Gå til innhold

Klippe negler...Tips?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 19 mnd nekter å la noen klippe neglene hennes! har prøvd i to uker å klippe de, men får en halv nagl hver gang..

Skriker og vrir seg ut av hendene mine. Har prøvd på badet, i stua, foran tven når hun er opptatt av det som går der. Har hatt henne på fanget og klippet mine egne negler slik at hun ser at det ikke er farlig/vondt, pappen har prøvd...ingenting hjelper!

Har også prøvd å klippe de når hun sover, både i vogn og i senga, men neida...våkner til og er illsint!

I går måtte vi ta de verste neglene, og måtte være to for å få dette til!

Noen som har tips til hva vi kan gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144041305-klippe-neglertips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi har vært grei med negleklipping hele veien. Men, om hun hadde slått seg vrang, så hadde pappaen fått holde henne fast mens jeg hadde klippet. Syns ikke det er videre pent med små barn som har lange negler. Så her hadde det blitt tvangsklipping.

Huff jeg synes det er skummelt nok å klippe negler selv om gutten min sitter helt rolig og følger spent med. :P Aner virkelig ikke hvordan jeg skulle fått det til om han hadde nektet i tillegg...

Men om du har kontroll, så er det vel bare å tvangsklippe, akkurat som vi gjør med tannpussen når ingenting annet funker. Blir vel mye det samme.

Annonse

Kan melde om at det går over!

I går hadde vi en kjempehyggelig stund hvor vi klippet alle negler på både fingre og tær, og tulla på 22 mnd syntes det var kjempestas! Hun smilte og lo, og syntes det var veldig spennende - trodde jeg skulle stoppe etter fingrene, men så strakte hun frem foten og sa "også tott" så da var det bare å kjøre på:)

Gjest nåharjeglystpåno3

Min erfaring er at om man førstes begynner med tvangs-ett eller annet, så forblir det tvang. Vi var innom tvangspussing av tenner en periode, men fant ut at slik kan vi jo ikke ha det. Så vi snakket litt om det; altså jeg og sønnen (da 19 mnd), og jeg forklarte at alle må pusse tenner osv. Han fikk beskjed om at om han var flink og satt rolig og gapte fint så fikk han namnamfluortablett (han elsker dem), og satt han ikke rolig fikk han ikke. Så synger og koser vi, og han sitter og gaper så fint nå atte.

Det samme med negleklipp om han ikke helt vil. Forklarer at vi må. Avleder litt med sang og tull og telling osv. Og han liker å sitte å passe på mammas store negleklipper mens jeg klipper hans, osv.

Ville prøvd alt jeg kunne å komme unna tvangsgreie altså. Ingen god opplevelse for noen av dere, er det vel? Også føler jeg at det har en tendens til å balle litt på seg, altså at opplever de en ting som tvang, så går flere ting på tverke etterhvert. De er jo store nok til å forstå det vi sier, og en kommer langt med å prate med dem, selv om de virker veldig små enda:)

Annonse

Hehe har prøvd det jeg også, det med tannpuss og flux, men det fører bare til at han begynner å skrike etter flux og skal ha det med en gang, helst i går. Han synes bare det er enda mer forferdelig å måtte pusse tennene først hvis flux blir nevnt.

Vente, eller gjøre en ting før man kan få noe annet, er ikke begreper han forstår (eller er interessert i), selv om han forstår mye.

Håper det kommer etterhvert, for det ville jo absolutt være å foretrekke å gjøre det på den måten. Men akkurat nå er det bare ikke mulig dessverre. Heldigvis er han like blid igjen i det øyeblikket tannbørsten legges bort, så det kan ikke være SÅ ille, selv om det skjærer litt i hjertet mens det står på. Og pusse må vi jo...

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...