Gå til innhold

Mammadalt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det flere som har kjære små hjemme som er mammadalt?

Min tulle på 5måneder er verdens blideste og fornøydeste baby, mn med en gang jeg kommer ut av øyesyn begynner hun å hyyylskrike. Ingen andre enn jeg som får henne stille... Syns jo det er søtt (at hun liker meg best),mn er jo uuutrulig slitsomt også. Er det sånn hær det er i periode, eller bør man avvenne hun for denne uvanen? Noen forslag?

Skrevet

Det er helt normalt og veldig vanlig og det er en periode som de fleste babyer går gjennom.

Det starter gjerne ved 7-8 måneders alder men også før, de fleste barn viser da tegn til uro når fremmede personer er i nærheten, og vil bli fortvilet når de blir adskilt fra sine nærmeste omsorgspersoner. Som regel vil denne separasjonsangsten bli sterkere frem til barnet er 18 måneder gammelt, for deretter å avta etter hvert som barnet forstår at mamma/pappa ikke har forsvunnet selv om de er ute av syne.

Separasjonsangst er en sunn reaksjon. Det viser at barnet vet hvilke omsorgspersoner han «tilhører», og at han har en normal skepsis mot fremmede mennesker. Husk også at små barn har kort hukommelse og husker kanskje ikke bestemor og bestefar fra gang til gang dersom det går litt tid mellom hvert besøk.

Når de er baby kan du prøve og gå litt vekk sånn at babyen ikke ser deg men fortsatt snakke sånn at hun hører deg, begynner hun og gråte viser du deg igjen.

Skrevet

Godt å høre at det er "normalt":)

Kan jo bli litt slitsom i lengden, aldri ha barnevakt sånn at jeg og pappan kunne fått en deijt i noen timer.

Å når jeg kjører bilen,hylskriker hun. Selv om jeg prater til henne, slutter hun ikke å skrike. Svigers og mine foreldre bor et par timer unna, så det er meget skjeldent jeg orker å kjøre dit....:/

Skrevet

Det kan være det går over etter en kort periode, eldste min var værst rundt 6-7 mnd, så ble det bedre :-) Håper det ordner seg for dere :-)

Minste min likte ikke og kjøre bil hvis han ikke var trøtt, han kjedet sg rett og slett, det bedret seg rundt 6 mnd alder, da kunne han lee med en leke og kose seg i bilsetet, hold ut, det blir bedre :-)

Skrevet

Takk for positive ord;) er jo ingen krise, det går over!:)

Skrevet

Min fire måneder gamle jente har begynt å bli skeptisk til enkelte mennesker, men ikke alle.

Vi var i familieselskap for et par uker siden, og da kom underleppa fort når en av tantene mine skulle holde henne, men ikke når en annen tante gjorde det. Hun gråter når mammaen min er på besøk (og hun er her ukentlig), mens pappaen min (som bare har sett henne en gang) kunne holde henne og leke uten hyl og skrik da han var her forrige uke..

Vi skal være i utlandet et par måneder i sommer, og da vil vi daglig omgås min veldig tallrike svigerfamilie som mini aldri har sett. Dette er fra hun er 5,5-7,5 måneder, så det blir interessant å se hvordan det kommer til å gå...hjelpes..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...