Gå til innhold

Nabo som klager på høy musikk. Berettiget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

V bor i blokk og har bodd her i litt over ett år. Nå nettopp spilte jeg høy musikk i stua mens jeg støvsugde. Plutselig hører jeg at det ringer på døra, det er naboen over som sier at hun har ringt på leeenge og at musikken er altfor høy. Jeg sier selvsagt at jeg skal sku ned.

Men nå tenker jeg....det er midt dagen og vi bor i blokk. Skal man aldri kunne spille musikk med høyt volum? Vi har ikke hatt en eneste fest og det eneste bråket jeg kan tenke meg er fra våre to barn. Vi bråker aldri om kvelden, etter åtte.

Jeg er for å vise hensyn til sine naboer, absolutt, men noe må man vel regne med når man velger å bo i blokk? Da jeg åpna døren hadde jeg kanskje spilt fire-fem sanger med høyt volum, så var overhodet ikke snakk om timesvis med støy. Det skal sies at paret over oss er mellom rundt seksti og kanskje hjemmeværende på dagtid.

Jeg vil ikke være den kjipe som skaper dårlig stemning men her er det vel naboen som er urimelig?

Anonym poster: da58cf431cae230a0389f47042f068bd

Fortsetter under...

Skrevet

Glemte å skrive at dette er første gang siden vi flyttet at jeg har skrudd opp volumet.

Skrevet

Du skal kose deg med høy musikk på dagen! Så lenge det ikke er i timesvis så set jeg ikke problemet mellom ca kl 10-18 :-)

Skrevet

Jeg syns du skal skru ned musikken, men det er meg da... Liker ikke støy og folk som ikke tar hensyn (ser heller ikke poenget med så høy musikk) Derfor bor vi også i enebolig. Tenk på at folk som jobber skift kanskje sover på dagtid også. Men for all del, langt fra det verste jeg har hørt... ;)

Anonym poster: 979a19a2a321cebc381c73c3e3dfb867

Skrevet

Men hvor høyt er høy musikk for deg? Jeg besøkte en venninne en gang. Hun hadde en nabo som også "koste seg med høy musikk". Og selv om jeg ikke er gammel så var det rett og slett helt j****g å være der. Han spilte så høyt at vi fysisk kjente vibrasjonene og glassene klirret i skapet. Hadde vi hørt musikken hadde det ikke vært noe problem, men når du faktisk kan føle dirring av bassen i magen da er det rett og slett ubehagelig. Og det går jo an å ta hensyn til naboene selv om det ikke er lovpålagt.

Skrevet

Synes folk som må tas hensyn til midt på dagen heller skal finne seg en enebolig på landet. Slik er det å bo i blokk.

Annonse

Skrevet

Så lenge det ikke forekommer over lang tid og skjer hyppig hadde ikke jeg klaget ihvertfall. Det er noe av dealen med å bo i blokk: man hører fra naboene en gang i blant!

Gjest FinogFjong
Skrevet

Lyd og vibrasjoner fra musikk bærer veldig i en blokk, og særlig nedover..

Jeg er for å vise hensyn jeg, kan du ikke heller ha på øreklokker da, om du vil ha høy lyd? Da plager du ingen :)

Siden dere har bodd der et år uten at naboen har stått på døra, antar jeg at det er folk som "tåler å bo i blokk"

Skrevet

Jeg bor også i blokk og så lenge naboene ikke spiller høy musikk til langt på natt så er jeg fornøyd!:) Hadde ikke gjort meg noe om noen hadde spilt litt musikk til helgavasken midt på en fredag for eksempel. Kanskje nabodamen din er litt i overkant prippen? ;) kjipt med slike naboer!

Anonym poster: 62c6bb5cf5766c942d758ddaaa93393d

Skrevet

Hvis man har så høy musikk at det overdøver støvsuger da er det høyt! Bor man i blokk må man selvfølgelig tåle støy fra naboer. En annen selvfølge er det at bor man i blokk tar man hensyn til sin naboer og prøver å minimere støyen. Synes lydnivå som overdøver støvsuging høres ekstremt ut. Støvsug ferdig og hør musikk etterpå. Evt bruk hodetelefoner.

Anonym poster: 764c1eafcaf8574754e34cb2189bf25d

Skrevet

Bodde i blokk i 3-4 år og spilte aldri høy musikk, syntes det er greit å ta hensyn til naboer. Når jeg gjorde husarbeidet eller annet og ville ha høy musikk stappet jeg på meg ipod og da fikk jeg det jeg ønsket og helt uten å irritere de rundt. Hadde et par naboer som spilte høy musikk i perioder resten av oss som bodde der (stort sett barnefamilier) tok faktisk hensyn til hverandre. Samtidig syntes jeg det blir galt av naboen å klage om det er første gang det skjer og det er midt på dagen.

Anonym poster: 5efaf136f3b1779c91a0785d4f4409f1

Skrevet

Synes folk som må tas hensyn til midt på dagen heller skal finne seg en enebolig på landet. Slik er det å bo i blokk.

Eller kanskje de som IKKE gidder ta hensyn burde flytte?

Anonym poster: 88a4731788b56dd18a3fbab90a165545

Skrevet

Få deg trådløse øretelefoner ;)

Men tilbake til saken.. Noe må de tåle på dagtid.. Men om det er slik at tingene i skapet flytter på seg og det er umulignå høre lyden av tvn sin pga din musikk så synes jeg du spiller for høyt..

Men noen naboer mååå jo bare klage da :P

Annonse

Skrevet

Musikk er jo så mangt...

selv om du synes musikken din er fin fordi du hører hele sangen, så er den kanskje ikke så fin når man bare hører en evinnelig bass som forplanter seg gjennom marg og bein.

Så nei, jeg synes faktisk at du som bor i blokk aldri kan ta deg den friheten å høre på høy musikk, fordi du bor som du bor rett og slett.

Anonym poster: 59f5ec78201723410aea25ea362c0b1c

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg bodde i blokk og synes det var slitsomt da jeg var student å ikke kunne sitte hjemme å studere på dagtid pga bassen til naboens musikk.

Jeg tenker at når man bor i blokk så får man innrette seg etter fellesskapet, andre mennesker som kanskje slapper av i sitt hjem uten denne grusomme bassen.

Hvis man absolutt må ha høy musikk, ikke kunne ta hensyn til at folk er hjemme for å slappe av, er syke etc....de bør finne seg en enebolig.

Da jeg var ferdig student var det også slitsom å komme hjem fra lang dag til basstoner som dirret i hele muren..

Skrevet

Såklart har du rett til å høre på musikk på dagtid! Jeg er selv en som ikke hører på høy musikk ofte, men noen ganger vil man det. Og du har full rett til det. Folk som ikke tåler å høre andre, må rett og slett finne seg en enebolig.

Støy etter kl.22-23 blir noe helt annet, da skal man ta hensyn.

Anonym poster: 9826ccc801c4c9a9f9f862dfa68ce672

Gjest Julia1984
Skrevet

Såklart har du rett til å høre på musikk på dagtid! Jeg er selv en som ikke hører på høy musikk ofte, men noen ganger vil man det. Og du har full rett til det. Folk som ikke tåler å høre andre, må rett og slett finne seg en enebolig.

Enig at alle har rett i å høre på musikk i sitt hjem, men å spille så høyt at basstoner gjør det vanskelig for naboen under/ved siden etc ikke kan slappe av i sitt eget hjem?

Skrevet

Det skal være rolig mellom 23 og 06. Takler ikke naboen det, får de flytte eller isolere sin leil bedre.

Skrevet

Det skal være rolig mellom 23 og 06. Takler ikke naboen det, får de flytte eller isolere sin leil bedre.

Det er jo ikke så svart og hvitt. Det betyr jo heller ikke at man skal høre på techno på full guffe fra kl 06 til kl 23 heller.

Man må jo ta hensyn, og hvis alle skal være så høylytt blir det et jævla bråk.

Ikke ALLE har råd til å flytte til enebolig kun for å få litt ro rundt seg...

Skrevet

Mp3 i ørene, så kan du spille så høyt du bare vil :)

Anonym poster: 21e249525fc6010112ba45a70e523a5f

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har en nabo som mer enn jevnlig DURER til med dunk-dunk-musikk i veggene. Jeg sier fra. Ikke alltid, men med jevne mellomrom.

Musikk er greit. Terrorisering av naboene er ikke greit. Man skal ta hensyn, men det skal gå begge veier og et levelig støynivå er å forerekke.

Skrevet

Feil.

Etter 22-23 skal det være stille.

Ellers skal man ta hensyn.

Anonym poster: f272cddd519e44157087cd1c3e30c0ff

Skrevet

Som jeg jo presiserte så var dette første gang siden vi flyttet at jeg skudde opp lyden, og naboen klaget nesten med en gang...jeg er selv en av de som blir jævlig irritert når naboer bråker ofte og mye, men det var det overhodet ikke snakk om her. Naboen har tydeligvis en lav terskel for støy og hva som er akseptabelt. Helt enig i at musikk dagen lang er uholdbart men ti minutter? Ærlig talt, DET må man tåle!

Jeg vil gjerne ha på høy musikk på anlegget når jeg gjør husarbeid, og hater å ha ørepropper i ørene.

Hi.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Men hvis du har så høy musikk at den overdøver støvsugeren, da er det etter min mening helt jæ***g! Det hadde ikke jeg takla hvis du hadde vært min blokknabo heller. Fy flate, det ER høyt, da!

Nei, ørepropper og mp3 eller trådløse hodetelefoner må være løsningen til støvsuging. Etter støvsugingen er ferdig, så trenger du jo ikke i nærheten av samme volum. Da bør det jo være et volum som de fleste kan takle et par-tre timer midt på dagen.

Skrevet

Bor man i blokk skal man ta hensyn hele tiden, dette gjelder begge veier. Jeg mener at det må være lov å skru opp eller ha en fest i ny og ne. Her jeg bor har jeg oftere klaget på naboen som spiller høyt på dagtid enn festbråk, dette for t det i perioder har vært hele dagen, flere dager på rad. Det blir slitsomt.

Det kan jo være at hun var i en situasjon hvor det ble svært problematisk med høy musikkspilling?! Ligger man hjemme med migrene f.eks skjønner jeg at hun vil at du skal skru ned, men var det ikke noen annen grunn enn at hun ikke gidder å høre på din musikk, så mener jeg at hun kan huse hensyn ved å la deg spille litt siden du aldri støyer ellers. Hensyn begge veier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...