Gå til innhold

Stort barn og for mye fostervann

Anbefalte innlegg

Vært på kontroll på sykehuset i dag og fikk beslked om at barnet var stort og at det unormalt mye fostervann. De tok torch-prøver og jeg skal til kontroll igjen om to uker fordi det var visst viktig å følge med på dette.

Så gjør jeg jo det jeg ikke burde, nemlig å lese på nettet om både hva de ser etter når de tar torch-prøver og hva som kan være årsaken til for mye fostervann.. Mulig jeg tar sorgene på forskudd men det var ikke noe særlig hyggelig lesning. Jeg har heldigvis bare 3 uker igjen til termin så håper hun kommer av seg selv veldig.

Noen som har vært borti noe av det samme? Fant de ut årsakene til stort barn og for mye fostervann?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144041129-stort-barn-og-for-mye-fostervann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke hjelpe deg så veldig, men de hadde mistanke om for mye fostervann til meg sist. Fikk da bare høre at det aller, aller oftest ikke medførte noen bekymringer, unntatt ubehag for mor. De oppdaget seteleie på den ekstra kontrollen (ul) jeg fikk da, så etter det skjedde ting litt fort.. (dette var i uke 38). Leste i ettertid at barn kan legge seg i seteleie om det er mye fostervann, men jeg fikk aldri noe godt svar på om jeg hadde for mye vann eller ei.. hadde bare veldig stor og sprengt mage. Men gutten var ganske liten.

Årsaker til stort barn og årsaker til mye fostervann tror jeg ikke henger sammen. Stort barn kan skyldes svangerskapsdiabetes bl.a.

Lykke til, det går nok bra tenker jeg :-)

I mitt forrige svangerskap fikk jeg vite at jeg hadde mye fostervann, og de fulgte det opp med ekstra kontroller. Legen fortalte meg at det kunne være pga feil ved fosteret, noe jordmoren mitt ble irritert over var blitt sagt. Da det ikke trenger å bety noe i det hele tatt.. De fant ingen feil ved ultralyd, og ved fødsel kom en frisk og herlig gutt til verden. Han er 7 år nå, og har stort sett aldri vært syk. Han hadde derimot god plass i magen (selv om han var en stor baby på 4060 og 51 cm ved fødsel), og hodet ble aldri festet, og han turnet litt rundt helt til fødsel. Håper du klare å ikke bekymre deg, stort sett er jo alt bra;)) Lykke til, til deg;)

Har ikke så mye til svar å komme med, men min mor har hatt enorm mage på grunn av mye fostervann og stort barn uten at de fant noen spesiell årsak til det. Hun gikk på vekstkontroll på sykehuset og ble satt igang før termin da barnet på det tidspunktet var 4500gram.

Jeg er nå henvist til ekstra ultralydkontroll på sykehuset på grunn av enorm mage selv, så kan kanskje ha noe med arv og å gjøre?

Jeg har også stort barn og mye fostervann. Er 33+4 i dag. Har fått lite informasjon om hva som kan være årsak til dette, men følges opp med hyppige kontroller (ul). Er testet for svangerskapsdiabetes, men har ikke det. Legen mente at man mest sannsynlig ville se det på ul om noe var galt med barnet, så jeg skulle ikke bekymre meg så mye. Er jo selvfølgelig redd for at noe skal være galt da..

Hvordan er formen din nå? Jeg har ekstremt mye press opp mot lungene og føler til tider at jeg ikke får puste, begynner nesten å hyperventilere. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå til terminen hvis dette bare blir værre.. Har du det sånn?

Annonse

Jeg fant det ut nettopp og jeg er uke 37+3 i dag. Jeg fikk veldig lite informasjon og skal tilbake på kontroll om to uker.

Jeg har heldigvis ikke noe press mot lungene eller blæra når jeg står og går. Det er veldig vanskelig å finne gode hvilestillinger for jeg føler jeg ikke får puste når jeg ligger. Magen er jo enorm, og får ikke alltid på meg sokkene ved egen hjelp. Jeg klarer heller ikke plukke opp ting som ligger på gulvet.

Min mage er også enorm i forhold til min kroppsstørrelse. Den er faktisk større nå enn hva den var helt på slutten sist. Skrekkelig tungt å ha så stor mage.. Har lest at det er større sjanse for tidlig vannavgang når man har mye fostervann, så jeg håper at jeg kanskje føder litt før tiden. Det blir jo mye press alle veier når barnet er stort i tillegg til at man har mye fostervann..

Hos meg har den store magen gitt med vann i beina tidlig og den presser på blæra når jeg sitter slik at jeg ikke får tømt den ordentlig, og legen mener det er magen som klemmer på diverse blodårer og forårsaker blodtrykksfall når jeg reiser meg...

Hos meg har den store magen gitt med vann i beina tidlig og den presser på blæra når jeg sitter slik at jeg ikke får tømt den ordentlig, og legen mener det er magen som klemmer på diverse blodårer og forårsaker blodtrykksfall når jeg reiser meg... Ja, og gir meg enorme åreknuter på steder jeg ikke visste var mulig å få det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...