Gå til innhold

dere som har gått fra offentlig til privatklinikk...

Anbefalte innlegg

Må man gjennom nye undersøkelser/blodprøver osv når man starer opp i det private?

alkle prøvene våre har vært fine, og eggene optimale, og vi har bare fått skryt for egg, sæd, embryoene før insett... (altså er det nok festing som er problemet...)

jeg har også hatt hsg røngten.

mannen min er livredd for sprøyter, og lurer så veldig på om han må ta nye blodprøver...

Fortsetter under...

Hei :)

Hvis Hiv/hepatitt prøvene er eldre enn 1 år, må dere ta nye. Utover det hadde jeg kun en ultralydundersøkelse hvor de satte vann inn i livmor før vi kunne starte opp med forsøk.

Har du sendt inn papirer?

Hei :)

Hvis Hiv/hepatitt prøvene er eldre enn 1 år, må dere ta nye. Utover det hadde jeg kun en ultralydundersøkelse hvor de satte vann inn i livmor før vi kunne starte opp med forsøk.

Har du sendt inn papirer?

skal be legen om å henvise oss til mandag tenkte jeg :)

Da blir det nok nye blodprøver på han da.... rart at jeg bekymrer meg for den ene tingen han skal gjennom, når jeg vet alt jeg selv må lide under.... hehe... men man vil ikke de man er glad i noe vondt...

satte vann`? hvordan da? blir ikke det litt av det samme som hsg? da skyllet de gjennom livmor for å se om det evt var polypper eller endometriose der... men det er jo gått et år siden det ble gjort også....

håper vi er i gang til høsten ihvertfall :) tar gjerne sommerferie uten sprøyter. bivirkninger og engstelse :P

Hei, vi har gått fra offentlig til privat klinikk. Sendte journalen over og fikk beskjed vi ikke trengte noen nye prøver siden det ikke hadde gått to år siden siste testresultat. Hadde flere forsøk der på den private klinikken men da det hadde gått to år siden siste testresultat måtte vi begge to ta nye blodprøver av HIV, hepatitt B og hepatitt C før de gjennomførte neste forsøk.

Hei, vi har gått fra offentlig til privat klinikk. Sendte journalen over og fikk beskjed vi ikke trengte noen nye prøver siden det ikke hadde gått to år siden siste testresultat. Hadde flere forsøk der på den private klinikken men da det hadde gått to år siden siste testresultat måtte vi begge to ta nye blodprøver av HIV, hepatitt B og hepatitt C før de gjennomførte neste forsøk.

takk... våre siste testresultat er fra januar 2011.. så han må nok gjennom ny blodprøve... har sagt det til han, og der var det fornektelse.. hehe... men han vil jo ha barn like sterkt som meg... så den nåla får dem bare stikke, om jeg så skal la han besvime først :P

De satte inn vann gjennom et kateter. Blåste opp ballongen på kateteret så ikke vannet skylle renne ut, og kikket på livmor med ultralyd. Må ha vært innvendig ultralyd uten at jeg klarer å huske det. Polypper ville de nok sett på ultralyden, men ikke endometriose- de kikket jo bare i livmor. Og så på kanten liksom. Skikkelig bra forklart...

Er det at det skal gjøre vondt mannen din er redd for? Du kan jo kjøpe Emla- krem og sette påfør han skal ta blodprøve? Jeg er redd for sprøyter selv om jeg vet det ikke gjør vondt! Ble litt hyperventilering ved de første forsøkene gitt :)

Annonse

De satte inn vann gjennom et kateter. Blåste opp ballongen på kateteret så ikke vannet skylle renne ut, og kikket på livmor med ultralyd. Må ha vært innvendig ultralyd uten at jeg klarer å huske det. Polypper ville de nok sett på ultralyden, men ikke endometriose- de kikket jo bare i livmor. Og så på kanten liksom. Skikkelig bra forklart...

Er det at det skal gjøre vondt mannen din er redd for? Du kan jo kjøpe Emla- krem og sette påfør han skal ta blodprøve? Jeg er redd for sprøyter selv om jeg vet det ikke gjør vondt! Ble litt hyperventilering ved de første forsøkene gitt :)

er det samme som hsg høres det ut som... de sa de kunne se om det var endo inni livmora... men alt var bra her ihvertfall :) - tror det stopper i arrvev i egglederen min...

mannen er redd for hele greia... blir blek bare vi snakker om det, klarer ikke se på på tv når de viser sprøyter osv... embla har vi også brukt.. men frykten styrer det liksom... (jeg klarer ikke forstå den frykten faktisk... men han er veldig tydelig på sitt...)

han klarte det jo sist da vi måtte ta blodprøvene, så det går vel denne gangen også :)

Vei ikke hvordan Aleris gjør dettte der, mens på Hausken må jo alle inn på førsamtale og der får man alle blodprøve arkene som må tas osv med seg hjem. Ellers var det opp til meg om jeg ville ta en ny lapraskopi eller flere undersøkelser.

Vei ikke hvordan Aleris gjør dettte der, mens på Hausken må jo alle inn på førsamtale og der får man alle blodprøve arkene som må tas osv med seg hjem. Ellers var det opp til meg om jeg ville ta en ny lapraskopi eller flere undersøkelser.

er blodprøvene som bekymrer... lapraskopi, føles litt feil å ta for meg... operere på nytt, når problemet er arrvev? ja.. du skjønner kanskje :P ifølge hsg var livmor helt perfekt, og det er jo den som teller ifht graviditet med ivf :D

Skjønner angåendes lapraskopi. Hausken hadde litt lyst at jeg tar den, men jeg hadde absolutt ikke lyst til det. Han godtok jo den. Blodprøvene tar ikke lang tid å få svar på. Jeg måtte også ta ahm prøven på nytt men når jeg spurte hva resultatet av den var så sa han at det spiller ingen rolle i mitt tilfelle (siden jeg har nok egg i grunnen). AMH kan ta tid som du veit. Mannen din får nok bare overleve noen stikk ;)

Skjønner angåendes lapraskopi. Hausken hadde litt lyst at jeg tar den, men jeg hadde absolutt ikke lyst til det. Han godtok jo den. Blodprøvene tar ikke lang tid å få svar på. Jeg måtte også ta ahm prøven på nytt men når jeg spurte hva resultatet av den var så sa han at det spiller ingen rolle i mitt tilfelle (siden jeg har nok egg i grunnen). AMH kan ta tid som du veit. Mannen din får nok bare overleve noen stikk ;)

det synes jeg han får og! her pines vi (les jentene) gjennom hormoner, bekymringer, bivirkninger sprøytestikk osv osv.... så da får han bare takle et lite stikk i armen :P

er du i gang med nye forsøk nå eller dincene?

Jeg skal ha uttak på tirsdag på Hausken. Første gangen kort protokoll. Har hatt voldsomme hodeverk før av nesesprayen og jeg måtte altid gå sånn i 8 uker (på grunn av endoen). Nå gikk på p-piller og de siste 10 dagene på puregon. Har jo hatt hodeverk fra sprøytene også, men har klart meg uten sykemelding siden det er så kort nå. Det var mindre egg denne gangen, blir sånn sirka 5-6 store, men dei var det fin størrelse på. Og veldig ensidid. Bare 1 egg på den andre sida (og der så legen først på ul og når jeg så den ene eggposen der så tenkte jeg, uff nå skal alt gå i vasken :)). Han som tok ul sa også at det er jo best å gå på nesesprayen, men det trenger ikke¨å bety at det ville vært bedre resultat på den. Det varierer jo litt gjerne fra forsøk til forsøk sier han. Jeg har hatt sånn sirka 10-12 egg ut på dei tre forrige forsøk. Men få nok håpe at dette holder. Formen min er i hvert fall mye mye bedre nå. Ikke utslitt som før. Sånn går det her ;) Eggløsningssprøyte om en halvtime. Du da, har du bestemt at du skal i gang nå?

5-6 egg har jeg hele tiden fått høre at gir bedre kvalitet, så kanskje det er det som skal til!

Og så deilig å slippe sykemelding da :) men du har vel fått noen dager sykemeld etter uttak? har alltid slitt med hodepine i forsøka jeg og... men kort regime er en drøm i forhold, og så slipper man å vente så lenge :)

Skulle ønske vi allerede var i gang jeg nå.. for kjenner at lysten og pågangsmotet er tilbake jo mer jeg tenker på å starte nye forsøk i ny klinikk...

Legen skal sende henvisning nå.. så får vi se hvor i løypa jeg kommer :P grugleder meg :):D Håper det blir baby ut av det denne gangen, både for deg og meg dincene :D Masse lykke til!!!

Annonse

Hausken gir ikke sykemelding. Ikke en gang for dei 3 dagene under uttaket-innsettet. Jeg må ta ferie eller avspasere siden vi får ikke bruke sykefraværsdager (det vil si egenmelding) når vi er ute av huset.

Må du ha henvisning? Jeg bare sendte mail til Hausken og ble satt opp på forsamtale. Og st.olavs overførte mine papira derifra (men det var ikke så veldig viktig om jeg hadde dem med).

Kan være at det er rette tida for deg også ;) Man er jo gjerne friskere og i mye bedre form på sommeren med sol og varme :)

tror jeg må ha henvisning, men har ikke sjekket det ut.. riksen sendte journalen til legen min, så hun må jo uansett videresende de....

ja, har mer troa på at kroppen har det bedre på sommeren jeg og :) mye mer d-vitamin og andre fordeler av sola også...

hvorfor får du ikke lov å bruke egenmelding/sykemelding fra fsatlegen på dagene mellom uttak og insett da? du er jo ikke frisk til å gå på jobb... rare greier...

Da må jeg til fastlegen min. Det gidder jeg ikke. Og siden onsdag er 1.mai, så da har jo jeg fri. Da blir det to dager fra ferien. det går greit det. Egenmelding får vi bruke på jobben vår kun når vi er HJEMME og SYKE, ikke bortreist. Sånn er det bare. Og ikke minst at jeg klarer jo ikke å komme fra midtnorge til Haugesund i løpet av 1 time heller, vi må jo bo der nede får å få det til :D Men det er det minste problemet i alt dette der. Jeg kan gladelig bruke 2 feriedager for noe som kan resultere i noe godt :D

Tante_Esel - jeg gikk fra det offentlige til Aleris, sånn som du er i ferd med å gjøre nå.

Den gang (2008) trengte jeg ikke henvising, men det kan jo ha endret seg siden det. Jeg tok direkte kontakt med Aleris og kom inn på samtale. Jeg sørget selv for å få journalen min fra utredning hos gynekolog og fra Ullevål og tok med en kopi til Aleris.

Jeg hadde vært gjennom nesten alt som finnes av utredning - så Aleris gjorde bare en undersøkelse som jeg ikke hadde hatt (i tillegg til GU og UL, som man alltid har ved overgang til ny klinikk) og det var saltvannsundersøkelse av livmor. Det er en enkel sak som de gjorde raskt og ganske smertefritt ifbm oppstartssamtalen.

Det er riktig at Hausken ikke gir sykemelding ved uttak/innsetting (det synes jeg er noe tull, men sånn er det). Derfor får jeg det fra fastlegen min. Aleris gir imidlertid sykmelding, så det er enkelt og greit.

Den gang er jeg usikker på om jeg trengte nye blodprøver (ifbm HIV, hepatitt), men nå er det i alle fall retningslinjer på at de prøvene ikke skal være mer enn ett år gamle, så de må tas regelmessig.

Jeg synes å huske at Aleris anbefalte ny hormonstatus på meg, men det er jeg ikke helt sikker på - og så tror jeg mannen måtte levere en ny sædprøve.

sædprøve og blodprøve på meg er ikke noe problem... (altså mannen sæd, jeg blod :P) hehe... henvisningen er ihvertfall i boks! bare å vente tålmodig på oppstartssamtale nå :) YES! deilig følelse egentlig ! Nå skal jeg bli mamma! og kanskje til og med være gravid på juleaften :P:D:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...