Gå til innhold

ER speltmel mye sunnere enn hvetemel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...

Anonym poster: decbbd4922e7c84be8954744c87da4a0

Skrevet

ja. Eller, mye sunnere vet jeg ikke helt. Men det er mer langsomme karbohydrater i spelt så vidt jeg har skjønt.

Anonym poster: beff50090fdf7ac95ceaafac3e0eb76d

Skrevet

Spørs på hva du legger i sunt da

Det er ikke så veldig stor forskjell på hvete og spelt. Men mange syns magen fungerer bedre med spelt, inkl meg selv.

Anonym poster: 45f054dcf214abb5d70715185d12eb3d

Skrevet

For meg som er prediabetes og skal passe karbohydratene så er ikke spelt bedre. Her er det helst lavkarbobrød, eller vita.

Skrevet

Det er iallefall dyrere ;)

Jeg har samme erfaring som #3, jeg synes magen fungerer bedre når jeg bruker spelt. Sunnere og sunnere, tja. Hva legger du i sunt? Det er litt ulikt næringsinnhold, mer kalorier totalt sett, fett og proteiner i spelt, mer karbohydrat og kostfiber i hvete (i følge en rask sammenligning av pakningene til Møllerens siktede hvetemel og Møllerens siktede speltmel). Praktisk sett har nok ikke forskjellene så veldig stor betydning, tror jeg :) Mer smak og behag.

(Og noen sier at spelt skal eltes mer, noen sier det ikke skal eltes i det hele tatt. Jeg går for den siste, siden jeg hater å elte ;) Praktisk!)

Skrevet

Jeg trodde det var omtrent samme næringsverdi i de to, jeg. Bruker stort sett spelt da jeg ikke tåler hvetemel noe særlig, er jo en fin bonus hvis det er ørlite sunnere og :D

Skrevet

Jeg trodde det var omtrent samme næringsverdi i de to, jeg. Bruker stort sett spelt da jeg ikke tåler hvetemel noe særlig, er jo en fin bonus hvis det er ørlite sunnere og :D

Jada, mye likt (energiinnholdet er f.eks på 325 kcal per 100 g i hvete, og 342 kcal per 100 g i spelt), så ikke veldig revolusjonerende. Men noen er jo pirkete på det :)

Skrevet

Speltmel krever mindre bearbeiding når du lager brød. Du trenger ikke elte det noe særlig.

Slik jeg har forstått det, så er hovedforskjellen mellom Spelt og Hvete at I hvete ligger næringsstoffene i skallet, og har lite i selve frøet man lager mel av. Spelt har næringsstoffene fordelt også i frøet.

Og jeg merker forskjell på magen, som er mye bedre om jeg bruker spelt. Dette merker jeg også når jeg baker brødene, for speltdeigen er mye mindre klissete enn hvetedeig er.

Anonym poster: c46a476e36d76f4a53f1a082fb9b44c5

Skrevet

Nei, ikke noe særlig.

Anonym poster: 0cf8191c4b23dbe000ec2b1f3dc1a877

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...