Gå til innhold

Kan man velge hvilken klasse sitt barn skal gå på ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man nekte at barnet skal bytte klasse fordi skolen vil det ? Har man rett til å kreve å få barnet inn i en klasse med elever som bor i samme gate ?

Hvordan er dette? Saken er at mitt barn er blitt satt opp på lista til å bytte klasse igjen og vil havne i en helt ny klasse som tidligere ikke har eksistert .

Sa i fra til rektor om dette o at jeg ikke likte denne beslutningen spes siden mitt barn har hatt prob med å finne seg tilrette i klassen og nå blir flyttet igjen . Når han først blir det har jeg sagt til rektor at da kan de heller plassere barnet i klassen hvor det faktisk er 7 andre elever som bor i samme gata og som barnet trives godt med .

Svaret fra rektor var : TAKE IT OR LEAVE IT

ble kjempelei meg.. Hva er det for et svar ? Hva kan jeg kreve ? Hvor kan jeg ta dette opp og kreve at mitt barn skal inn i en klasse den trives i ?

Anonym poster: 0c64dd665f5be7e09874feac20c89d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan sikkert skrive ei formell klage slik at saka til barnet ditt blir vurdert skikkelig, men eg tvilar på om foreldra har rett til å bestemme kven barnet skal gå i klasse med.

Skrevet

Kan man nekte at barnet skal bytte klasse fordi skolen vil det ? Har man rett til å kreve å få barnet inn i en klasse med elever som bor i samme gate ?

Hvordan er dette? Saken er at mitt barn er blitt satt opp på lista til å bytte klasse igjen og vil havne i en helt ny klasse som tidligere ikke har eksistert .

Sa i fra til rektor om dette o at jeg ikke likte denne beslutningen spes siden mitt barn har hatt prob med å finne seg tilrette i klassen og nå blir flyttet igjen . Når han først blir det har jeg sagt til rektor at da kan de heller plassere barnet i klassen hvor det faktisk er 7 andre elever som bor i samme gata og som barnet trives godt med .

Svaret fra rektor var : TAKE IT OR LEAVE IT

ble kjempelei meg.. Hva er det for et svar ? Hva kan jeg kreve ? Hvor kan jeg ta dette opp og kreve at mitt barn skal inn i en klasse den trives i ?

Anonym poster: 0c64dd665f5be7e09874feac20c89d7f

Var svaret bokstavelig talt Take it or Leave it?! Jøss....Det er jo ikke uvanlig å legge litt til rette om det er hensiktsmessig.... Du kan kanskje høre med FAU om de har hatt slike ønsker tidligere, og hvordan det har blitt løst.

Anonym poster: 97771d235b37b2251d2deacb825e6aad

Skrevet

Det er skolen sin oppgave å dele inn i klasser, det gjøres gjerne etter geografi så de som naturlig tar følge på skoleveien og møtes i fritiden kommer i samme klasse. Men noen ganger er det andre hensyn å ta, kjønn, spesielle behov osv.

Du kan selvfølgelig søke om å få bytte klasse, men du har ikke krav på å få det. Det er nok en grunn til at de har valgt å dele klassen som de gjør, for jeg forstå det som at det ikke er snakk om de som begynner på skolen til høsten men elever som skolen kjenner og har delt på grunnlag av de erfaringene de har med barna på skolen?

Klassen til eldste sønnen min er delt etter nivå, de har tester flere ganger i året og blir plassert sammen med de som ligger på samme nivå så undervisningen kan tilpasses dette. Det fungerer veldig bra.

Den andre sønnen min er delt inn etter behov, den ene klassen er mindre enn den andre og lærerressursene er delt inn etter de spesielle behovene klassen har.

Det er gjerne en mening med det de velger gjøre på skolen.

Anonym poster: 342b177a7205c0c1ffc87680342aed5b

Skrevet (endret)

Jeg ville uansett ha skrevet en klage der jeg vektla at barnet ditt har hatt problemer med å tilpasse seg og at det ikke vil være gunstig for ham å bytte klasse igjen.

Det er klart at de ikke kan ta hensyn til at han bor i en viss gate, men de burde ta hensyn til at han har slitt litt.

Hva med å ta en samtale med klasselærer, skolepsykolog etc for å få dem på din side?

Og "take it ot leave it" er den mest uproffesjonelle tilbakemeldingen jeg har hørt på lenge (det ville jeg også tatt med i klagen!).

Endret av yrild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...