Gå til innhold

Hvor lang tid i forveien må arbeidsgiver si ifra om endring i turnus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i medleverturnus, to døgn på-uke fri, og tre døgn på- en uke fri. Har mannens jobb og ta hensyn til (også turnus, bare dag/kveld/ og natt innimellom). Har tre barn, og har naturlig nok lagt opp sommerferien og etter mine friperioder, samt ordnet barnevakt de døgnene jeg er på jobb og SFO stengt. Nå sier arbeidsgiver at de vil sette meg i en helt annen turnus, samme lengde Osv, men helt andre døgn. Alt vi har planlagt som familie i sommer må vike, blant annet ferier vi allerede har bestilt og betalt. Denne nye ordningen skal vist vare i 4 mnd, før jeg går tilbake til min vanlige turnus. Jeg er fast ansatt og har vært i jobben i 2,5 år.

Anonym poster: a62b2fd5b36c17d6fd7bfcdc4be5e8de

Skrevet

Har du sjekket kontrakten din?

Alternativt prate med fagforeningen din ( lurt å være organisert;)

Anonym poster: a21280c75148d3852a925fee23ad96fe

Skrevet

Hos oss er det 6 ukers varsel, hvis jeg ikke husker feil.

Anonym poster: 08f6359f83b1523729eba4fbd56b4edf

Skrevet

Arbeidsmiljøloven sier dessverre bare to ukers varsel (http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-7, se paragraf 10-3), men hvis arbeidsplassen din har tariffavtale er det vanligvis minst 1 mnd, noen steder to mnd.

Uansett om arbeidsgiver har "lov" til dette, er det utvilsomt dårlig gjort og dårlig personalpolitikk... Ta kontakt med tillitsvalgt, og hør om han/hun kan hjelpe deg.

Skrevet

Jeg trodde det kom an på hvor lang turnusen er?

Vi har 14-dagers turnuser (jobber bare dag og kveld) og ved forandringer skal vi ha beskjed minst 14 dager før forandringen trer i kraft.

Anonym poster: 99932c6d85613b38149ae2ba7f01048c

Skrevet

Tror kanskje du må sjekke hva slags avtaler dere har der du jobber, etter å ha googlet litt virker det som det er ganske vanlig å ha sommerturnus og høytidsturnus. Så man må regne med litt forandringer for å gjøre driften sikker under ferieavvikling. Her er f.eks en lokal avtale:

PDF]

TURNUSAVTALE - Fagforbundet Karmøy, avd 323

Anonym poster: 99932c6d85613b38149ae2ba7f01048c

Skrevet

Hos oss er det 4 ukers varsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...