Gå til innhold

Noen som kjenner til Tofte/Filtvet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ville heller flyttet til Sætre. Tofte og Filtvet er virkelig bondeland, og mye snåle folk. Høy andel navere. Sætre er finere, litt mer sentralt med oslofjordtunnelen.. 20 min til Drøbak, en halvtime til Asker og Drammen.. .+ mye finere båthavn m.m.

Anonym poster: ae876fc03df5ad55583fc77f4cef7908

Jeg har aldri bodd der, men jeg har feriert der en god del da ekskjæresten min har sommerhus der. Det er veldig idyllisk, men jeg kunne aldri ha tenkt meg å bo der. Per dags dato er det to matbutikker, en kafe og diverse andre småbutikker, men jeg mistenker at minst en av matbutikken, om ikke flere av butikkene, blir nedlagt i løpet av kort tid fordi fabrikken legges ned. Fabrikken har jo vært arbeidssted for de aller fleste som bor i området, og jeg tror at folk rett og slett blir nødt til å flytte på grunn av dette. Det er ikke akkurat mange jobber å finne på Filtvet eller i Tofte.

Filtvet er enda mindre enn Tofte, og det er ikke mye som skjer der, men skolen er i hvert fall ganske ny (barneskole). Ungdomsskole går de på Tofte, og barneskolen på Tofte er vel også ganske grei. Det er få med høyere utdannelse i området, og det er veldig dødt utenom sommersesongen (da er det veldig idyllisk der) + ekstremt lite som skjer og lite man kan gjøre. Ville nok heller ha flyttet til Sætre hvis jeg skulle bo i området, men det er mulig boligprisene er dyrere der.

Jeg liker området fordi jeg har mange gode minner (Villa Malla f.eks. ligger jo på Filtvet), så det er idyllisk der. Kjenner også hyggelige folk som kommer derfra, men er glad jeg ikke bor der selv. Når det er sagt, er det sikkert ikke så veldig ille å vokse opp der, sjø, rolig og masse liv om sommeren.

Anonym poster: d4928c7582a0ee3f32333b5eced59d65

Gjest Kira bjeffer!

Tofte har ganske store problemer for tiden, først og fremst med tanke på høy arbeidsledighet. Spesielt blant de under 25 år. Nå ser det også ut til at fabrikken der, Sødra Cell, blir lagt ned. Som det stod i en avis i dag: det er flere rullatorer enn barnevogner på Tofte!

Hvis du ønsker å bo i området ville jeg heller sett på Sætre, Klokkarstua, Hyggen eller Røyken.

Annonse

Lurt på det samme :-) Vi har kikket på bolig i både Sætre, Tofte og Filtvet. Utrolig vakkert der om sommeren, og Villa Malla er fantastisk! Men, man skal jo bo der resten sv året også, og bi ville i tilfelle pendle til jobber i Oslo. Konklusjonenen har vel blitt at det blir for komplisert, ettersom at Oslofjordtunnellen ofte er stengt, og man må kjøre rundt. Å bruke 2-3 timer av dagen i bil frister ikke...

Anonym poster: c11543c245fba6132a09b7c4f53ff69e

Det er nyyydelig på hurumhalvøya!

Ok, det er kanskje sant at fabrikken på Tofte skal legges ned, men så lenge man har bil, og er forberedt på å pendle, tror jeg man kan trives godt på Tofte/Filtvet. En ting man kanskje bør tenke på er hva man skal gjøre på fritiden. Har dere båt? Har dere båt i Tofte havn, er det et perfekt utgangspunkt for mange fine turer! Liker dere å gå tur i skogen? Det er tusenvis av turmuligheter i urørt natur!

Men som kira bjeffer nevner, er det også mange andre vakre steder i området også. Holmsbu, Sætre, Hyggen.

Lykke til med valget!

Anonym poster: 9d887af1c2368d6ea5d4be1aca07624b

Jeg ville heller valgt Røyken, i så fall..

Sier som de andre, filtvedt/tofte er øde, hadde aldri bosatt meg der om jeg hadde barn. Dere kommer til å måtte kjøre dem overalt, det går minimalt med busser, og det er et hus pr kilometer. Ungene vil ikke ha noen å leke med etter skole/brhg, da må ungene fraktes til hverandre. Ikke er det noen butikker og heller ikke noe som skjer i området, verken for barn, unge eller voksne.

Jeg gikk på videregående med ei fra Filtvedt, og tro meg, der ønsker dere ikke å bo.

Eksen min har sommerhus i Storsand. Og ja, det er idyllisk i området, men det er jo langt uti gokk og så og si ingen fastboende. Alle er hytteturister + en og annen gård.

Hadde mer enn gjerne kjøpt meg hytte nede ved vannet, men å bosette meg i området? Aldri i livet!

Anonym poster: 7a3e76cd240f6ce7deb593df8c07947c

Jeg bor i Filtvet og trives kjempe god

Får vel svare anonymt her, så ikke alle vet hvor jeg bor nå ;)

Vi flyttet hit for 2 år siden. Får mye for pengene her ute.

Når det gjelder barnehage, er det veldig mange her som foretrekker barnehagen i Filtvet. Er samme barnehage i Filtvet og Tofte, men 2 forskjellige hus. (1 i Filtvet og 1 i Tofte)

Vi kunne ikke ha vært mer fornøyd. Vi bor på et boligfelt som ligger mellom FIltvet og Tofte. Det er her bhg og skole ligger. Og klart den yngre garden:)

Ja det er mange eldre her, men mange unge også.

Har ingen erfaring med skolen, barnet er ikke så gammelt. Mn de jeg har snakket med, er veldig glad i skolen.

Det er planer om å slå sammen barneskolene og bygge en ny en her i Filtvet.

Det er ikke mange her ute som er bekymret for fabrikken og hvordan det skal gå hvis den legges ned.

Jeg personlig ville bodd her, og ikke i Sætre, Holmsbu osv.

Holmsbu er nydelig, men mye mindre. har ikke matbutikk eller barnehage.

Er klart at Røyken, Spikkestad er mer sentralt og har mer aktiviteter for barn. Er sikkert en helt annen boligpris også.

Men ikke noe dårlig i bo her i Filtvet eller Tofte heller.

Dere er hjertlig velkomne :)

Anonym poster: 1f0f3bdd337a84cf18daad4a20923b19

Har de ikke organisert idrett der for barn? De planlegger å bygge hoteller, leiligheter osv nå når fabrikken legges ned.

Ellers er det vel kino og masse å finne på for barn i Drøbak eller Drammen? For oss er det ikke langt å reise en time med bil. Vi er vant til mye lengre strekninger ;) De husene vi har sett på så er det mange hus rundtomkring og gangavstand til skole. Flere barnefamilier også. Så lenge de har en matbutikk der er vi fornøyd. Vi bryr oss ikke så mye om klesbutikker og denslags. Det har de i byene rundt. Vi shopper et par ganger i året og ellers etter behov.

Anonym poster: b0970df3bac2353ca810a2c3507f62ff

Til du som svarte kl 10.28

Hva i huleste er det du snakker om. Har du vært der???

Du tar så utrolig feil!!!

Filtvet og Tofte er småsteder, men det er IKKE øde. Og det er mange barn og barneaktiviterer her.

Storsand er øde.

Annonse

Hei 10.37

Er noe galt med dib og jeg klarer ikke å trykke på svar

ja det er organisert idrett her. Og vi har bygdekino;)

Det er ikke ille å bo her med barn.

Det er klart at det er ikke like stort som mange andre steder, men veldig koselig.

Det er mange barnefamilier som bor her, og mange, mange hus.

Jeg har me så jobber ikke for tiden. Mannen min jobber lokalt (ikke fabrikken)

Vi har våre venner i Oslo/Asker. Og selvfølgelig blitt kjent med noen her

Min familie bor i Asker, så kjører ofte dit. Jeg syns ikke 45 min er så veldig langt

Hans familie bor i frankrike.

Vi hadde selv denne runden for 2,5 år siden, da samboer ble tilbudt jobb her ute. Vi har ikke angret.

hehe så mange som var negative til Tofte/Filtvet som ikke har bodd der engang men ut i omegaen eller er en del av "hyttefolket" :) Jeg er ikke derifra, men har bodd der i mange år nå, og kan si at det er fritidstilbud og aktiviteter itillegg til mange koselige og bra folk. Jeg jobbet i Asker så det var mye pendling, det eneste som jeg virkelig gir kritikk til der er busstilbudet som ikke er det aller beste. Med mindre man bor og jobber i Tofte/Filtvet så er man ganske nødt til å ha bil synes jeg. Barnehagene kjenner jeg flere som jobber i og de jentene flinke, snille og kreative :) Nei Tofte/Filtvet er ikke et dårlig valg, men det passer ikke for alle. Det fins en salig blanding av folk i alle aldre der, da jeg flyttet dit var det gamle mennesker rundt på alle kanter, de gikk bort og nå er det barnefamilier overalt, skikkelig generasjonsskifte kan man si :P

Anonym poster: 8a54b14420fcbe9dbe7877afe19d1871

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...