Gå til innhold

Binder snart lillegutt til sengen...

Anbefalte innlegg

Etter han begynte å rulle fra rygg til mage for en måned siden ( er 4 1/2 mnd nå) har han blitt utrolig vanskelig å legge. Før sovnet han fint av seg selv. Nå derimot snur han seg over på mage så fort jeg har lagt han ned og kaver på.

Snue han tilbake igjen, men Så fort jeg har snudd han over på rygg, vrir han seg til siden og kaver for å komme over på magen. Sånn kan han holde på leeenge!

Han våkner mye oftere på natten nå enn før. Han snur seg over på mage i søvne og når jeg snur han tilbake våkner han. Etter han har våknet for mat (våkner oftere enn før) kan han holde på i 2 timer før han sovner..Prøver å vugge han i søvn men til inge nytte.

Noen som har erfaring med dette? Noen som har noen gode tips til å få han til å sovne fortere? er jeg nødt å snu han eller kan han sove på mage?

Bør jeg begynne med grøt siden han vokser oftere fort mat nå enn før?

Ble litt rotete dette her og masse spørsmål, men er helt i ørske etter uker med søvnløse netter...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144042235-binder-snart-lillegutt-til-sengen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen gode råd, men husker at jeg la en hånd på gutten min sånn at han ikke klarte å snu seg. Da sovnet han litt fortere. Holdt ikke hardt, men vekten av hånden min var nok. Og husker maange leggestunder hvor jeg har sittet og holdt på et bein som har veivet i lufta, deretter spretter en arm opp, osv, osv, inntil det som føles som uendelig...

Men dette var vel neppe noen trøst... :-)

Har ikke noen gode råd, men husker at jeg la en hånd på gutten min sånn at han ikke klarte å snu seg. Da sovnet han litt fortere. Holdt ikke hardt, men vekten av hånden min var nok. Og husker maange leggestunder hvor jeg har sittet og holdt på et bein som har veivet i lufta, deretter spretter en arm opp, osv, osv, inntil det som føles som uendelig...

Har prøvd dette selv.Holder med en hånd vedsiden av han slik at han ikke skal klare å snu seg rundt. Nå har jeg kjøpt en sovepose, så er spent på hvordan denne kvelden/natten blir :)

Har prøvd dette selv.Holder med en hånd vedsiden av han slik at han ikke skal klare å snu seg rundt. Nå har jeg kjøpt en sovepose, så er spent på hvordan denne kvelden/natten blir :)

Samme problem som deg.... har også kjøpt sovepose i dag, og skal prøve i dag. Han kommer HELT sikkert til å demonstrere ;)

Samme problem som deg.... har også kjøpt sovepose i dag, og skal prøve i dag. Han kommer HELT sikkert til å demonstrere ;)

Han ruller rundt med soveposen...!:/ Han var trøtt kl.1800, men tenkte at hvis jeg ventet 1 1/2 times tid ville ha sovne for kvelden.. Men nei, etter 30 min våknet han og er nå lysvåken....

Jeg har det likedan med min gutt. Deg begynte da han var 3 mnd og snudde seg fra rygg til mage. Nå er han 7 mnd og reiser seg opp på to bein i senga. Det er umulig å bare legge han ned i senga for å sove. Jeg MÅ holde han fast (legger ei hånd på brystet) hver kveld når jeg skal legge han. Han er helt vil i senga og vrenger seg ut av hendene mine som en ål. Jeg må ofte ta han opp og gå med han en runde på rommet for å roe han ned før jeg igjen prøver på nytt å få han til å sove.

Han sover også urolig. Finner han ofte på magen i senga. Helsesøster har sagt at så lenge de snur seg rundt selv, er det ikke farlig å la de ligge på magen å sove :)

Jeg har prøvd både pose og safe (pose med tau som holder barnet fast på ryggen) uten at det hjalp noen ting. Med safen sov han bare enda mer urolig stakkar. Så nå lar jeg han bare styre på nedi der når han sover. Eneste som er stress er når jeg skal legge han, da må jeg fremdels holde han fast..

Vet ikke om det hjalp deg noe særlig, men du kan jo eventuelt høre med dine helsesøster for råd :)

Annonse

Han ruller rundt med soveposen...!:/ Han var trøtt kl.1800, men tenkte at hvis jeg ventet 1 1/2 times tid ville ha sovne for kvelden.. Men nei, etter 30 min våknet han og er nå lysvåken....

He he... min sover som en prest! Men det er vel bare stille før 'stormen'.... ;)

Ligger han i sprinkelseng el vugge?

Min snudde seg aldri vuggen for det var ikke plass til det, nå ligger han i sprinkelseng og har fremdeles ikke snudd seg. Han er nå 6,5mnd og begynte å snu seg i alder 4 måneder.

Flyttet min til sprinkelseng for to dager siden.... ble for stor til vugga. Han slo armene i siden og lå tydeligvis ikke godt. Men føler sprinkelsenga ble en stor turneplass for han. Våknet i natt av at han lå på tvers av senga med beina oppover siden. I natt er det sovepose for første gang.... så får vi se hvordan det funker ;)

Det var det min ble også, har ligget nå i sprinkelseng i snart 2 uker. Sover bedre og nå.

brukte pose 1 gang men han ble mer sprellete at jeg kuttet ut den, ligger men vanlig dyne og pute. Har en bamse på hver sin side i sengen for ofte han leker seg i søvne :P

Han sovnet igjen!:) Gav han litt mer mat, bærte litt og sang for han. Hadde øynene åpen når jeg la han ned. Gikk inn 5 min senere og da har snudd seg til siden og sovnet med hendene under kinnet...ååå han er så herlig :wub: :wub:

Min snudde seg aldri vuggen for det var ikke plass til det, nå ligger han i sprinkelseng og har fremdeles ikke snudd seg. Han er nå 6,5mnd og begynte å snu seg i alder 4 måneder.

Ligger i sprinkelseng i dag for første gang :) Han tok helt av i vuggen. Vrei seg rundt, dro ned sengekanten så tenkte å prøve med sprinkelseng for å se hvordan det går..

Ligger i sprinkelseng i dag for første gang :) Han tok helt av i vuggen. Vrei seg rundt, dro ned sengekanten så tenkte å prøve med sprinkelseng for å se hvordan det går..

Min er tydeligvis lat han da :P eineste han gjorde i vugge og i sprinkelseng er å ha føttene rett opp og prate med bamsen sin :P

Annonse

Etter han begynte å rulle fra rygg til mage for en måned siden ( er 4 1/2 mnd nå) har han blitt utrolig vanskelig å legge. Før sovnet han fint av seg selv. Nå derimot snur han seg over på mage så fort jeg har lagt han ned og kaver på.

Snue han tilbake igjen, men Så fort jeg har snudd han over på rygg, vrir han seg til siden og kaver for å komme over på magen. Sånn kan han holde på leeenge!

Han våkner mye oftere på natten nå enn før. Han snur seg over på mage i søvne og når jeg snur han tilbake våkner han. Etter han har våknet for mat (våkner oftere enn før) kan han holde på i 2 timer før han sovner..Prøver å vugge han i søvn men til inge nytte.

Noen som har erfaring med dette? Noen som har noen gode tips til å få han til å sovne fortere? er jeg nødt å snu han eller kan han sove på mage?

Ble litt rotete dette her og masse spørsmål, men er helt i ørske etter uker med søvnløse netter...

Da jeg var barn så brukte mamma noe hun kaldte en babysafe. Det er som disse "soveposene" vi putter babyen i for at de ikke skal sparke dyna av, men i tillegg hadde de fester som gikk ut fra hver side av posen og rundt madrasse, så i bunn og grunn var du bunnet til senga... Bare et tips...

Da jeg var barn så brukte mamma noe hun kaldte en babysafe. Det er som disse "soveposene" vi putter babyen i for at de ikke skal sparke dyna av, men i tillegg hadde de fester som gikk ut fra hver side av posen og rundt madrasse, så i bunn og grunn var du bunnet til senga... Bare et tips...

Takk :)

Vi har kjøpt en soveposen, men den ikke festes til sengen. Har snur seg fortsatt, men etter at vi lå han i sprinkelseng(2..natt i dag) sover han mye bedre...tror det at han fikk større plass hjalp veldig :) *bank i bordet for at det fortsetter*

Gutten vår begynte også å snu seg rundt om natten i 4-5 mnd alderen. Nå er han 7 mnd, og ligger kun på ryggen. Snur seg ikke lenger.

Hjalp da jeg byttet til pose. Men bruker dyne igjen nå.

MEN.. Fikk da tips om å gjøre sengen trangere for han. F.eks rulle en dyne eller er eller annet. Slik at han lå trangere.

Vet ikke hvor bra eller lurt dette tipset er. Men fått det tipset selv av noen

Jenta mi bruker sovepose og sovner og sover på magen. Hun er nå 9,5 mnd og sovet på magen ihvertfall et par mnd. (Hvis ikke mer). Når hun klarte å rulle begge veier, fikk hun lov å sove på magen. Men på begynnelsen våknet hun og måtte ha hjelp til å snu seg. Men bedre det enn at vi skal snu henne og hun våkner. Hun fikk si ifra selv. :)

Hun er også en turner i senga med soveposen. Hun ligger i alle stillinger og snur seg til beinenden og tilbake i løpet av natta. Vi legger henne og synger et par sanger og går ut. Stryker henne på ryggen hvis hun ikke helt finner roen.. Vi kan bruke max 30 min på legging og det er sjeldent at vi bruker så lang tid. :)

Jeg hadde vel bare latt dem ligge på magen. For dem sier jo ifra når nok er nok. :)

Vi begynte med sprinkelseng + sovepose for noen dager siden... og nå ligger han så og si i samme stilling hele natten (fra å turne rundt og sparke av seg dyna). Han ser ut som en prest der han sover! De siste dagene har han heller ikke våknet like ofte, så krysser fingrene for at dette kan gå rette vei nå. Neste steg er å få han på eget rom (bare mammaen som har litt separasjonsangst her) ;) Men jeg vet at både han og jeg vil sove bedre da.

Kjenner meg veldig igjenn i innlegget ditt HI!

Har en turbo gutt på 8 mnd, han er så aktiv hele tiden.

Min tante sydde en slik sovepose, med to små hengsler i sidene.

Så hektet jeg de i begge sidene på sprinkel senga, slik at han ikke kunne rulle helt rundt på magen.

Det er strikk i hengslene slik at han kan ligge på siden, han er ikke bom fast.

Dette har hjulpet oss, vi har brukt den i 2 måneder og nå sovner han ikke før han er nedi soveposen sin :)

Disse små har litt muskler til å rulle seg rundt men enda ikke motorisk sterke nok til å utføre handlingen.

De blir ofte liggende på magen og gråte fordi de ikke vet hva de skal gjøre da! :)

Jenta mi bruker sovepose og sovner og sover på magen. Hun er nå 9,5 mnd og sovet på magen ihvertfall et par mnd. (Hvis ikke mer). Når hun klarte å rulle begge veier, fikk hun lov å sove på magen. Men på begynnelsen våknet hun og måtte ha hjelp til å snu seg. Men bedre det enn at vi skal snu henne og hun våkner. Hun fikk si ifra selv. :)

Hun er også en turner i senga med soveposen. Hun ligger i alle stillinger og snur seg til beinenden og tilbake i løpet av natta. Vi legger henne og synger et par sanger og går ut. Stryker henne på ryggen hvis hun ikke helt finner roen.. Vi kan bruke max 30 min på legging og det er sjeldent at vi bruker så lang tid. :)

Jeg hadde vel bare latt dem ligge på magen. For dem sier jo ifra når nok er nok. :)

Jeg lar han nå ligge på siden/magen. Han kan ikke snu seg fra rygg til mage, men gir tydelig beskjed når han vil rundt på rygg igjen :) De siste nettene har han sovet mye bedre ( 3 netter med sprinkelseng).. Tror det at nå som han fikk større plass å snu seg på hjalp veldig. Da kan han snu seg rundt uten å måtte bli trykket helt opp i sengenkanten:) Håper det fortsetter slik.. I natt lå han å veivde med hånden etter uroen ( i søvne..hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...