Gå til innhold

HVor mange ggr om dagen skal katten ha mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, verdens dummeste spm sikkert men har ikke hatt katt på åresvis! Har adoptert en et år gammel katt, litt liten av vekst. Hvor mange ganger er det vanlig å fore den? Hver gang den hyler? :P

Anonym poster: 52c10cd8277595f21337274221271e13

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ifølge dyrlegen skal mine katter ha hhv 40 og 60 gram om dagen, noe som er vel vanskelig å gi utover flere ganger. Men dessverre er de noen matvrak og får nok mer enn det, og 3-4 ganger om dagen

Skrevet

Vi har alltid mat stående framme (tørrfor), så katten spiser når den har lyst.

Skrevet

Katter skal alltid ha stående tørrfor og vann. De spiser når de er sultne, og selvregulerer veldig bra. Man skal ikke gi katter mat på samme måte som hunder, katter skal ha mat tilgjengelig, de spiser ikke alt opp slik hunder gjør.

Anonym poster: fa5a523c57b4b77dfdf82e27b6a6f091

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Katter skal alltid ha stående tørrfor og vann. De spiser når de er sultne, og selvregulerer veldig bra. Man skal ikke gi katter mat på samme måte som hunder, katter skal ha mat tilgjengelig, de spiser ikke alt opp slik hunder gjør.

Jeg hadde kjøpt en sekk med skikkelig for hos dyrlegen, som hadde ramlet ned fra benken... det var den sommeren kattene begynte å legge på seg. De siste halve sekken på en dag. Ikke mye selvregulering der i gården

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en sekk med skikkelig for hos dyrlegen, som hadde ramlet ned fra benken... det var den sommeren kattene begynte å legge på seg. De siste halve sekken på en dag. Ikke mye selvregulering der i gården

Da var de kanskje vant til å bli litt sulteforet da, og tenkte de måtte passe på når de endelig hadde tilgang på mat. Eller så var de ikke vant til skikkelig mat, som jo dyrlege/dyrebutikk mat er, og ble glupske.

Jeg har hatt katter hele livet. Alltid skikkelig tørrfor, alltid stått mat framme, aldri en tykk katt...

Annonse

Skrevet

Har fire kater, de har tørrfor og vann stående fremme hele dagen. De får litt boksemat eller tunfisk også noen ganger. Ingen er tykke, alle er kjempe fine.

Anonym poster: 64240ca07cdb9404f46fba837f78da5e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da var de kanskje vant til å bli litt sulteforet da, og tenkte de måtte passe på når de endelig hadde tilgang på mat. Eller så var de ikke vant til skikkelig mat, som jo dyrlege/dyrebutikk mat er, og ble glupske.

Jeg har hatt katter hele livet. Alltid skikkelig tørrfor, alltid stått mat framme, aldri en tykk katt...

Ha ha ha. Vant til å bli sulteforet ja. Nei, ikke akkurat ;) og vi kjøper alltid skikkelig for, men dette var ny smak. Som de tydeligvis likte litt for godt. Etter det begynte de å spise mer og legge på seg. Tok de derfor til dyrlegen som sa hvor mye de skulle ha. Og hun sa de ikke trengte å ha mat stående fremme til enhver tid. Dessuten spiser ikke mine katter mat som har stått lenge.

Skrevet

Her har vi tørrfôr stående fremme. Mine 3 katter selvregurerer selv. Det er vanlig og ha tørrfôr og vann stående slik at de kan spise når de vil.

Skrevet

Mine har tørrfôr og vann fremme hele tiden, og får et kjøtt eller fiskemåltid til dagen. Utrolig fine i pels osv.

Anonym poster: fdf3dfbb6df7f76d0e19595ed4024b13

Skrevet

Ha ha ha. Vant til å bli sulteforet ja. Nei, ikke akkurat ;) og vi kjøper alltid skikkelig for, men dette var ny smak. Som de tydeligvis likte litt for godt. Etter det begynte de å spise mer og legge på seg. Tok de derfor til dyrlegen som sa hvor mye de skulle ha. Og hun sa de ikke trengte å ha mat stående fremme til enhver tid. Dessuten spiser ikke mine katter mat som har stått lenge.

En skål med tørrfor varer ikke lenge da. En må jo fylle på daglig omtrent. SÅÅ kresne katter kan du umulig ha? Det blir jo noe annet om en skal slanke katter slik du beskrev, da må en jo porsjonere. Har aldri hørt om noen før som måler opp xx gram per dag utenom ved spesielle behov eller dietter. Men slikt er jo vanlig for hunder.

Skrevet

Vi har tørrfôr stående fremme til en hver tid. Pus er litt (?) sær og vil gjerne ha "topp" på matskålen. Hvis hun ikke får det klager hun fælt ;)

Vannet skiftes ut flere ganger om dagen og vi har flere vsnnskåler stående rundt om kring. En lites skje våtfôr morgen og/eller kveld :) + litt kokt torsk, noen reker, litt svinefilet eller kylling av og til.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

En skål med tørrfor varer ikke lenge da. En må jo fylle på daglig omtrent. SÅÅ kresne katter kan du umulig ha? Det blir jo noe annet om en skal slanke katter slik du beskrev, da må en jo porsjonere. Har aldri hørt om noen før som måler opp xx gram per dag utenom ved spesielle behov eller dietter. Men slikt er jo vanlig for hunder.

Jeg fyller opp 4 skåler (har 3 katter) og hvis de spiser halvparten og det blir stående så maser de helt til jeg bytter det ut.

Men dyrlegen oppga mengde mat etter vekt, og det var ikke for en periode for å slanke de, men det var det de trengte pr dag

Annonse

Skrevet

Me fyller på matskåla med tørrfor når den er tom. Pus er slank og fin :)

Skrevet

Våre to katter har alltid mat og rent vann stående framme.

De får kun tørrfor og har god helse, eldste pusefrøkenen vår ble 19år før jul :)

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg har en katt som er skikkelig glupsk og gjerne spiser til det er tomt. Har hatt den siden den var født og sånn har han alltid vært. Spiser tilogmed opp maten til den andre katten vi har. Nå er han også veldig stor og trenger nok mye mat, men blir også overvektig om man ikke passer på. Skikkelig Pusur med andre ord. Så for han så passer det ikke å sette frem mat hele tiden. Men må måles opp og han får kun mat fra dyrebutikken. He he.. men jeg vet at det ikke er vanlig da.

Skrevet

Vi har tørrfôr stående fremme til en hver tid. Pus er litt (?) sær og vil gjerne ha "topp" på matskålen. Hvis hun ikke får det klager hun fælt ;)

Vannet skiftes ut flere ganger om dagen og vi har flere vsnnskåler stående rundt om kring. En lites skje våtfôr morgen og/eller kveld :) + litt kokt torsk, noen reker, litt svinefilet eller kylling av og til.

Hun har sikkert svært følsomme værhår, og skålen er litt smal? :) Det var problemet her i gården iallefall...

Mine katter får dyrlegefor som jeg veier opp og gir hver morgen. I begynnelsen delte jeg opp posjonen så de ikke spiste opp alt, men de har vent seg til å fordele selv.

De får våtfor flere ganger om dagen (Ene katten får lett forstoppelse)

Blanke og fine i pelsen, selv om den ene er litt (veldig) lubben.

Skrevet

Der sa du noe. Pus har veldig lange værhår! Skal bytte til en mer åpen skål med en gang :) Tusen takk!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Katten har fri tilgang til rent vann og tørrfor. Får litt våtfor en gang om dagen

Skrevet

Fri tilgang på tørrfor, får noe kjøtt/fisk/våtfor i ny og ne som kos.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Der sa du noe. Pus har veldig lange værhår! Skal bytte til en mer åpen skål med en gang :) Tusen takk!

Jeg har små hundeskåler i stativ til pus her i huset. De er kjempe fine, står stødig (slipper vannsøl), rett å rengjøre og pus har ingen problemer med å spise av den (hun er 6 måneder)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...