Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Hei! Vi er en familie på fire (snart fem) som vurderer å flytte til svalbard om et halvt års tid. Mannen min har fått tilbud om jobb der oppe. Vi har lyst til å bo der oppe i ett års tid. Kjenner imidlertid lite til stedet annet enn det en kan lese seg til på nettet. Hvordan er det å bo der? Vi kommer til å ha barn på 6, 3,5 og 4 mnd når vi eventuelt flytter. Hvordan er samfunnet der oppe? Noen som har bodd der? Anonym poster: 532dc3744a27e29893a0c6bb890c0d81
skjotta Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 vel, har hørt utrolig mye bra om barnehagen der oppe en jeg kjenner fra skoletiden bor der og jeg elsker å se bildene han legger ut av ting han har sett og opplevd. virker som ett veldig tett samfunn, og antakelig ikke så utrolig privat/anonymt...
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Kjenner noen som bor der og er kjempefornøyde! Ett lite, trivelig og uhøytidelig samfunn. Grip sjansen! (får jeg være med???) Anonym poster: 522465fbf4929dd7308328cea8c4d491
Miamaria Skrevet 25. april 2013 #4 Skrevet 25. april 2013 Åhh, så kjekt å høre. Vi heller nok mer og mer for å dra. Det eneste jeg er bekymret for er om barna er for små. Er helt sikker på at barna på 3,5 og 6 vil få mange flotte opplevelser, men er redd for at babyen gjør at vi ikke får deltatt på spennende ting sammen som familie. At det fort blir mannen og de to eldste som drar på aktiviteter, mens jeg og lille blir sittende hjemme. Jeg skal også gå hjemme i permisjon det året, og håper det ikke blir for ensomt på formiddagene. Flere som har erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Jeg har venner som har bodd der i to perioder på ca et år. De beskriver miljøet der som veldig inkluderende, kulturelt og sosialt. Det er mange engasjerte mennesker som drar i gang aktiviteter og siden "alle" kommer utenfra, er de fleste interesserte i nye bekjentskaper, utadvendte og veldig sosialt aktive. Anonym poster: 0c78cbdab8c04e2d118fe58157ad7c77
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 Det virker som et utrolig spennende og faktisk ganske unikt som samfunn. Mtp at de fleste (alle?) som bor der er tilflyttere som kommer pga jobb er det jo et samfunn uten mennesker på livets skyggeside? Tenker NAV har lite å gjøre der, for å si det sånt Det er jo positivt på en måten, men kan kanskje virke litt "falskt" (i mangel på et bedre ord). Noen som har tanker om dette? Anonym poster: 7e049c12e554846d3465d3d264c0f483
Glajenta ♥ Skrevet 25. april 2013 #8 Skrevet 25. april 2013 Jeg har bodd på Svalbard i ca. 2 år og vært der mange ganger, da mannen min har jobbet der oppe i flere perioder. Jeg flyttet opp mens jeg var gravid, og vi bodde der til vesla var halvannet år. Jeg personlig synes det er et fantastisk sted, og jeg lengter tilbake. Samtidig så er det ikke til å komme fra at det er et veldig spesielt sted å bo, og man må nok være litt "sær" for å trives ;-) Når tiden var kommet og vi skulle flytte var jeg veldig glad for at tiden vår der oppe var over, samtidig som jeg er veldig glad vi har opplevd det! :-) Det er veldig lett å bli kjent med folk, siden alle er i samme situasjon og ikke har familie og det vante nettverket sitt rundt seg. De fleste er der oppe i noen år, og flytter. Jeg hadde hvertfall ikke problem å bli kjent med folk, og det er sånn sett en fordel å flytte opp med en liten, da det er veldig mange med små barn (tror det blir født gjennomsnittlig 40 barn i året). Masse aktiviteter for mammaer i perm (babysang, babysvømming, barselgruppe etc.), så kjede deg vil du neppe gjøre hvis du bruker tilbudet. Du har nok imidlertid rett i at, med en så liten, så er det veldig begrenset hva man kan gjøre. Og noe av det beste med Svalbard er jo alt det som er utenfor Longyearbyen. Jeg følte meg rett og slett litt stuck den første vinteren med baby. Andre vinteren når hun hadde fylt 1 var hun mye med på scooterturer etc. Jeg håndterer ikke våpen, og synes det var litt skummelt å gå så lange turer alene, spesielt i mørketida. Men der er vi alle forskjellige. Alt i alt vil jeg anbefale det på det varmeste - det er en opplevelse for livet - og det er noe veldig spesielt som du aldri vil glemme. Send meg gjerne en pm hvis du lurer på noe - og lykke til med valget!
Miamaria Skrevet 25. april 2013 #9 Skrevet 25. april 2013 Så kjekt å høre Glajenta! Du svarte på mange av spørsmålene mine! Tusen takk! Kjekt å høre at det er både babysang, babysvømming og barselgrupper der. Og at det er noen der med baby. Jeg er glad i å bli kjent med nye folk, så da bør sosialiseringen gå greit. Ser at det både er klatring, turn og svømming for barna våre på 3 og 6 og. Alt dette er jo arenaer der det er lett å bli kjent med nye folk. Da skal det bli vanskelig å kjede seg, selv om mørketiden kan bli lang. Jeg føler meg mer og mer sikker på at vi skal hoppe i det og flytte opp dit for et år eller to:) Er det forresten noen som vet hva slags butikker som finnes der oppe? Matbutikker, cafeer, restauranter og en sportsbutikk vet jeg om. Er det mulig å få tak i klær? Utstyr til huset? Kjempeglad for alle som svarer:)
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #10 Skrevet 25. april 2013 Vi flyttet opp dit da minste var 6 mnd og største var 8 år og bodde der i to år. Jeg ville ikke vært de to årene foruten og største spør støtt om når vi kan flytte tilbake. Vi flyttet opp i mørketiden. Jeg var i permisjon enda. Jeg er en sosial og aktiv person og var med på mye babytreff etc, men likevel var det noe vanskelig å bli kjent i starten. Men med en gang jeg kom ut i jobb så fikk jeg masse venner (som nå er nærmest familie). I og med at det er mye barnefamilier der er folk blitt mer private enn tidligere. Likevel er det nok lettere å bli kjent der enn ellers i bygde Norge. Det er en spesiell type mennesker som flytter opp, type JA mennesker som ikke ser problemer, men utfordringer. Det er mindre byrokrati for å få gjennom prosjekter etc. Luften og naturen er fantastisk. Men man må likevel huske at man har barn og må ta hensyn til det, selv om mor og far vil oppleve mye. Det er også litt slitsomt å ikke kunne bevege seg så mye utenfor bygrensen uten våpen, men alt er en vanesak. Fritidstilbudet til barn er fantastisk, uten venteliste og billig (nesten gratis). Skolen er grei nok, men har noen suverene tradisjoner. De tar tak i ting. Barnehagene er flotte. Det kan være vanskelig for medflytter å få seg jobb der oppe om du har tenkt å jobbe etterhvert. Men delstillinger/tilkallingsvikarjobb er mulig å oppdrive. Det er dyrt der oppe! Melk kan koste 30 kr literen. Reisebudsjett er gjerne skyhøyt over det man bruker når man bor på fastlandet. Uannsett bakdeler; samholdet i lokalbefolkningen, naturen og det yrende kulturlivet gjorde de to årene fantastisk for oss. Anonym poster: 6a7466ade43bc8faed88aea447393387
Miamaria Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 Så fint å høre andres erfaringer. At det er gode tilbud for barn er vesentlig for oss. Det er godt å høre at folk er fornøyd med det!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #13 Skrevet 26. april 2013 Dytt Anonym poster: 532dc3744a27e29893a0c6bb890c0d81
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 Det er dyrt der oppe! Melk kan koste 30 kr literen. Reisebudsjett er gjerne skyhøyt over det man bruker når man bor på fastlandet. Uannsett bakdeler; samholdet i lokalbefolkningen, naturen og det yrende kulturlivet gjorde de to årene fantastisk for oss. Anonym poster: 6a7466ade43bc8faed88aea447393387 Men så betaler de endel mindre skatt enn på fastlandet så de fleste klarer nok med litt dyrere melk. Og andre ting kan du bestille fra fastlandet og slippe moms... Mange økonomiske fordeler også. Anonym poster: 4d3363a600d121b540b88cfde78f1d56
Husbygger Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Har bodd der i 4 år å savner det hver dag. Signerer det de andre har skrevet her, det er fantastisk å få oppleve det :-) Men vær forberedt på at det ene året fort blir flere, vi skulle være der i 2 år å ble i 4 år. Hvor er det mannen din har fått tilbud om jobb? Lykke til med planlegging og flytting, dere kommer ikke til å angre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå