Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvorfor opererer man bort egglederne....?! Da blir man jo steril..?! Og MÅ ha ivf uansett... Jeg har en tett (med litt væske i) og en normal... Klinikken sa jeg burde ta bort begge???!!??!!!! Hvorfor begge? Hva hjelper det..? Det blir vell ikke noe bedre kvalitet på eggene av den grunn...?

Eneste svaret er vell at man får større sjanse for å bli gravid med ivf da egget ikke kommer noen vei...? Men kan ikke skjønne hvorfor begge må bort.....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på hvordan en gjennomfører ivf uten eggledere/eggstokker.

Skrevet

Klinikkene anbefaller å fjerne eggleder når den er tett og det er væske i den. Dette gjøres fordi denne væsken siver ut i livmoren og lager et surt miljø. Dårlig miljø kan hindre embryoet i å feste seg og støtte det ut.

Hvorfor de vil fjerne begge vet jeg ikke. Noen fjerner bare en eggleder og da tar den ene over og kan ta imot embryoer i alle menssyklusene. Kanskje har det noe med dine diagnose å gjøre?

Steril blir du ikke for eggstokkene dine fungerer som normalt. Om du fjerner begge egglederne trenger du medisinsk hjelp, IVF for å lage drømmebabyen.

Skrevet

Jeg hadde et svangerskap utenfor livmoren og måtte fjerne den ene egglederen i juni 2011. Ikke blitt gravid siden, og året før hadde jeg tre SA på et halvt år.

Vi fikk tilslutt prøverør da de trodde at den siste egglederen var tett. Det var enklere å prøve ivf behandling enn å prøve å blokke ut/fjerne denne. På Rikshospitalet mente eksperten at vi hadde meget gode sjanser til å bli gravide når vi omgikk egglederene. (65%) Han mente det var de som hadde ført til SA før.

Jeg startet min første IVF behandling i mars, og nå er jeg straks 6 uker på vei. Fantastisk! Så ikke farlig å fjerne eggledere tror jeg.. emoji_1F609.png

Skrevet

Hei!

Hvorfor opererer man bort egglederne....?! Da blir man jo steril..?! Og MÅ ha ivf uansett... Jeg har en tett (med litt væske i) og en normal... Klinikken sa jeg burde ta bort begge???!!??!!!! Hvorfor begge? Hva hjelper det..? Det blir vell ikke noe bedre kvalitet på eggene av den grunn...?

Eneste svaret er vell at man får større sjanse for å bli gravid med ivf da egget ikke kommer noen vei...? Men kan ikke skjønne hvorfor begge må bort..... :(

Det er ingen av oss som kan svare på dette - du må rett og slett spørre klinikken og ikke gi deg før du får et svar som du forstår.

Det at man opererer bort egglederne er ikke noe problem ift å gjennomføre IVF, men det må naturligvis være gode grunner til faktisk å gjøre det.

Skrevet

Ja var det jeg mente, at om jeg fjerner begge blir det jo ivf som er eneste sjansen...:( man har jo alltid et lite håp og jeg nekter å ta bort det altså...:(

Jeg var igjennom medisiner og egguthenting... 11 egg ut, 2 befrukta men det ene vokste for fort...(hvorfor...??! Hvordan...?!). Og det andre var det for mye av ett eller annet i til å sette inn....:( og etter dette sa legen at han anbefalte å operere begge bort...?! Hvorfor..?!

Skrevet

Ja var det jeg mente, at om jeg fjerner begge blir det jo ivf som er eneste sjansen... :( man har jo alltid et lite håp og jeg nekter å ta bort det altså... :(

Jeg var igjennom medisiner og egguthenting... 11 egg ut, 2 befrukta men det ene vokste for fort...(hvorfor...??! Hvordan...?!). Og det andre var det for mye av ett eller annet i til å sette inn.... :( og etter dette sa legen at han anbefalte å operere begge bort...?! Hvorfor..?!

Som sagt så er det klinikken som må forklare situasjonen til deg slik at du får svar på disse spørsmålene.

Skrevet

Jeg venter på tlf fra klinikken men de ringer jo aaaaaldri og jeg blir galen...:(

Skrevet

Jeg venter på tlf fra klinikken men de ringer jo aaaaaldri og jeg blir galen... :(

Håper det ordner seg og du får avklaringene du trenger snart :-)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Hei!

Eneste svaret er vell at man får større sjanse for å bli gravid med ivf da egget ikke kommer noen vei...? Men kan ikke skjønne hvorfor begge må bort..... :(

Kjære tid!! Sa klinikken at du burde ta bort begge??

Jeg har en tett eggleder og en som fungerer og det var aldri snakk om at jeg skulle fjerne noe som helst!

Jeg syns dette hørtes veldig rart og skummelt ut, så tenk deg om før du gjør noe så drastisk.

Hva mente de det skulle være godt for, å fjerne de tro?

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg vil jo alltid ha et lite håp om å klare det sjøl... Og kan ikke fatte dette når den ene egglederen er i orden..?

Jeg ble spontant gravid etter første mislykkede ivf forsøk, men mistet tidlig igjen. Likevel er det alltid en sjanse for at det KAN gå på egenhånd. Greit å ha den ørlille muligheten med den ene eggstokken som fungerer. :)

Skrevet

Jeg har fjernet begge mine eggledere fordi de var tette. Hver måned samlet egg og puss seg i de, resulterte i store menssmerter og mye ubehag. Vi måtte ha IVF uansett pga steril mann, så jeg så ikke på det som noe tap.

Håper jeg ikke misforsto nå, men du sier du har vært litt uttak? Hvis du likevel må ha hjelp så har det vel ikke noe å si å fjerne egglederne?

Steril blir du ikke, eggproduksjonen er like fin, mensen får du fortsatt, og mest sannsynlig merker du lite til det :-)

Skrevet

Nei, vi MÅ ikke ha ivf tror jeg... Men det er best for å slippe å vente ettersom mannens sædceller ikke er så flinke svømmere.. Og jeg tror dette har mye med at han røyker.. Er ikke noe som tilsier at jeg ikke kan bli gravid uten ivf.. Bare at jeg har en tett eggleder.. Håpet om å klare det selv vil jeg ikke miste, og jeg har ikke lyst til å gjennomgå en operasjon, var igjennom en hsg med kikkhullsoperasjon som var uendelig vondt i ettertid..:(.

Selv om den ene er tett har jeg ingen smerter under mensen eller noe..

Skrevet

Ei venninne av meg måtte fjerne den ene egglederen etter to sa. Hun ble gravid kort tid etter:-). Hun fikk beskjed om at det reduserte sjangsen for å bli gravid LITT, men IKKE 50% som mange kanskje tror. Men som sagt, hun ble gravid kort tid etter hun fjernet den ene. Dette på normalt vis (ikke ivf). Så lykke til:-).

Skrevet

Det må jo være evt mer som ligger bak det at de vil fjerne begge som du kanskje ikke har fått med deg her, for man fjerner ikke bare uten grunn. Jeg har helt defekte eggledere, jeg kan bli gravid på den "vanlige" måten men kan ta utrolig langlanglang tid. Sykehuset fortalte anbefalte meg å gå igjennom IVF da jeg ville ende opp med SA eller MA vis jeg ble gravid på egenhånd..

Jeg er så LYKKELIG og priser Riksen for en kjempe behandlig, følte meg skikkelig mislykket når jeg måtte ty til IVF, men dette er min normale måte å få barn på.

Så nå er det 4 uker igjen til snuppa mi kommer og få se dagens lys :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Takk for at du delte denne viktige informasjonen. har ikke tette eggledere selv men helt sikkert veldig nyttig for andre som måtte oppleve det.Håper du blir gravid snart! :) !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...