Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 6 mnd om en drøy uke, og vi er nå oppe i en full grøtposjon til kvelds+ en smaksprøve på dagtid ( frukt, grønsaksmos etc). Når kan jeg starte med grøt til frokost? Og starter man rett på en full posjon iom at han får det på kvelden, eller må dette også skje gradvis, typ en teskje av gangen...

Og når er det ok å introdusere mer fast føde som middagsglass/brødskive?

Takker for svar:-)

Skrevet

Min er 5,5 måned. Jeg begynt med en kvart grøtporsjon på morgenen og er nå oppe i en halv.

2 isbitstørrelser med middag, grønnsaksmos( har laget og fryst ned i isbitterninger) og hel porsjon grøt til kvelds.

Trenger ikke å begynne med en teskje når de har spist det tidligere og det har gått greit :-)

Brødskive tror jeg man skal vente med til de er 7-8 måneder og har fått inn tyggebevegelsene. Middagsglass er det bare å begynne med, men anbefaler å heller mose et par kokte gulrotbiter/brokkolibiter/blomkålsbiter e.l den første tiden. Siden glassene bare holder et par dager i kjøleskapet går det mye kroner når de bare skal ha bittesmå porsjoner den første tiden. Kjedelig å kaste halvfulle glass.

Skrevet

Du trenger ikke og gi grøt gradvis på morgningen når du allerede gir om kvelden.

Du kan også begynne å gi middagsglass og brødskive hvis du vil, men du kan jo begynne med en av tingene først. Vi begynte med brødskive når gutten var 6,5 mnd, tok nesten en mnd før han spiste mer enn ett par biter.

Du kan øke smaksporsjonene av grønnsaker på dagtid og gjerne blande inn litt kjøtt etterhvert.

Skrevet

begynte med grøt når hun var 3 1/2 mnd, middagsglass litt over 4mnd. Begynte med brødskive nå (5 1/2mnd) elsker å gnage på skalken:)

Tror ikke det går ann å ha noe fasitsvar på når det er Ok å begynne med fast føde, da de er så forskjellige!

Skrevet

Jeg gir frukt eller litt grønnsaksmos på formiddagen og full porsjon grøt kveld.

Jeg hadde begynt å gi et tredje måltid, men lille drakk veeeldig mye mindre melk så jeg har kuttet det ut.

Da melk ennå er hovednæringen kan du ta deg god tid til å introdusere et tredje måltid..

Er barnet mer sultent derimot kan vi selvfølgelig gi mer mat :) bare tenk på at veldig mange introduserer mat ved 6 måneders alder, og det er ingen hast. :P er snart 6mnd forresten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...