Gå til innhold

Hvor mange kaker bør man ha til et selskap på 50 gjester ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De får treretters middag først :-)

Og gjerne forslag på hvilke kaker ??

Anonym poster: c521f7a282d119cb5c8f1fb8133a540f

Skrevet

På sunnmøre heitest det "ei halv kake per haud", men då snakkar vi overflod.

15 inkludert gele og puddingar?

Kransekake

Suksesskake

Pavlova

Sjokoladekake

Marsipankake

Kvæfjordkake

Daimiskake

Fromasjkake

Karamellpudding

Lefser

Gele og vaniljesaus (viss det er barn i selskapet)

Skrevet

Kommer helt an på str på kakene, men 12 kaker holder i massevis! Da folk har fått masse god mat først så tar de gjerne bare 1-2 små biter hver....Her er noen kaker som helt garantert faller i smak:Marsipankake, oreokake, ostekake, verdens beste, bløtkake, sjokoladekake, snickerskake, frisk fruktsalat og vaniljesaus, pavlova, suksessterte, kake med sørkrem, ett brett med vannbakels fylt med krem og syltetøy. Disse kakene + fruktsalat gjorde stor suksess i selskapet vårt :)

Anonym poster: 58652ab4421310a6639d484b55fb6041

Skrevet

Vi hadde 9 store kaker i dåpen - det var rikelig!

Stor dåpskake til 50 personer

Stor marsipankake til 40 personer

Stor kringle til 40 personer

Ostekake

Pasjonsfruktkake

Sjokoladekake

Suksessterte med bringebær

Bløtkake

Hvit sjokoladekake.

Skrevet

Rundt 10 kaker skulle halde bra. Ostekake, Verdens Beste, sjokoladekake, iskake, pavlova x2, suksesskake,

På detsoteliv.no er det mykje å fråtse i :)

Skrevet

Åtte-ti kaker er nok. Vi hadde seks kaker i selskap med 40 personer og det holdt.

Skrevet

Spørs jo hvor du bor rett og slett. En kake deles lett i 12 stykker, så strengt tatt holder det med fire kaker hvis hver person spiser et stykke og åtte kaker hvis du skal regne to stykker pr person. Min mann er sunnmøring og der er det gjerne 2-3 kaker selv om man bare er fem-seks personer, så da sier det seg selv at det må være mange kaker i et selskap.

Jeg ville satset på 10 kaker tror jeg.

Skrevet

Jeg ville hatt minst 12, pluss is, fruktfat, potetgull og en bolle småsjokolader.

Men jeg kommer også fra et sted det er tradisjon for bugnende kakebord. Det skal være mer enn nok til at alle kan forsyne seg flere ganger, smake på flere ting og gå flere turer uten at fatene blir pinlig tomme. Det blir selvfølgelig mye rester, men mye kan fryses, noe kan tas med på jobben og deles i lunsjen dagen etter og det går an å invitere naboene på kaffe og restekaker.

Jeg ville hatt

Bløtkake/marsipankake

Sjokoladekake

Verdens beste

Gjærbakst

Muffins

Kransekake

Brownies

Cookies (hjemmelagede "maryland cookies")

Pavlova

Ostekake

Iskake

og til slutt noe enkelt som rullekake o.l.

Anonym poster: 5bf8a75c230fdf44813b5de4e8888fe1

Gjest sug lut
Skrevet

På sunnmøre heitest det "ei halv kake per haud".

Jeg forstår at slekta mi er skap-sunnmøringer.

Skrevet

Jeg kommer også fra en slekt der det er tradisjon for store kakebord ved alle slike anledninger. Vi er fra Trøndelag. Ville aldri hatt mindre enn 15 kaker til 50 personer.

Jeg ville hatt:

-Marsipankake

-Sjokoladekake

-Pavlova x 2 siden denne alltid er mest populær og blir borte først :) (en med kiwi, jordbær, blå druer og pasjonsfrukt - en med blåbær, bringebær og bjørnebær)

-Kvæfjordkake

-Suksessterte

-Ostekake

-Fromasjkake med browniesbunn

-Kringle

-Cupcakes

-Oreokake

-Iskake

-Boston Cream Cake

-Sarah Bernard

-Sitronmarengspai

Skrevet

De fleste er mette etter middag og med dessert har de fleste også fått tilfredsstilt søtbehovet også.

Synes 7-8 holder i massevis. Tenker at de fleste spiser max 2 stykker (gjerne 3 bittesmå) og hver kake rekker nok vanligvis til 12 pers. Dersom den ene kaken er en stor en (typisk dåpskaken i dåpen, eller bryllupskaken i bryllup) og er nok til alle synes jeg det holder med 7 utenom.

Rullekake har ingenting å gjøre i et selskap.

Anonym poster: d4a7e85e758ac385b40dc42e525e9306

Skrevet

Jeg ville hatt 15. Minst. Det skal være litt å velge i, også for han som var på do da de andre begynte å forsyne seg med kake. Om det hadde vært min familie, så hadde heller ikke "to små stykker til hver" dugd som mål. Vi har mannfolk i slekta som fint spiser 6-8 store stykker hver. Uansett så ville jeg som vertinne hatt klump i magen om det hadde sett snaut ut på kakebordet. I sist konfirmasjon hadde vi 13 kaker til 32 gjester, og det var et passe bugnende kakebord, synes jeg. Alle kakene trenger heller ikke å være like store.

Maibaby2013 sitt utvalg høres bra ut!

Skrevet

Anonym poster: d4a7e85e758ac385b40dc42e525e9306

Da har du vært i feil selskaper ;) Rullekake er noe av det som forsvinner først på de fleste kakebord, etter min erfaring. Og så er det skikkelig godt! Hva slags rullekake er det du har vært utsatt for som mener den ikke passer i selskap?

Skrevet

Anonym poster: d4a7e85e758ac385b40dc42e525e9306 [/i Enig med deg, svigermor lager verdens mest fantastiske rullekake-Budapestkake med blåbær naaaaam!

Da har du vært i feil selskaper ;) Rullekake er noe av det som forsvinner først på de fleste kakebord, etter min erfaring. Og så er det skikkelig godt! Hva slags rullekake er det du har vært utsatt for som mener den ikke passer i selskap?

Skrevet

Hmmm svaret mitt kom vist i innlegget ditt?

Skrevet

Tusen takk for mange supre svar :D

Da tror jeg at vi går for 15 kaker :)

Anonym poster: 4406af0402b5a66ce25f7f1c5118cd23

Skrevet

Og du, rullekake har absolutt noe å gjøre i selskap. Forrige gang vi inviterte lagde jeg to stykker av det enkle slaget, en i sjokolade med smørkrem og en lys med bringebærsyltetøy, det var ikke en smule igjen av noen av dem. Både gamle og unge liker rullekake altså, selv om man er mett er det plass til en skive rullekake (det var et familieselskap hvor vi også hadde marsipankake, kladdekake, kanelboller, muffins og is, det eneste fatet som ble helt tomt var det med rullekake)

Anonym poster: 5bf8a75c230fdf44813b5de4e8888fe1

Skrevet

Vi holder fest for 35 snart og skal ha 3 kaker.

Anonym poster: dca8092b1f2cada4010a67f0f5bff6f9

Skrevet

Du tenker at det får holde med 1 kakestykke til hver?

Det morsomme er at du sikkert kommer til å sitte igjen med mye rester. Ikke fordi det var for mye kake, men for at gjestene dine ikke tør å forsyne seg med mer enn ei flis for de synes det ser ut som det er altfor lite kake. Og det er det jo...

Skrevet

:wacko: GRÅDIG

Gjest FinogFjong
Skrevet

3 mainn på kaka! Et hvert selskap med respekt for seg selv skal da ha igjen kakerester...

Skrevet (endret)

Hvis du tror det blir mye rester og du skal ha selskap igjen innen kort tid anbefaler jeg muffins i tillegg til kake da det er lett og fryse ned og ta opp igjen..

til hun som skrev 3 kaker til 35 gjester:

3 kaker til 35 gjester er lite, -står heller ikke i stil til 3 retters middag. Men det er klart ingen trenger kaker en kan jo bare servere en stor gele og droppe kaker og saus! men da bør en ha pizza til middag og bare invitere unger! :)

Endret av Lego-woman
Skrevet

Ellers er det vanskelig og svare på det med hvor mange kaker kommer også veldig an på størrelsen på kakene. noen kaker veier under 400 gram mens andre kaker veier godt over 1 kg.

kanskje 200-250 gram kake på hver?da blir det sikkert igjen passe en del men ikke sånn alt for mye. sjokoladekake bløtkake og brownies går det ofte mye av.

tror gjestene blir mest fornøyde om det er mange kaker og velge i. kakene trenger da ikke og være helt ulike en kan jo ha tre sjokoladekaker med litt ulik pynt fyll.

hvor lenge varer selskapet, hvis det varer veldig lenge så går det mer enn om en skal spise kortere tid.

når det er 3 retters middag får de forsyne seg selv? eller er det porsjoner? hvis det er porsjoner så kan det være alle ikke er helt mette og spiser mer kake. og samme om det er lenge mellom middag og kake. er du mest redd for at det skal bli for lite kake eller vil du helst ikke at det skal bli for mye?

Skrevet

Spør du mamma, ca 25 stk.

Spør du meg holder det med 10....og da tar jeg i for hennes del.

Evig diskusjon hos oss! Jeg får makk av kakefråts, resten av slekta eeeeelsker kaker.....

Skrevet

Ellers er det vanskelig og svare på det med hvor mange kaker kommer også veldig an på størrelsen på kakene. noen kaker veier under 400 gram mens andre kaker veier godt over 1 kg.

kanskje 200-250 gram kake på hver?da blir det sikkert igjen passe en del men ikke sånn alt for mye. sjokoladekake bløtkake og brownies går det ofte mye av.

tror gjestene blir mest fornøyde om det er mange kaker og velge i. kakene trenger da ikke og være helt ulike en kan jo ha tre sjokoladekaker med litt ulik pynt fyll.

hvor lenge varer selskapet, hvis det varer veldig lenge så går det mer enn om en skal spise kortere tid.

når det er 3 retters middag får de forsyne seg selv? eller er det porsjoner? hvis det er porsjoner så kan det være alle ikke er helt mette og spiser mer kake. og samme om det er lenge mellom middag og kake. er du mest redd for at det skal bli for lite kake eller vil du helst ikke at det skal bli for mye?

Jeg spør for jeg er redd for å ha for lite ;-)

Gjestene får forsyne seg selv av middagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...