Gå til innhold

Når og hvordan forklare 2åringen om kommende baby?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tanker om når og hvordan det er lurt å fortelle kommende storesøsken om babyen?

Jeg skal på ultralyd i uke 12 og kommer nok til å få tidlig mage (jeg føler det synes allerede, bare 9 uker på vei), og har tenkt at med ultralydbilde til å forklare og med litt mage kan det være riktig tidspunkt. Litt før vi forteller beseforeldre, onkler og resten av verden. På den andre siden blir det jo da fortsatt 6 mnd til babyen kommer og det er jo veldig lenge å vente for en toåring (fyller tre før babyen kommer). Så da er alternativet å fortelle resten av verden før toåringen får vite noe, også heller fortelle når magen begynner å bli så stor at jeg ikke synes jeg kan la være.

Jeg er i tvil - noen som har gode erfaringer eller tanker rundt dette?

Fortsetter under...

Det kommer helt an på 2-åringen din og hvor mye du tror hun vil forstå av det :) Ser ingenting i veien med å fortelle det etter den første ultralyden, til tross for at det blir 6 mnd ventetid. Bare å forklare henne at babyen kommer til jul ca. :)

• 4 uker senere...

Nå ser jeg innlegget er gammelt, du har kanskje allerede fortalt?:) men jeg ville ventet lengst mulig. Mitt barn blir veldig klengete bare det ser andre mødre med babyer og blir litt rar. Ca samme alder som ditt. Jeg vil vente lengst mulig. Men som det sies over, barn er veldig forskjellige:)

Takk for svar!

Ja, vi har faktisk fortalt til storesøster allerede, jeg synes ikke vi kunne fortelle familien forøvrig før vi fortalte vesletrollet. Jeg tror egentlig hun merket helt selv at noe var på ferde (legen hennes sier at barn alltid merker når mor er gravid igjen), og nesten med en gang vi fant ut om graviditeten ble hun ekstra vanskelig (i tillegg til vanlig toårstrass) pluss at hun ble veldig pappadalt og ikke ville ha noe med mamma å gjøre hvis han var i nærheten (dette står på fortsatt) . Da vi til slutt snakket ordentlig med henne om babyen (11 uker på vei), tok hun det veldig fint. Hun er interessert når jeg snakker med henne om det (i går viste jeg for eksempel bilder fra ultralyd i uke 13), men snakker ikke om det på egenhånd hvis ikke noen andre tar det opp først.

Godt det gikk bra:) jeg lurer også veldig på hvordan det blir... Mitt barn er kjempe trassen nå, og er redd det skal bli enda mer:( det blir virkelig en overgang å skulle gå fra ett barn som får all oppmerksomhet til å måtte dele det på to..

Jeg tror nok de merker det, ja! Frøkna mi har allerede sagt at når hun får en baby skal vi gjøre sånn og sånn. Og at da kan babyen bruke klærne som er for små til henne og sånn :) Vi har ikke fortalt det enda, fordi jeg bare er 6+5. Venter nok et par uker til før vi sier noe. Tenker å titte etter en bok som handler om temaet? Har dere noen å anbefale?

Annonse

Gjest flykræsj

Jeg har også en gutt som nettopp fylte to år. Tror sant og si han ikke han skjønt så mye hvis jeg begynte å forklare. Tror jeg sier det når jeg har fått mage, over sommeren før han begynner i bhg igjen. Han er mest opptatt av biler, dukker og bebier er iflg ham kjedelige greier ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...