Gå til innhold

Tantebarn eller niese/nevø.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Hercule Poirot

I dagligtale har jeg en "hel bråte med tant'unger", i skriftlig framstilling prøver jeg å være flink og kalle dem mine nieser og nevøer.

Men hva med søskenbarn/fetter og kusine, da, HI? Hva bruker du der? Jeg har søskenbarn, i tale blir det "sysjenbån", sånn omtrent.

På min dialekt heter det tantunger og søskenbarn. Skriver niese/nevø, men fetter og kusine bruker jeg sjeldent, kusine høres ut som kusma og fetter høres ut som... ja, huff...

Anonym poster: 292cf597a2a7527882ea6271f209c270

Har ikke hørt om tantebarn/unger før jeg ble voksen (fra sørlandet). Har sagt nevø og niese. Har ikke tenkt på hvem som sier hva, men føler det er litt tilfeldig. Men jeg bruker både kusine/fetter og søskenbarn.

Anonym poster: bd0d374e4e352970cd8ae66519006013

Annonse

Ja det tror jeg. Jeg sier niese og nevø.. men mannen som er fra Vestlandet sier onkelbarn

Merkelig har aldri hørt noen her i traktene kalle det for tantebarn/onkelbarn.

Her går det i nevø/niese, hvor på Vestlandet er mannen din fra?

Gjest Sekretøsa

Ja det tror jeg. Jeg sier niese og nevø.. men mannen som er fra Vestlandet sier onkelbarn

Sogn og Fjordane. Han sier vel egentlig onkelunge. Hele familien bruker det.

Er fra nordnorge og alle på mitt hjemsted bruker tantebarn, ikke niese, nevø. Tok lang tid å venne seg til det da jeg bodde sørpå.

Og jeg bruker søskenbarn, ikke kusine, fetter. Synes fremdeles kusine høres så...søtt ut?

Anonym poster: e6af947ce4ea3d6401f1c30d956dfadb

Hvis jeg snakker spesifikt om en av dem (f.eks. nevøen min bla bla bla) sier jeg nevø. Hvis jeg snakker om alle sier jeg tantebarna.

Bruker også betegnelsen - de er søskenbarna dine..., men hvis det er en konkret sier jeg fetteren eller kusinen din.

Så mitt barn får i pose og sekk!

Anonym poster: 95fa0f09fd7610bee28ff4fb482eb889

Sogn og Fjordane. Han sier vel egentlig onkelunge. Hele familien bruker det.

Ok da har jeg lært noe, vet Florø er nevø/niese, samt at den yngre Førde og Songdals garde bruker det. (Iallfall de jeg kjenner til aka bare noen få sogndalinger og en haug fra de to andre stedene)

Endret av Gilette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...