Sienna85 Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Hei. for 10 år siden debuterte jeg seksuelt. de 6 første årene var jeg singel. Det var ikke mange one night stands, mer at jeg holdt på med folk over lenger tid (en og en altså) P-piller brukte jeg ikke, og var heller ikke flink til å bruke kondom. På disse 6 årene ble jeg aldri gravid. Ikke en eneste gang. I ca 8-9 år har jeg hatt en evigvarende magefølelse på at det har vært noe gale med meg. For snart 4 år siden møtte jeg nåværende samboer. Begynte da på p-pillen etter 2 mnd, og sluttet på den igjen i mai 2012. Mars 2011 var jeg hos gynekolog for å sjekke at jeg hadde det nødvendigste inni der, som eggstokker og en livmor. Tenkte det ville være greit å bare få det avklart.Innvendig ultralyd viste bra eggstokker og alt så normalt ut. I september 2012 begynte vi å prøve for fullt, ved å bruke EL tester og kjøre på som kaniner før, under og etter EL. Brukte digitale el tester, og har alltid fått smiley face til riktig tid. Har også hatt en jevn syklus på mellom 28-30 dager hele veien. I det samme vi begynte å prøve for fullt, startet jeg min egen utredning. Dette fordi jeg alltid har følt at det har vært noe galt, og jeg ikke ville vente til vi hadde prøvd et år, for så å måtte bruke månedsvis på utredning. Da jeg var hos gynekolog i 2011 fikk jeg med meg en henvisning til HSG røntgen av eggledere som jeg kunne benytte meg av når jeg var klar for det. I januar i år kom jeg endelig til der. Legen klarte da ikke å åpne opp livmorhalsen min å sette kateter inn, da den var alt for trang. Jeg dro hjem skuffet og bestilte time hos gynekolog på Volvat, da de skulle ha rette utstyret for å åpne opp livmorhalsen. Kom til der 2 dager senere. Men heller ikke hun fikk det til. Hun sendte da henvisning til laparoskopi. Ca 1,5 mnd senere fikk jeg innkallelse til time. I dag var jeg inne, etter å ha ventet i 4 mnd. Jeg ble operert kl 10, og kom til meg selv igjen litt over kl 12. Deretter har jeg sovet, surfet på nettet, sovet igjen, mens jeg har ventet på at kirurgen skulle komme å snakke med meg. Gav beskjed til samboer om at han kunne komme i halv 4 tiden, og da fikk han komme inn til meg på rommet. Like før han kom hadde jeg lest på det arket som lå på nattbordet ved siden av meg, der sykepleier hadde skrevet opp status pr time. Bak det arket var et annet ark hvor det stod "operasjon: forsøk på laparoskopi"... jeg kjente da at det stakk litt i magen og ble urolig for at det faktisk ikke hadde fått gjennomført laparoskopien av en eller annen grunn, siden det stod forsøk. Ganske snart fikk vi komme inn til kirurgen og høre hvordan ståa var. Jeg kunne i grunn se det i hele ansiktet hans at dette ikke var bra... Det viste seg at de ikke hadde fått gjennomført operasjonen fordi det var helt enormt med sammenvoksninger. Dermed ble det umulig å se noe spesielt, og mest sannsynlig så var egglederne ødelagt av sammenvoksningene.... Han hadde klart å blokke ut livmorhalsen, men det var også det eneste. Vår eneste vei å gå er med prøverør, og jeg kommer aldri til å bli gravid på naturlig måte. Jeg gråt ikke en tåre, litt sjokk og egentlig veldig forberedt. Jeg har alltid visst at det har vært noe hakkende gale. Min samboer tok det ikke på samme måte. Han ble helt i sjokk. Sa han aldri hadde sett for seg at han skulle måtte gå gjennom dette. Det er nå 4 timer siden vi fikk vite dette. Jeg har enda ikke fått en klem, eller noe som helst form for trøst eller støtte. Det er tydelig at han trenger en del tid på å takle dette. Samtidig vet han ikke så mye om prøverør annet enn hva jeg har fortalt ham, så han sa at han ikke følte at det ville være hans barn om vi ble gravid ved hjelp av prøverør. Håper den følelsen endrer seg. Da jeg kom hjem bestilte jeg time hos gynekolog på Volvat til i morgen tidlig, før samboeren min drar offshore. Jeg håper da at hun sender henvisning til Haukeland for oss. Har time hos vanlig gynekolog om 3 mnd, men det er waste of time å vente. Vi blir ikke gravid uten hjelp....Ingen vits for oss å prøve noen mnd til.. Er det noen som vet om man kommer foran i prøverørskøen når det er absolutt umulig å bli gravid på egen hånd i ventetiden? I morgen skal jeg fortelle mine foreldre hva som skjer, da de ikke vet om at vi engang har prøvd. Min mor er lege. Kjenner det skal bli litt godt å ha henne å støtte seg til hvis jeg lurer på ting underveis. Til tross for et utrolig trist resultat, kjenner jeg at jeg er lettet over å ha et svar på hvorfor, etter å ha tenkt og vært urolig for det i 10 år.
guggu Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 huff, så trist. Sender mange klemmer til dere begge. Veldig greitt for deg å få det bekreftet, men antar nok at sambo trenger litt tid på seg til å fordøye det. Han var nok ikke forberedt. Har dere venner som har hatt prøverør er det sikkert ikke dumt å snakke litt med dem, det har i alle fall vi gjort
Tante_Esel Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 hei Jeg sliter også med sammen voksninger... mangler en eggleder, da jeg var gravid utenfor livmor ble den operert bort... Du må fortelle mannen at ivf ikke er unaturlig.. det er jo han sæd og dine egg som blir smeltet sammen. gå inn på youtoube, og vis han... finnes flere lærerike filmer om dette! og så vil jeg si at prøverør er en tung vei psykisk... ihverfall om det tar tif før man klarer å bli gravid, og beholde babyen.... bare en liten "heads up" skjønner at du kanskje føler en liten lettelse over å få svar! Og tenk så lenge du kunne gått i uvisshet om ikke du hadde mast litt selv! mannen trenger nok bare litt tid til å fordøyde og forstå... sender deg en god klem!
Tantrum Skrevet 24. juni 2013 #4 Skrevet 24. juni 2013 Veldig leit at du fikk et slikt resultat. Det er mange som gjør det, men det hjelper jo ikke.... Det er ingen "fordeler" mtp å "snike" i køen for IVF-behandling med din diagnose, da alle de andre som er i den køen er i akkurat samme båt som deg: de klarer heller ikke å lage sine egne barn selv. Behandlingstiden er lang og det er mye som skal undersøkes: blodprøver av deg og din mann, sædprøver og samtaler. Alt i alt må du regne mellom 6-10 mnd i kø ved Haukeland på dette. Det er mye av årsaken til at mange velger privat behandling. Dere skal allikevel gjennom de samme testene og samtalene, men det går fortere. Mange her på Vestlandet velger Hausken som behandlingssted. Masse lykke til!
Sienna85 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2013 Har fått time til samtale 16 september. De ringte meg på onsdag og spurte om jeg heller ville komme 8 el 9 juli. Men da er sambo offshore :-( så typisk det.men men, plutselig er det september ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå