Gå til innhold

Noen som har hatt en lettere/bedre fødselsopplevelse med nr to?

Anbefalte innlegg

Jeg går venter på nr to og har jo hørt det ofte går "lettere" med nr to, men tørr liksom ikke håpe... Synes første fødsel var helt grusom, så skjønner ikke hvordan det kan bli så mye verre/vondere... (fikk ikke noe smertestillende og fødte på 3,5 time og har bestemt meg for epidural denne gangen..)

Fortsetter under...

Min andre fødsel var så bra at jeg nesten (legg merke til nesten) gleder meg til nr 3 kommer i juni ;)

Første fødsel begynte med rier om morgenen, kom opp i 10 cm åpning, men kl 23 ble det hastekeisersnitt. Årsaken var kort navlestreng, helt umulig å vite i forkant.

Andre fødsel begynte jeg også med rier om morgenen, hadde 0 (!) cm åpning kl 17. Intenst og vondt, vannet gikk, og en time etterpå hadde jeg 4 cm åpning. Kl 21 var det 10 cm og jeg var klar til å presse.

At det er hinsides vondt vet en jo, men det var en fantastisk opplevelse med nr 2. Satser på at nr 3 går minst like greit ;):)

Det jeg syns skiller fødsel nr.1 fra de andre er at med fødsel nr.1 vet man ikke helt hva man går til, og alt som skjer er ukjent og litt skremmende.

Andre gangen har man på en måte vært igjennom det en gang før, og jeg har følt at jeg har hatt mer kontroll over kroppen min og fødselsforløpet. Man er mye tryggere på seg selv, og når babyen har kommet ut så har man jo hatt en sånn liten en tidligere, og ting går mer automatisk mtp amming, stell, påkledning osv. :)

Annonse

Ser at den første fødselen din gikk ganske fort. Og det kan være grunnen til at det føltes så grusomt. Jeg hadde også ganske rask første fødsel (3 timer og 45 min), syns vel fødsel nr to var litt lettere merket liksom at det var noen som hadde " banet vei". Men andre gangen gikk enda raskere (1,5 timer).

Men er det langt i mellom fødselen? (under tre år hos mine)

Min andre fødsel var mye raskere (4, 5 timer fra første rie til ho var ute mot 11, 5 fra første rie til førstemann var ute), men smertene var mye verre denne gangen. Rakk ikke smertestillende og gikk fra 3-4 til full åpning på ca en time.

Ser at den første fødselen din gikk ganske fort. Og det kan være grunnen til at det føltes så grusomt. Jeg hadde også ganske rask første fødsel (3 timer og 45 min), syns vel fødsel nr to var litt lettere merket liksom at det var noen som hadde " banet vei". Men andre gangen gikk enda raskere (1,5 timer).

Ok, jeg får håpe det blir likt her:-). Er litt under tre år siden sist.. Har det noe å si tror du?

Min første fødsel fra start til slutt varte 4 timer og min andre fødsel for litt over ei uke siden varte i 3 timer. Smertene var veldig intens begge gangene,men siden jeg gruet meg til fødsel nr 2 gikk det utrulig bra i forhold til hva jeg hadde forestilt meg.

Skulle få epidural m nr 2. Men legen fikk ikke til å sette den pga at jeg var for trang i ryggen,så to fødsler uten smertelindring.

Syns ikke du skal grue deg..det går fortere og du vet akkurat hva du skal gjøre når den setter igang i forhold til første gang:-)

Lykke til.

Ok, jeg får håpe det blir likt her:-). Er litt under tre år siden sist.. Har det noe å si tror du?

Jeg fikk hvertfall beskjed om at fødselen ville oppleves lettere fordi det var såpass kort tid siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...