Skrevet 2. mai 2013 Hos oss var det kiropraktoren som hjalp allermest. Etter 16 mnd med umenneskelig lite søvn fant kiropraktoren ut at han hadde låsninger i rygg, noe som gjorde at han våknet 10-15 ganger pr natt.. Dette blandet med et lite søvnbehov så kunne han fort finne på å være våken i 2 timer i strekk på natt, men blid som ei sol hele tiden.. Etter det måtte vi bare være strenge med han og la ham gråte litt, for så å gå inn hvert 4-5 min, noe som har resultert i at han faktisk sover noen hele netter innimellom.. På langt nær hver natt, men vi er fornøyde sålangt.. En dag håper vi at han sover hele natten.. Søvn er vanskelig det er det eneste jeg har forstått etter å ha fått barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilmus Skrevet 8. mai 2013 #12 Del Skrevet 8. mai 2013 Hos oss begynte vi å trene på å sovne selv da hun flyttet på eget rom. (ca 14 mnd) Satt først inne hos henne, så i døråpningen, så gangen osv til hun var ca 16 mnd og vi bare kunne si god natt og gå ut av rommet. Hun våkner noen ganger på natten, men om hun ikke høres hysterisk ut går vi ikke inn til henne. Hun sovner stort sett av seg selv iløpet av noen minutter. Jeg leste et sted av småbarn generelt "våkner" en gang i timen (!), og da er det greit at de klarer å sovne igjen selv. Vi har faste rutiner vi gjør hver kveld, etter barnetv er det kvelds, bad, bok, sang, seng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsin Skrevet 10. mai 2013 #13 Del Skrevet 10. mai 2013 Vi snakket om dette senest i morges, for den sist tidene er det helt tydelig at når hun spiser godt og masse til middag sover hun hele natten. Høres veldig enkelt ut, men det er mønsteret som råder her for tiden! Vi spiser middag ganske sent, det er det siste som skjer før det er bading, pysj, melk og legging... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myerz Skrevet 14. mai 2013 #14 Del Skrevet 14. mai 2013 Her var det 1. Rutiner (grøt, bad, pysj og tannpuss til samme tid hver kveld, og i samme rekkefølge) 2. Vann på flaske hvis hun våknet 3. Hvis hun MÅTTE ha melk (nektet å sovne) fikk hun aldri det på soverommet (dette var tips fra HS, hjalp veldig!) 4. Eget rom hjalp også en del, gav i alle fall både henne og oss roligere netter Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ezmeralda Skrevet 14. mai 2013 #15 Del Skrevet 14. mai 2013 Sov natten gjennom? Da elstemann var fire år sov han sin første natt i strekk. Minsten på femten mnd har sovet i strekk fra tolv til sju om morgnen et par ganger, men da skreik han fra ti til tolv først... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå