Gå til innhold

Tjukk eller bare stor baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 6 mnd gammel baby som ligger langt over maksimumskurven de følger på helsestasjonen. Han følger sin egen kurve både i vekt og lengde og er på størrelse med en ettåring - bruker størrelse 80 i klær. Jeg synes selv at han ikke ser tjukk ut, han har svære lår og ganske store, myke armer, men ellers synes jeg han er omtrent passelig i forhold til lengden. Men jeg ser jo at han er langt fra tynn. Helsesøstera virket litt ambivalent da vi vi var på kontroll rundt 6 mnd, og sa at vi ikke burde gi ham sukker. Det gjør vi selvsagt ikke, han spiser grøt eller moste grønnsaker med litt kyllingbryst, samt drikker morsmelk. Ellers får han nesten ikke frukt engang, fordi jeg tenker han får nok sukker gjennom melka. Jeg har ikke lyst til å knipe inn på morsmelk eller mat, han er jo sulten, og da tenker jeg at han må få spise til han er mett? Er det flere der ute med kjempebabyer? Hva gjør dere når det kommer til mat og drikke?

Skrevet

Gutten vår ligger også over kurven. Hvor lang er babyen og vekt?

På 5 mnd kontrollen veide han 8,7 kg og var 69,5 cm. Han er nå akkurat 7 mnd, og har ikke veid han siden det.

Men har prøvd å veie han hjemme, og da veier han rundt 9,5 kg og er ca 73 cm.

Han har alltid ligget over kurven. Jeg gir han mat når han er sulten. Hvis HS hadde ment jeg skulle slanke han hadde jeg blitt sint.

Han har alltid vært over kurven, selv når han kun fikk mm.

Nå får han grøt 2 ganger om dagen, middag og ellers morsmelk eller MME

Skrevet

Vi har tjukk babyjente. 10,5 kilo på 8 md. Og helt normal lengde. Vi slutta med melk på natta for ca en md siden. Men utover det gjør vi ikke noe spesielt med det. Hun la på seg masse av morsmelk, og mer av grøt osv.

Det er først når de er feite pga kanelgiflar, yoghurt og nesquick at jeg ville bekymra meg. En venninne av meg hadde bælfeit baby, og har nå en slank treåring.

Skrevet

kjære vene! Tjukke babyer? Det finnes ikke!!

Skrevet

På 5 mnd kontrollen veide han 8,7 kg og var 69,5 cm. Han er nå akkurat 7 mnd, og har ikke veid han siden det.

Han har alltid ligget over kurven. Jeg gir han mat når han er sulten. Hvis HS hadde ment jeg skulle slanke han hadde jeg blitt sint.

Takk for svar :) Min var 11,15 kg og 75 cm da han var 6 mnd. Tror han er over 11,5 nå men vet ikke hvor lang han er. Han er ca 6,5 måned nå. Så han er den største babyen på sin alder jeg har sett så langt.

Jeg gir samme måltider som deg, minus mme. Hvor store måltider gir du?

Skrevet

Takk for svar :) Min var 11,15 kg og 75 cm da han var 6 mnd. Tror han er over 11,5 nå men vet ikke hvor lang han er. Han er ca 6,5 måned nå. Så han er den største babyen på sin alder jeg har sett så langt.

Jeg gir samme måltider som deg, minus mme. Hvor store måltider gir du?

Nevøen min veide 9 kg rett før 4 mnd. Og i dag dr han 5,5 år og lang og slank. Så ikke stress. Jeg stresser ikke med det.

Er han sulten så skal han få mat. Guttebabyene på barselgruppa er faktisk litt større enn min igjen.

Fikk en kommentar for 1 uke siden at han så ut som en 1 åring :) jeg bare ler av det.

Jeg ammer før vi står opp. Så ca 2 timer senere får han 1,5 porsjon grøt +vann. 3 timer senere 1 flaske MME og litt frukt. 3 timer senere så spiser han nesten 1 middagsglass. Tilbyr han da også MME, men drikker bare LITT. Så kl 1730 1,5 porsjon grøt + vann. Så ammer jeg han når han legger seg 1830.

Hvor store måltider gir du?

Gjest Kjempeanonym
Skrevet

Min gutt var 9 kg og 68 cm lang på firemnd kontrollen og bruker 68/74 i klær.

Blir spennende å se hvor stor han er på fem mndkontrollen.

Skrevet

Lillegutten min veier 9.2 kg og er ca 65 cm lang og han er bare 3,5 måned. Har begynt med str 74 i klær fordi han er så rund at lengden på klærne gjør at de blir kortere. Er mange bukser som ikke passer rett og slett fordi de blir for smale i livet. Han er skikkelig god og rund, men jeg bekymrer meg ikke et sekund. Han får hovedsaklig kun morsmelk, men får en liten flaske med mme for å øve på flaskebruken og har så vidt begynt med smaksprøver av grøt.

Så fort de begynner å krabbe og gå så vil de gå av seg dette valpefettet :)

Skrevet

Mer å ta i mer å være glad i :D

Min er 6,5 mnd og er 9,2kg og 70cm og har store gode runde lår som jeg kaller chubby legs :)

Skrevet

Min gutt var 10 kg når han var 6 mnd, nå er han 1 år og ca 10,5 kg. Han har egentlig bare strekt seg det siste halve året. Tror noen bare legger mye på seg med en gang og så stagnerer det når dei blir mer aktive:) han har hele tiden hatt god matlyst og kan lett spise 2-3 hjemmelagde grovskiver. Har aldri bekymret meg for vekten hans, heller ikkje helsesøster :)

Skrevet

Jenta mi var 7,4 kg og 65,5 cm på 3 mnd kontrollen, altså like stor som en gjennomsnitsbaby på 6 mnd, jeg ser jo at hun er stor, men hun får kun morsmelk og ikke hele døgnet rundt heller. Så lenge han har det sunne kostholdet han har er det nok ingen fare :) Jeg var grådig god og rund som baby, men det endret seg fort da jeg lærte å gå og siden har jeg vært slank :)

Gjest Lillee&mamsen<3
Skrevet

Er det ikke supert å ha en baby som spiser godt og trives? :) Tenk så godt å vite at de har litt å gå på om de skulle bli syke. Min er også "stor" får jeg høre stadig vekk. Bruker også 80 i klær. Nettopp blitt 6 mnd.

Da vi var på 6 mnd kontroll hos lege veide han 8,5 kg og var 69 cm - helt gjennomsnittlig lengde, noe over på vekten. Legen sa at hvis han var glupsk, så måtte jeg begrense ham, for det fantes jo så mange overvektige barn!!! What!? Nei, det finnes ikke tjukke babyer, som en annen sier ovenfor her. Aldri i livet om jeg sulter eller slanker babyen min. Han får både mme, grøt, brødskive, frukt og middagsmat.

Hvem gir sukker til en 6 mnd gml baby uansett? Var da merkelig av hs å si. Høres ut som du gjør helt riktig med mat, bare la han smake på både frukt og grønnsaker av hjertens lyst! :)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Det gjør godt å vite at det er flere av oss der ute, selv om ingen ser ut til å være større en min - over 11 kg og 75 cm da han var 6 mnd og ca 11,5 kilo nå 3 uker senere... Men det er godt å høre at det er vanlig at de "går det av seg". Jeg synes jo han ser helt flott ut selv, men er litt bekymra fordi han er så stor, rett og slett. Lang og tung, med store hender, føtter og hode. Kanskje vi ender opp med en sønn på 2 meter +? Hadde både mannen min og jeg vært kjempehøye, hadde det kanskje ikke vært så rart, men det er vi ikke. Jeg tenker at jeg bare fortsetter som jeg gjør, ammer en gang om natta, ammer til frokost, amme + grøt til lunsj, amme + ca 100 ml hjemmelaget middag og amme + grøt til kvelds. Satser på at det går bra :)

Skrevet

Jeg har en 6 mnd gammel baby som ligger langt over maksimumskurven de følger på helsestasjonen. Han følger sin egen kurve både i vekt og lengde og er på størrelse med en ettåring - bruker størrelse 80 i klær. Jeg synes selv at han ikke ser tjukk ut, han har svære lår og ganske store, myke armer, men ellers synes jeg han er omtrent passelig i forhold til lengden. Men jeg ser jo at han er langt fra tynn. Helsesøstera virket litt ambivalent da vi vi var på kontroll rundt 6 mnd, og sa at vi ikke burde gi ham sukker. Det gjør vi selvsagt ikke, han spiser grøt eller moste grønnsaker med litt kyllingbryst, samt drikker morsmelk. Ellers får han nesten ikke frukt engang, fordi jeg tenker han får nok sukker gjennom melka. Jeg har ikke lyst til å knipe inn på morsmelk eller mat, han er jo sulten, og da tenker jeg at han må få spise til han er mett? Er det flere der ute med kjempebabyer? Hva gjør dere når det kommer til mat og drikke?

Nå har jeg småspiste jenter, så dette hadde vært en solskinnsdag for meg hvis noen av mine jenter hadde vært så "glupsk".

Jeg er enig med de andre her: tykke babyer finnes ikke. La gutten få spise når han er sulten, men slanker ikke en baby. Det kommer helt sikkert godt med. Hvis han fortsetter med å ha stor apetitt når han blir 3-4år, så kan du jo begynne å tenke litt mer på hva han spiser, men før den tid hadde jeg tatt det med ro.

Dessuten har jeg hørt/forstått det slik at gutter vokser litt i rykk og napp. En periode spiser de seg skikkelig gode og runde og neste periode bare strekker de på seg uten at vekten blir påvirket i noe stor grad.

Heldig du er som har en med matvett og som sørger for å ha det lille ekstra til dårliger tider. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...