Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Endelig er jeg også på dette forumet. Har lest mange gode tips her og fulgt med en stund:)

Vi fikk tvillinger for 6 måneder siden og de er stort sett friske og raske men yngstemann har nå i et par uker få en del "utslett" i ansiktet, midt på begge kinnene, ingen andre steder på kroppen. Var innom apoteket og ble anbefalt å bruke kortison i en uke men er veldig usikker på om jeg våger det. Har noen erfaring eller prøvd kortison på så små babyer før?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144042770-eksem-hus-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker kortison på jenta vår, smører til eksemen er vekke og følger opp med fuktigshetskrem.

Hun klør seg i hjel, så jeg tenker kortison er bedre enn ubehaget hennes. ( hun får åpne sår)

Aldri mer enn en uke med kortison... Vi smører bare om natten :)

Jeg ville ha prøvd med en fet, parfymefri fuktighetskrem først.. I hvert fall hvis det ikke plager han nevneverdig!

Alternativt kan du prøve kremen som heter physiogel.. Funker veldig bra på jenta vår :)

Vil også tipse deg om rådgivningstelefonen til astma og Allergiforbundet.. De kan masse om eksem også :) og der får man snakke med sykepleier som kan gi råd og tips :)

Her fungerer Aderma krem veldig bra mot eksem. Har en sønn som er atopisk , og har hittil sluppet å bruke kortison. Han er 4 :-)

Er det den som heter Exomega du bruker da (i serien Aderma)? Tar det lang tid før den demper eksemet? Fikk den anbefalt til min sønn som har en del eksem i ansikt, på hode og magen. Syns ikke den virker så godt, men må vel være litt tålmodig:) Vil helst ikke begynne med kortison på han om jeg kan slippe.

Det er den ja:-) Når eksemet blusser skikkelig opp, så smører jeg 2-3 gng for dag i ca en uke før det er borte. Ellers smører vi forebyggende en gang daglig. Om du føler det ikke hjelper, må du kanskje bruke kortison for å dempe det, for så å gå over til vanlig krem for å forebygge?

Annonse

Har selv to eksemgutter i hus. Dersom de får utslett i ansiktet og det ikke går bort med fuktighetskrem, så smører vi noen dager med Mildison (kortisonkrem) morgen og kveld. Som regel holder det å smøre på ca 4-6 ganger totalt.

Og etter huden har lukket seg, så bruker vi Miniderm.

Pass på at endel fuktighetskremer kan svi på eksemen så lenge det er noen åpne sår/sprekker i huden.

Vår eldste var så plaget med eksem da han var baby at vi fikk allergitest da han bare var 4 mnd. Det hjalp veldig for vår del.

• 2 uker senere...

Kjøpt hydrokortison på apoteket til vår atopiske baby også. Fikk beskjed om å smøre morgen og kveld i en uke, kveld uke nr to og annenhver kveld i uke tre, så pause. Men aner ikke hvor lang pause. Her blusset eksemet opp igjen med en gang vi sluttet. Man kan kontakte lege og få en smøreplan/nedtrappingsplan har jeg hørt. Var på eksemskole også der hudlegen sa at han aldri hadde vært borti et barn som hadde tatt skade av bruk av kortisonkrem. Største "faren" ved for mye bruk var at man ble immune. Velger å være litt forsiktig likevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...