Gå til innhold

Fragmin (blodfortynnende ) og amming?

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring her? Skal gå på blodfortynnende (Fragmin) 6 uker etter fødselen og er usikker på om jeg kan amme da? I følge legen og felleskatalogen er dette svaret: Amming: Små mengder med dalteparinnatrium går over i brystmelk. Hittil har studier vist anti-faktor Xa-nivå på 2-8% av plasmanivå i brystmelk. Det er lite trolig at det oppstår en antikoagulerende effekt hos spedbarn, men dalteparin skal kun brukes ved amming dersom fordelene for moren oppveier den potensielle risiko for spedbarnet.

Syns det er rart at sykehuslegen ikke informerte meg om dette sist, ettersom jeg i ettertid har skjønt at en god start på amming er viktig. Er førstegangs og vil ikke ta sjanser på eget ansvar, dersom legene sier det er lite trolig at det går over i morsmelken... Og håper at barnet i så fall godtar amming etter 6 uker.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144043139-fragmin-blodfortynnende-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen med erfaring her? Skal gå på blodfortynnende (Fragmin) 6 uker etter fødselen og er usikker på om jeg kan amme da? I følge legen og felleskatalogen er dette svaret: Amming: Små mengder med dalteparinnatrium går over i brystmelk. Hittil har studier vist anti-faktor Xa-nivå på 2-8% av plasmanivå i brystmelk. Det er lite trolig at det oppstår en antikoagulerende effekt hos spedbarn, men dalteparin skal kun brukes ved amming dersom fordelene for moren oppveier den potensielle risiko for spedbarnet.

Syns det er rart at sykehuslegen ikke informerte meg om dette sist, ettersom jeg i ettertid har skjønt at en god start på amming er viktig. Er førstegangs og vil ikke ta sjanser på eget ansvar, dersom legene sier det er lite trolig at det går over i morsmelken... Og håper at barnet i så fall godtar amming etter 6 uker.

Takker for svar :)

Jeg har 3 barn,venter nr 4 har brukt Fragmin i 3 av svangerskapene,og bruker det i flere mnd etter fødsel. Ikke farlig å amme,lykke til ;)

Annonse

Det lurte jeg og på! :-)

Spør om et annet fragmin-spørsmål da.. Må man ha med sprøyter nok selv eller får man på sykehuset?

du må få resept av legen din. Styrke på sprøyte avgjøres av vekt. De glemte å gi meg på barsel sist, så denne gangen sikrer jeg meg resept og sprøyter på forhånd....

Fint at man får av sykehuset når man er innlagt for jeg har ikke anelse om mengde eller peiling på sprøyte størrelse... Husker blodlegen sa hun trodde det fantes som tabletter nå?? Godt at man ikke er alene om å lure. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...