Gå til innhold

Sønn som er med på fotball - kan vi nekte å kjøpe dette evinnelige dopapiret!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje ikke en menneskerett å få spille fotball eller å ha en fritidsaktivitet, men å pålegge foreldrene en såpass dyr utgift i tillegg til kontigenten er sinnsykt dårlig gjort med tanke på de nesten 90 000 barna i Norge som er fattige og som allerede detter ut av mange arenaer fordi alt skal kostes så sinnsykt med penger.

Anonym poster: 21e85ab0acc5aa66e59cb33ed9928b90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en menneskerett å spille fotball på lag. enten så selger du lodd, kaker eller dasspapir eller så holder du ungene dine hjemme. Og til alle dere som skal "nekte". Det jo fint for ungene..

Det er stor forskjell på å selge kaker og selge lodd økonomisk sett. Det koster sjelden 1200 kroner å lage ei kake eller to, og lodd krever tid, ikke penger. Som sagt stiller vi opp på alt et andre, men dette blir i overkant dyrt for oss.

HI

Anonym poster: 697089b7c8e801fd12fc6e49c37295f3

Da betyr det i så fall at fotball blir i overkant dyrt for deg, for klubben trenger disse pengene for å få det til å gå rundt. Og du har ingen andre forslag til hvordan klubben skal få tak i disse pengene.

Anonym poster: 965a5a5ec3d1bc0a03dd1258d0740e16

Skrevet

Det er kanskje ikke en menneskerett å få spille fotball eller å ha en fritidsaktivitet, men å pålegge foreldrene en såpass dyr utgift i tillegg til kontigenten er sinnsykt dårlig gjort med tanke på de nesten 90 000 barna i Norge som er fattige og som allerede detter ut av mange arenaer fordi alt skal kostes så sinnsykt med penger.

De fleste idrettslag har ordninger for vanskeligstile familier, ganske sikker på det er regler for det. Men da må ofte noen gå i bresjen for disse familiene, ettersom de ofte ikke greier det selv. Feks vet jeg at to jenter turner gratis der jenta mi er med. Og at de da slipper unna lodd, dugnader som koster penger etc.

Skrevet

Sånn er det når en har barn med på idrett. Regner med du får solgt noen hvis du prøver.

Såååå lite lokalsamfunn er det vel ikke?

Jeg kjøpte en sånn dopapirdings av en arbeidskollega forleden.

Så kanskje noen på jobben din er intr?

Arb kollegaen min sa at det var ganske greie og selge, da dopapir er noe folk har bruk for.

Kanskje det ikke er det beste papiret, men det går fint ann å bruke det også, så fintfølende kan en ikke være når det er snakk om å støtte idrettslaget.

Dere får ta dere en salgsrunde, så er nok problemet løst før du aner det!

Lykke til med salget:)

Skrevet

Rettelse fra HI: jeg ser nå at vi har fått beskjed om at vi MÅ kjøpe FIRE sekker toalettpapir, ikke tre som jeg skreiv hovedinnlegget... De som har 2 aktive barne klubben MÅ kjøpe fem, og de med tre barn må kjøpe sju. Det er jo en liten formue!

Arrrg, kjenner jeg blir irritert altså. Makan til overformynderi.

HI

Det må da være lett å få solgt dopapir? Familie, venner eller andre? Man støtter en god sak og alle sammen driter!

Skrevet

Da får ungene dine slutte. Det er ikke vanskeligere.

Javisst, slutt og gi opp med en gang man er uenig eller setter spørsmålstegn ved noe! Ærlig talt, må da vel tåle at en praksis blir tatt opp til diskusjon? Dette er altså ikke noe foreldrene har fått opplysning om på forhånd, men plutselig en epost med beskjed om at det måtte kjøpes papir for 1200 kroner.

Må da vel være lov til å reagere, i det minste?

Det er vel neppe slik at klubben orgnaniserer dette bare fordi klubbledelsen har for lite å henge fingrene i og for mye penger til drift. Suck it up eller slutt.

Himmel. Jaja mensann, du har så rett, så rett. Nå må jeg ta meg sammen, og ikke stille spørsmålstegn ved oppleste og vedtatte sannheter. Shame on me.

HI

Neida bli survete og indignert i stedet. Meld deg inn i styre og stell, eneste måten å endre klubber på er innenfra Og hvorfor skal jeg selge dasspapir sånn at laget din unge spiller på får nye drakter?

Jeg er verken survete eller indignert. Det er egenskaper du tillegger meg.

Hva draktene angår, har vi betalt hele herligheten selv.

Skrevet

Rettelse fra HI: jeg ser nå at vi har fått beskjed om at vi MÅ kjøpe FIRE sekker toalettpapir, ikke tre som jeg skreiv hovedinnlegget... De som har 2 aktive barne klubben MÅ kjøpe fem, og de med tre barn må kjøpe sju. Det er jo en liten formue!

Arrrg, kjenner jeg blir irritert altså. Makan til overformynderi.

HI

Det må da være lett å få solgt dopapir? Familie, venner eller andre? Man støtter en god sak og alle sammen driter!

Men er vel ikke sikkert alle vil kjøpe dyrt og dårlig dopapir...

Anonym poster: fb04f547fd790f3411e7647603c5b7a4

Skrevet

De fleste idrettslag har ordninger for vanskeligstile familier, ganske sikker på det er regler for det. Men da må ofte noen gå i bresjen for disse familiene, ettersom de ofte ikke greier det selv. Feks vet jeg at to jenter turner gratis der jenta mi er med. Og at de da slipper unna lodd, dugnader som koster penger etc.

Det er i det minste bra :) Men hva med slike som HI? Skal barna slutte på fotballen fordi de har det økonomisk trangt og ikke kan bruke 1200,- på dopapir? Det er ganske store summer + kontigent og så kommer det kanskje kjøring, drakter, sko etc. etc. i tillegg. Mener ikke at det skal være gratis, men kanskje litt rimeligere enn rådyrt

Skrevet

Jeg hadde nektet.. Kan ikke tvinge dere til å punge ut. Her går det heldigvis i loddbok salg utenom kontingent.

Anonym poster: b7a3932bc6a910d5680358c854910d1b

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Er det dyrere å drive idrettslag nå enn før? Kan ikke huske at dette var et problem når jeg var liten, litt lodd- eller kakesalg for å tjene penger til en tur og sikkert noe dugnad ja. Men å pålegge noen å MÅTTE kjøpe dyrt og dårlig toalettpapir? Nei uff...hva er det som koster så mye mer i dag? (Opplys meg, det er jo sikkert en god grunn, tenker jeg).

Skrevet

Kontigenten i lagidrett dekker bare forsikring og baneleie, så må penger til drakter, utgifter til hjemmekamper osv osv dekkes inn ved dugnad. Dette er sånn idrettsnorge fungerer, men det er klart du kan foreslå at dere gjør andre ting enn å selge dopapir.

Men ikke tro det blir billigere, kakebokser må du kjøpe selv, enjoy-kort koster 300 kr stk og med to fotballgutter blir det 1200 kr på vår familie, loddene må du kjøpe selv for hele nabolaget selger de samme osv. Idrett koster penger, sånn er det bare... Få det inn som en post i budsjettet deres og sett av litt penger hver måned til å dekke opp, det gjør vi.

Anonym poster: 977a39e2eb3414bcfdc049d10467306d

Skrevet

Slenger med på sug lut og co her. Noen ganger fatter jeg bare ikke hvordan enkelte ildsjeler orker å holde lagene i gang. De bruker enormt mye av egen fritid og kjenner til mange som bruker en god slump av egen lommebok også. Hvis du regner på en normal timepris og ser opp mot kontingenten du betaler hvert år vil du se at du slipper billig unna. Lei en rørlegger like mange timer så kan du gange med ti. Minst. Slutt nå å syte. Jo det er enkelt å selge, herregud og om du ikke klarer det, så får du tørke deg med de selv. Finnes ikke en bygd som er så liten at ikke du klarer å selge et par pakker med dopapir. Hadde ikke vært rom for et idrettslag om det var så ille.

Skrevet

Hvis dere virklig sliter med økonomien kan dere sansynlig vis få slippe om dere spør. Min erfaring er at idretslag oftest er rause sån, spessilt om de som spør er flinke til å stille opp med tid i steden..

Anonym poster: 12aa8af508360b2072a5d98c772c0f90

Skrevet

HI igjen her.

Mange svar, artig at det engasjerer! Og ut fra svarene så ser man jo at det ikke er noen selvsagter her, selv om noen tydeligvis trorvde sitter på den universalgeni, store sannheten om dugnadsånd, idrettslag og toalettpapir.

Men henger meg på Undrende Ullteppe over her: hva er det egentlig som koster så mye, mer enn tidligere? Ja, helt seriøst ment.

Drakter og alt av utstyr må vi kjøpe selv, alle cuper betales selv, en pen kontingent... A

Ingen utgifter til transport noe sted, fotballer har vi med selv...

Skrevet

Akkurat når det gjelder fotball er det gjerne sånn at barnefotballen er en melkeku for klubben som brukes til å finansiere herrefotballen.

Ellers kan det jo være de må betale trenerene. Det er ikke så mange som gidde å stille opp gratis lengre. Det koster fort mye penger.

Skrevet

Det handlar om å gjere kontingenten overkommeleg slik at alle kan delta, og det er stort sett lettare å bli kvitt elendig dasspapir enn lodd. Om det ikkje er tilfelle i ditt nærmiljø kan du alltids møte opp på årsmøtet og foreslå loddsalg.

Men så lenge du har barn i idrettslaget, noko som forøvrig er frivillig, pliktar du å bidra til at det går rundt økonomisk. Ein kan like det eller ikkje, men slik er det. Her var det svindyrt innpakningspapir i juletider som var greia, forbarma meg over ei eg kjenner med 6(!) barn i idrettslaget og kjøpte ei pakke, ligg i boda..

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Skjønner ikkehvorfor de ikke kan selge ordentlig kvalitet når de skal selge sånt

Skrevet

Skjønner ikkehvorfor de ikke kan selge ordentlig kvalitet når de skal selge sånt

Dopapiret vi hadde var Lotus og helt greit. Brukte det selv..

Skrevet

Akkurat når det gjelder fotball er det gjerne sånn at barnefotballen er en melkeku for klubben som brukes til å finansiere herrefotballen.

Ellers kan det jo være de må betale trenerene. Det er ikke så mange som gidde å stille opp gratis lengre. Det koster fort mye penger.

Det med seniorlag er dessverre sant. Her er det yngres som betaler for at voksne menn kan spille fotball. Men sammenlignet med HI så får ungene her drakter, og baller. Men trenerjobben gå dugnad.

På turninga til jentungen er det ikke sånt. Her betaler vi leie for troppsdrakter og må holde individuelle selv. Og så må vi i tillegg ha idrettslagsdrakt.

Skrevet

Men hvis det er sånn at man MÅ kjøpe det selv, fordi det ikke er mulig å få solgt hverken dopapir eller lodd, så må det jo være billigere å bare dekke inn det overskuddet man ville fått ved å "selge" disse tingene? Er ikke det en mulighet da?

Anonym poster: 455237e9798d96967f9765e4ea713f94

Skrevet

Idrettslag må tjene penger på noe - og det koster mer å drive idrettslag enn den tusenlappen vi betaler i kontingent i året. Hadde man bedt foreldrene om å betale 4000 kroner i året for å være med på fotballen hadde det sikkert blitt enda større reaksjoner, og flere hadde ikke hatt råd. Det er derfor idrettslagene finner alternative måter å få inn penger på.

Noen foretrekker å bruke tid, f.eks. selge lodd, selge vafler på kjøpesenter osv. - mens andre ønsker å betale seg ut av det, f.eks. kjøpe og videreselge dopapir.

Dersom du ikke er fornøyd med måten din klubb gjør det på, må du gjerne engasjere deg i klubben. Det trengs alltid flere frivillige i en klubb. Det du kaller "klubben" eller "styret i klubben" er mennesker som frivillig jobber for å drifte klubben. De er stort sett foreldre til barn i klubben, og har en like travel hverdag som deg. Du kan sikkert få overta vervet til en av dem også.

Du kan sikkert nekte, men jo mindre vi foreldre bidrar (økonomisk og på dugnad), jo dårligere blir idrettstilbudet, eventuelt jo høyere blir kontingenten.

Anonym poster: d96ea45e4db8b8a3152392fbefaef900

Skrevet

I idrettslaget her er det fisk som selges, i tillegg til lodd. Skikkelig overprisa fiskemat. Man får kvalitetsfisk på butikken til under 1/3 av prisen...

Anonym poster: 3e5bf704a016b0079a4166025e604509

Skrevet

Ja, det irriterer meg grenseløst at barneidretten gjør dugnad som sondre seniorlagene i klubbene. Slik er det her, og det er tyveri fra små barns tid med foreldrene.

Anonym poster: 788dd1930f59bdb40a7e0168ffa079ae

Skrevet

Ja, det irriterer meg grenseløst at barneidretten gjør dugnad som sponser seniorlagene i klubbene. Slik er det her, og det er tyveri fra små barns tid med foreldrene.

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet (endret)

Vi ga beskjed om at vi ikke ville selge spekemat og dårlige bakeprodukter. Dermed ble det valgalternativ hvor man kunne velge å betale inn en viss sum til idrettslaget istedet for å selge. Det valgte vi.

(Valge=valgte)

Endret av deterbaremeg:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...