solhilsen Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Vurderer etterhvert å flytte litt ut av byen. Trolig vestover. Røa, Holmenkollen, Eiksmarka, Hosle eller noe annet.. Vil helst ha koselige og gjerne litt jordnære naboer (ikke altfor snobbete- hvis det er mulig..) og et fint oppvekstmiljø for barna. Hvor bør man da bo? Har dere erfaringer med noen av stedene?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Stortrives på røa! Mini har riktignok ikke begynt i barnehage ennå, men er masse barnefamilier her. God blanding av lavblokker, rekkehus og eneboliger. Noen snobber er det jo, men det tror jeg er vanskelig å unngå på Oslo vest... De jeg kjenner i nærmiljøet er utrolig hyggelige, og stort sett helt vanlige folk. Stille og rolig, eget "sentrum" så føler egentlig ikke at vi bor i Oslo, vi har alt vi trenger her samtidig som det bare tar ti min med banen til Majorstuen anbefales! Anonym poster: b0733e2fa04f4cd447813bca85dccce7
Gjest Anybody Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Jeg liker Stabekk vledig godt, nøkternt. Det er et stort pluss syntes jeg at man kan sykle til stranden og til bekkestua. Samtidig ta både tog og ulike busser til byen på null komma niks. Jeg vokste opp der og hadde alt i nærheten. Nedre Stabekk da vel og merke, altså ved Stabekk senturm. Syntes Nordliveien og Nordraaksvei er fine. Der er det mange barnefamilier og totalt generasjonsskifte. Også nære både skole, barnehager, Stabekk sentrum og den sjarmerende lille Brydeskogen. Ellers er Vinderen veldig fint, Holmenkollen også, men en noe annet type folk. Og slitsomt med trikken som er så treg både opp og ned. Derfor heller Vinderen. Røa er jo veldig koslig det også, men mye vei syntes jeg. Så da ville jeg heller beveget meg lenger ned mot Ullern/Bestum. Der er det jordnære folk og også nære Lysaker stasjon der alt av kollektivt går. Bestum kan du også gå rett ned til Sollerudstranda som er veldig sjarmerende samt en del gode restauranter på Lysaker brygge og ikke minst rett ved CC-vest og Lilleaker så har et lite "sentrum" der også. Så jeg personlig ville valgt Stabekk eller Bestum enkelt og greit fordi der må man ikke dra milevis for å komme til annet en lokal butikken. Der er nøkterne folk og både cafeer, butikker og restauranter i nærheten av begge steder. Jeg har bodd begge steder. Og vært mye på Røa som ungdom og en del i Holmenkollen.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Vi bor i Voksen skog (Holmenkollen) og skal nå flytte til Røa. Det er mange småbarnsfamilier i området og selv om det er litt homogen gruppe (hvit middelklasse) så trives vi godt. Jeg tror det er et bra sted å vokse opp for barn. Vi er ikke oppvokst her, men flyttet hit for noen år siden. Før dette bodde vi i Oslo Nord - området. Bærum har jeg ingen kjennskap til, men kjenner folk på Bestum og Vinderen. Der ønsker vi ikke å bo da de fleste som bor der tilhører øvre skikt i fohold til inntekt og økonomi. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp der, selv om våre venner er kjempehyggelige. Anonym poster: 8fd55290cb07fc3db6d4d1891592028e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 er oppvokst i bærum og må bare si at jeg ingen jeg kjenner derfra er så langt nær så snobbete som folk jeg har møtt fra andre steder. Bor i drammen for tiden, og her er det konstant snakk om diamantringer og eneboliger og penger og status..... opplevde aldri dette i bærum, mange i klassen bodde i blokk, noen i rekkehus og noen i enebolig. var aldri noen som ga utrykk for at det ene var bedre enn det andre. opplevde heller ikke noe pengepress til konfirmasjon som det er så mye snakk om nå. har generelt et inntrykk av at det bor veldig mange forskjellige folk i bærum, og at dette i stor grad blir akseptert. men det er også forskjell på områdene da, sikkert mer snobbete enkelte steder. og jeg har kanskje vært veldig heldig med miljøet jeg vokste opp i. Er fra Bærums Verk forresten. Anonym poster: 672f26750db42bacfdeb07be87b77a5b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Vi bor på Hosle Trives veldig godt her, det er mange barnefamilier og mye grøntområder til å leke på. Flere barnehager akkurat rundt her vi bor hvertfall. Har jo fantastiske Østerås senter med litt butikker, ellers så er det jo ikke langt til Sandvika eller CC-vest. Fine turområder i gåavstand også. Anbefaler å bo i nærheten av t-bane hvis du er avhengig av å komme deg inn til sentrum på jobb, veldig praktisk! Buss har jeg hørt mye rart om her ute... Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43
Catlady Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Vi bor på Hosle Trives veldig godt her, det er mange barnefamilier og mye grøntområder til å leke på. Flere barnehager akkurat rundt her vi bor hvertfall. Har jo fantastiske Østerås senter med litt butikker, ellers så er det jo ikke langt til Sandvika eller CC-vest. Fine turområder i gåavstand også. Anbefaler å bo i nærheten av t-bane hvis du er avhengig av å komme deg inn til sentrum på jobb, veldig praktisk! Buss har jeg hørt mye rart om her ute... Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43 Fantastiske Østerås senter ?
Catlady Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Jeg er fra Hosle, og synes det var et flott sted å vokse opp. Mye fine grøntområder og turmuligheter samtidig som det er kort vei til alt er dog nok ganske annerledes der nå enn på åtti tallet. En vanlig skattebetaler har nok ikke råd til enebolig der lenger ... Men er ikke penger et problem er Hosle et godt sted for barn Ellers synes jeg Høvik,Blommenholm og Sandvika området har mye flott å by på Lykke til på bolig jakt
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Vi bor på Hosle Trives veldig godt her, det er mange barnefamilier og mye grøntområder til å leke på. Flere barnehager akkurat rundt her vi bor hvertfall. Har jo fantastiske Østerås senter med litt butikker, ellers så er det jo ikke langt til Sandvika eller CC-vest. Fine turområder i gåavstand også. Anbefaler å bo i nærheten av t-bane hvis du er avhengig av å komme deg inn til sentrum på jobb, veldig praktisk! Buss har jeg hørt mye rart om her ute... Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43 Fantastiske Østerås senter ? Hehe, litt ironisk, men de har jo hvertfall postkontor som er åpent til kl.17 Må bare ta litt avspasering fra jobben for å rekke det i åpningstiden Men helt seriøst, det er jo et fint bakeri der som er til stor glede for de eldre Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Jeg jobber med barn på Røa og jeg må si at de fleste er hyggelige, men at noen av foreldrene ikke er helt velbevart i hodene sine. Men slik er det kanskje overalt? Har også inntrykk av at det er ganske mye press på barna i forhold til hvor de har vært på ferie, hva de har fått i bursdagsgave osv. Men skolene er bra, helt avgjort. Bor selv på Godlia. 100 år gammelt villaområde, nær marka og Østensjøvannet med en fin blanding av folk fra blokker, rekkehus og villaer. Setter også pris på at det er litt innvandrere uten at det blir for mye - tror ikke Bærumsboblen der en av 100 nye elever på skolen er utenlandske er noe særlig i dagens samfunn. Anbefaler å ta en titt på Hellerud, Godlia, Skøyenparken og kanskje Oppsal-Ulsrud før du bestemmer deg endelig. Veldig mye fint her og Er forresten utdannet fra BI og der er det mye sosser som kjører rundt i pappas porsche og som har veldig mye penger. De fleste er fra Holmekollen, Bærum, Snarøya og slikt. Ikke min kopp te egentlig, er vokst opp med ganske andre verdier i livet mitt en materielle goder, men de fleste vokser det av seg etterhvert som livets realiteter går opp for dem. Lykke til med søket - håper du finner noe fint. Pass forresten på med å høre på folks barndomshistorier - det er jo gjerne store endringer i befolkning i løpet av 20 år og da sikkert ganske annerledes nå enn hva det var den gangen. Boliger er dyrt, spesielt i Bærum, og det er langt ifra alle med vanlig jobb som har råd til å flytte dit Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Bor mellom Hosle og Bekkestua. Perfekt område!! Kort gåtur til Bekkestua, Nadderudhallen etc. 132 ekspressbussen tar 18 min herfra til Vika. Sjelden forsinkelser og fungerer superbra! Anonym poster: 52980b45cef9c9b5044fb38c40ca68e4
Gjest yrild Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Gjettum er kjempefint. Eiksmarka liker jeg også veldig godt, mn Gjettum er virkelig kjempefint når man har barn.
Catlady Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Vi bor på Hosle Trives veldig godt her, det er mange barnefamilier og mye grøntområder til å leke på. Flere barnehager akkurat rundt her vi bor hvertfall. Har jo fantastiske Østerås senter med litt butikker, ellers så er det jo ikke langt til Sandvika eller CC-vest. Fine turområder i gåavstand også. Anbefaler å bo i nærheten av t-bane hvis du er avhengig av å komme deg inn til sentrum på jobb, veldig praktisk! Buss har jeg hørt mye rart om her ute... Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43 Fantastiske Østerås senter ? Hehe, litt ironisk, men de har jo hvertfall postkontor som er åpent til kl.17 Må bare ta litt avspasering fra jobben for å rekke det i åpningstiden Men helt seriøst, det er jo et fint bakeri der som er til stor glede for de eldre Anonym poster: 7c74bca21cdca23ffcd9bd1120c90d43 Hehe skjønte det Men flott sted for de eldre da.. Gleder meg til å bli senter henger selv
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Hvis jeg skulle flyttet tilbake til Bærum nå hadde førstevalget mitt vært enten Bekkestua eller Gjønnes. Rett og slett fordi det er sentralt, god kollektivtrafikk og butikker i nærheten. Stabekk og Fornebu hadde også vært alternativer for meg. Eneste problemet jeg vet mange av mine venninner i Bærum har for tiden er å få tak i barnehageplass i nærområdet.
lillepersille80 Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #17 Skrevet 29. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt Vel, nevøen min begynte på en skole der i høst. Av barn til 4-5 klasser var det én (1) som ikke var norsk. Stort sett 0 ikke-norske på den skolen jeg jobber på og. Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #18 Skrevet 29. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt Vel, nevøen min begynte på en skole der i høst. Av barn til 4-5 klasser var det én (1) som ikke var norsk. Stort sett 0 ikke-norske på den skolen jeg jobber på og. Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Er det et problem at det ikke er mange nok innvandrere der ?? Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #19 Skrevet 29. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt Vel, nevøen min begynte på en skole der i høst. Av barn til 4-5 klasser var det én (1) som ikke var norsk. Stort sett 0 ikke-norske på den skolen jeg jobber på og. Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Er det et problem at det ikke er mange nok innvandrere der ?? Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24 Ja, jeg synes det. Når man vokser opp bør man lære å omgås andre kulturer og det er veldig sunt å se at ikke alle er som en selv. Der jeg bor er det rundt 20 % utlendinger, men de fleste er velfungerende og hårdarbeidende mennesker. Leilighetene her er for små og for dyre til å tiltrekke seg de alle dårligst stilte (de ressurssvake innvandrerfamiliene du sikkert tenker på), så de som er her er oppegående. Det er viktig for meg, mens nasjonalitet er underordnet. Derimot vil jeg gjerne at barna mine skal vokse opp i et sted der de lærer om flest mulig aspekter av samfunnet - og det gjør man ikke i en Bærumboble der det er betraktet som farlig å dra lengre enn til Majorstua med t-banen (unnskyld overdrivelsen). Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 Vi bor på Røa. Veldig greit med t-bane, nærme marka og vi har matbutikker, post, apotek etc etc. Men det er litt lite barnehager akkurat rundt Røa, de fleste ligger ved Hovseter. Vi har også vært en del på Eiksmarka, og kan også anbefale det, Eiksmarka skole er veldig bra, men tror også det kan være litt vanskelig med barnehageplass midt på Eiksmarka (men det er det kanskje overalt...). Anbefaler veldig å tenke avstand til bhg - skole når dere flytter, også med tanke på en del trafikk. Men det er utrolig nærme marka, skiløyper og turområder etc. Fossum har et bra idrettstilbud til barn. Anonym poster: f17f2b50eee16692d223ef9d48cc666e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #21 Skrevet 29. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt Vel, nevøen min begynte på en skole der i høst. Av barn til 4-5 klasser var det én (1) som ikke var norsk. Stort sett 0 ikke-norske på den skolen jeg jobber på og. Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Er det et problem at det ikke er mange nok innvandrere der ?? Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24 Ja, jeg synes det. Når man vokser opp bør man lære å omgås andre kulturer og det er veldig sunt å se at ikke alle er som en selv. Der jeg bor er det rundt 20 % utlendinger, men de fleste er velfungerende og hårdarbeidende mennesker. Leilighetene her er for små og for dyre til å tiltrekke seg de alle dårligst stilte (de ressurssvake innvandrerfamiliene du sikkert tenker på), så de som er her er oppegående. Det er viktig for meg, mens nasjonalitet er underordnet. Derimot vil jeg gjerne at barna mine skal vokse opp i et sted der de lærer om flest mulig aspekter av samfunnet - og det gjør man ikke i en Bærumboble der det er betraktet som farlig å dra lengre enn til Majorstua med t-banen (unnskyld overdrivelsen). Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Din overdrivelse er ikke tilgitt da den er med vilje satt inn med den hensikt å spre mer uvitenhet og fordommer ... Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #22 Skrevet 30. april 2013 Noen som vet om noen gode barneskoler i disse områdene? Anonym poster: 74eaa1bd30fb0a03fedaa20c1c1cd691
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #23 Skrevet 30. april 2013 Bor på hosle og trives kjempegodt. Hyggelige naboer, flere fine bhg,grøntområder og kort vei til Oslo, Sandviks,cc vest, bekkestua etc. De fleste jeg kjenner her er hyggelige, jordnære mennesker. At det er en veldig homogen gruppe her stemmer ikke i den grad hun over beskriver. Sønnen min har mange barn som ikke er etnisk norske i sin bhg- heldigvis! Ellers så liker jeg Jar, Stabekk, bekkestua, Høvik og Blommenholm. Lykke til med husjakt Vel, nevøen min begynte på en skole der i høst. Av barn til 4-5 klasser var det én (1) som ikke var norsk. Stort sett 0 ikke-norske på den skolen jeg jobber på og. Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Er det et problem at det ikke er mange nok innvandrere der ?? Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24 Ja, jeg synes det. Når man vokser opp bør man lære å omgås andre kulturer og det er veldig sunt å se at ikke alle er som en selv. Der jeg bor er det rundt 20 % utlendinger, men de fleste er velfungerende og hårdarbeidende mennesker. Leilighetene her er for små og for dyre til å tiltrekke seg de alle dårligst stilte (de ressurssvake innvandrerfamiliene du sikkert tenker på), så de som er her er oppegående. Det er viktig for meg, mens nasjonalitet er underordnet. Derimot vil jeg gjerne at barna mine skal vokse opp i et sted der de lærer om flest mulig aspekter av samfunnet - og det gjør man ikke i en Bærumboble der det er betraktet som farlig å dra lengre enn til Majorstua med t-banen (unnskyld overdrivelsen). Anonym poster: 55db59fa95547c660a8462bf712dc8d5 Din overdrivelse er ikke tilgitt da den er med vilje satt inn med den hensikt å spre mer uvitenhet og fordommer ... Anonym poster: 633a1c21f0b89abc162f38b05cc43c24 Det er jo helt tydelig at du ikke kjenner til hele Bærum. Ja, Bærum øst har nok ikke så mange ikke-etnisk norske, men resten av bærum er veldig blandet! Bærum er jo en ressursterk kommune som derfor blir "tildelt" mange asylsøkere som nettopp har fått opphold, så er masse kommunale leiligheter med innvandrerfamilier. Var veldig blandet der jeg vokste opp, og har nettopp jobbet i en barnhage som også var veldig blandet, kanskje 50/50% etnisk norske og ikke. Jeg er bare 22 år så er kun 2 år siden jeg flyttet fra Bærum, så synes heller ikke mine erfaringer er urelevante. jeg bor nærme, så er der veldig ofte. I min vennekrets er det i alle fall svææært lite fokus på materielle ting. opplever det i mye større grad andre steder. Anonym poster: 672f26750db42bacfdeb07be87b77a5b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #24 Skrevet 30. april 2013 Vindern, Ullevål eller Ris. Anonym poster: b18bf6b8f1d7e27868c8d5e38a6ce6d2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #25 Skrevet 30. april 2013 Noen som vet om noen gode barneskoler i disse områdene? Anonym poster: 74eaa1bd30fb0a03fedaa20c1c1cd691 Tror alle skolene i Bærum holder høy standard, det er mitt intrykk som lærerstudent. Jar skole er viden kjent for tiden for å være den beste av de beste, det står ofte i overskriften på boligannonser at boligen ligger i Jar skolekrets, for å lokke kjøpere Ellers kjenner jeg flere som jobber på Hosle skole, og den virker også veldig bra! Anonym poster: 672f26750db42bacfdeb07be87b77a5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå