Gå til innhold

Snart 1 1/2 år, og sier lite

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 mnd, sier noen få ord. Mamma, pappa, hadet, trappa og lys er vel de ordene jeg med sikkerhet vet at hun sier. Hun forstår mye og følger enkle kommandoer, og "skravler" i vei. Jeg mistenker at hun tror at hun snakker forståelig, men jeg skjønner ikke et kvekk ;-)

Synes hun godt kan snakke mer snart, men prøver å roe meg med at hun har mye passivt språk som sikkert plutselig kommer ut :-)

Min,som nå er to år, sa ytterst få ord ved 16 mnd. Nå tenker jeg vi ligger rundt 100 ord, og det kommer nye hver dag, det løsnet sakte men sikkert da hun var 21-22 mnd gammel. Fortsatt er hun er hun litt "tregere" språklig enn mange på hennes alder, men spriket er mye mindre nå, enn ved 18-22 mnd :-)

Tror ikke du skal bruke noe energi på å bekymre deg ennå - mange det ikke løsner for før ca 2 år.

Annonse

Nå er jeg litt mer opptatt av språk i forhold til om barnet bruker stemmen sin og babler og "leker" med stemmen enn om den sier konkrete ord som vi "godkjenner" som riktig språk.

Samme som om barnet har språkforståelse og kjenner igjen stemmeleier. Og den sosiale biten av språk. Bable...lytte...bable...lytte.

Eks:

"Nå kommer jeg og tar deg..." Vår sønn på 14 mnd snur seg da raskt med et kriblende smil og latter.

"Sett deg ned så skal du få" Han setter seg ned og venter på å få.

Min er som nevt 14mnd og sier konkrete ord:

Lys

Se

Dæ (der)(... ofte etterfulgt fra ordet "se", Se dæ)

Ampe (Lampe)

Mamma

Pappa

Bø (Egen versjon av hundes navn)

Ellers er alt det andre som kommer mye språk, men ikke fullverdig norsk enda:)

Annonse

Mini hadde for ca 2 mnd siden ca 10-20 "ord". Nå, 20 mnd gammel, har det løsnet veldig. Hun er i skikkelig pappegøyemodus om dagen, og det kommer flere nye ord hver dag. men hun snakker ganske utydelig da, og det er mange ord som det nok bare er meg og pappan som skjønner. mange selvkomponerte greier også.. "pppttthh" betyr foreksempel prim.. :rolleyes:

Men hun har begynt å legge sammen to ord, feks : Mamma min, pappa min, vovva min, neeei ikke den, ikke sove, gå ut, osv

Også teller hun helt til ti, også ELSKET hun lesekorpset på barnetv, så hun kan stave! :lol: "P- A- I, paiiii, paaaiii" synger hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...