Lisse_01 Skrevet 22. april 2013 #1 Skrevet 22. april 2013 Han er straks 7 mnd, og fått fast føde siden han var 4,5 mnd. Står i boken fra helsedirektoratet at melk forsatt skal være hovednæringen. Men syntes det er så vanskelig. Får han flaske orker han lite fast føde og omvendt. Hvordan gjør dere det for at baby skal få nok melk? Jeg gjør det nå slik: Morgen: MM Ca 2 timer senere: grøt +vann Formiddag: MME Ettermiddag: middag + vann Av og til rekker jeg en flaske til med MME noen timer etter grøt. Kommer an på hvor lenge han sover på dagen. Han kan lett sove 2-3 timer på dagen Sen ettermiddag grøt + vann Ved leggetid kl 19: MM
myerz Skrevet 22. april 2013 #2 Skrevet 22. april 2013 Jeg har også lest at de skal fortsette med melk etter intro. av fast føde, men her har det blitt litt hipp som happ. Jeg pleier å gi mat først, og deretter så mye melk som hun orker, for å være sikker på at hun ble mett. Ikke sånn kjempesuksess til å begynne med, da kunne hun fortsette å supe melk til det rant over i en kjempegulp, men det gav jo også meg en liten pekepinn på hvor mye hun egentlig orket Nå er hun veldig flink til å regulere selv, og sier tydelig ifra når det er nok. Men det varierer veldig fra dag til dag, og måltid til måltid, hvor mye hun spiser, og så lenge hun legger fint på seg og sover godt på natten, stresser jeg ikke så mye med det Håper det var et greit brukbart svar
myerz Skrevet 22. april 2013 #3 Skrevet 22. april 2013 Kan jo skrive "menyen" vår (mat ca hver 2.-3. time) Morgen(mellom 6-7): MME Ca 8-9: Mat Foremiddag (ca 10-12): mat+MME Ettermiddag (13-14): mat (frukt e.l lett mat) Middag (16): middagsglass Kvelds (18:30): grøt+MME 19:00: leggetid Slingrer litt (veldig) med tidene da
Lisse_01 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2013 Jeg har også lest at de skal fortsette med melk etter intro. av fast føde, men her har det blitt litt hipp som happ. Jeg pleier å gi mat først, og deretter så mye melk som hun orker, for å være sikker på at hun ble mett. Ikke sånn kjempesuksess til å begynne med, da kunne hun fortsette å supe melk til det rant over i en kjempegulp, men det gav jo også meg en liten pekepinn på hvor mye hun egentlig orket Nå er hun veldig flink til å regulere selv, og sier tydelig ifra når det er nok. Men det varierer veldig fra dag til dag, og måltid til måltid, hvor mye hun spiser, og så lenge hun legger fint på seg og sover godt på natten, stresser jeg ikke så mye med det Håper det var et greit brukbart svar Takk for gode svar da gjør jeg det kanskje ikke HELT galt alikevel. Syntes det er vanskelig
.Lillemy. Skrevet 22. april 2013 #5 Skrevet 22. april 2013 Jeg ammer ikke så mye lengre,så sånn er dagen vår: natt/tidlig morgen: mm frokost: grøt+ vann lunsj: brødskive+frukt+vann middag: middag og frukt + vann kvelds: grøt + vann ved leggetid: mm Ammer to ganger som oftest, noen ganger våkner han kl 02 da ammer jeg han, (hvis han ikke godtar vann) noen ganger sover han til 05/06 før han blir ammet, og da dier han ikke mer før kvelden igjen. Har snakket med HS og ammehjelpen om at det kanskje er lit lite melk i løpet av dagen, men de sa det var ok.
Lisse_01 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2013 Jeg ammer ikke så mye lengre,så sånn er dagen vår: natt/tidlig morgen: mm frokost: grøt+ vann lunsj: brødskive+frukt+vann middag: middag og frukt + vann kvelds: grøt + vann ved leggetid: mm Ammer to ganger som oftest, noen ganger våkner han kl 02 da ammer jeg han, (hvis han ikke godtar vann) noen ganger sover han til 05/06 før han blir ammet, og da dier han ikke mer før kvelden igjen. Har snakket med HS og ammehjelpen om at det kanskje er lit lite melk i løpet av dagen, men de sa det var ok. Takk for svar Godt å høre at du har snakket med HS h Ammehjelpen om det samme. Gir ganske likt som deg, men lunsjen her er kun flaske med MMe
*Ninnin* Skrevet 22. april 2013 #7 Skrevet 22. april 2013 her er det ca slik:) mini er 6 måneder 06.30- Mm 09.30-mm også står vi opp og gir grøt+ vann 12 tiden- smothie eller glass pære fek+ vann 14- mm noen ganger litt smoothe (forkjellige smaker)+vann 15-16 tiden- middag glass+vann 18- grøt+vann 18.45 mm 19.00 Natta ammer deretter om natten 21,30 00,30 03.30 deretter PÅ`n igjen så dagtid er det kun tre måltider som er av mm
Lisse_01 Skrevet 23. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2013 her er det ca slik:) mini er 6 måneder 06.30- Mm 09.30-mm også står vi opp og gir grøt+ vann 12 tiden- smothie eller glass pære fek+ vann 14- mm noen ganger litt smoothe (forkjellige smaker)+vann 15-16 tiden- middag glass+vann 18- grøt+vann 18.45 mm 19.00 Natta ammer deretter om natten 21,30 00,30 03.30 deretter PÅ`n igjen så dagtid er det kun tre måltider som er av mm Takk for svar. Hørtes jo kjempe greit ut når du ammer på natten i tillegg. Gjør egentlig ikke det jeg. Men i natt har jeg ammet 2 ganger. Jinxa visst
Elsa88 Skrevet 23. april 2013 #9 Skrevet 23. april 2013 (endret) Min er nå 6,5 mnd 06-06.30 - mm 08-09 - grøt + vann + mm 12 - brødskive + fruktmos + mm 14 - frukt + vann + mm 15-16 - middag + vann evt mm 18 - grøt + vann 18.45 - mm Ingen mat på natt. bare vann vis han våkner. Som ikke har skjedd enda. Ammer nesten til hvert måltid, men treng vel ikke det hele tiden nå kanskje Endret 23. april 2013 av Elsa88
Gjest Lillee&mamsen<3 Skrevet 23. april 2013 #10 Skrevet 23. april 2013 Dere som gir mme, hvor mye gir dere til hvert måltid? Og totalt pr dag? Litt "godt" å høre at flere synes det er litt vanskelig å vite hvor mye mat de skal ha. Min er tydeligvis ikke så flink til å regulere selv... Da vi var på 6 mnd kontroll hos lege på helsestasjonen, sa hun jeg måtte kontrollere mengden mat hvis han var glupsk!!! (Han er 69 cm og 8,5 kg!!) Fikk litt sjokk! Og litt off topic sikkert, men hvor lenge er de "mette" av en sånn smoothie egentlig? Gir dere middag hver dag? Min gulper så fælt av det... "Menyen" her ser ca slik ut: 07.30-08.00: 165 ml mme 10.00: Grøt eller brød + frukt/smoothie Lunsj ute på farta: 165 ml mme Ettermiddag: 165 ml mme 18.00 Grøt + 100 ml mme Natt: 100-200 ml mme Ser jo nå at jeg gir mye melk i forhold til dere... Kanskje jeg gir FOR mye...
eaglebeagle Skrevet 23. april 2013 #11 Skrevet 23. april 2013 (endret) Lurer litt selv jeg på om vesla drikker nok melk, og hva er egentlig reglen for melkeinntak i denne alderen...? Vi har mange barn, men jeg har aldri før lurt på om de får nok melk fordi de andre barna har ammet til de var ca året. Jenta vår er akkurat 8 måneder, og er helt totalt uinteressert i melk. Hun ville ikke/hadde ikke tid til å amme lenger (ja, vi prøvde alle mulige råd), så jeg holdt på en god stund med å pumpe meg og så gi henne fra kopp (hun har ikke tid til flaske heller, da må vi klippe av tuppen) - men det ble rett og slett for slitsomt i lengden. Prøver å få i henne MME, men hun bruker det mest til å gurgle og spytte ut. For å få i henne MME har jeg blandet en del i grøten - men jeg tror ikke vi er oppe i mer enn max 200 ml i løpet av et døgn (hun sover hele natten uten mat/drikke). Ellers spiser hun brødskiver, middagsglass/hjemmelaget, pureer av ymse slag og drikker vann. Er i det hele tatt veldig glad i mat, men melk ser hun liksom ikke poenget med. Hvis man har industrigrøt som skal tilsettes vann, regnes dette som "melk" (mht kalsium osv) mon tro? Endret 23. april 2013 av eaglebeagle
Gjest Lillee&mamsen<3 Skrevet 23. april 2013 #12 Skrevet 23. april 2013 Lurer litt selv jeg på om vesla drikker nok melk, og hva er egentlig reglen for melkeinntak i denne alderen...? Vi har mange barn, men jeg har aldri før lurt på om de får nok melk fordi de andre barna har ammet til de var ca året. Jenta vår er akkurat 8 måneder, og er helt totalt uinteressert i melk. Hun ville ikke/hadde ikke tid til å amme lenger (ja, vi prøvde alle mulige råd), så jeg holdt på en god stund med å pumpe meg og så gi henne fra kopp (hun har ikke tid til flaske heller, da må vi klippe av tuppen) - men det ble rett og slett for slitsomt i lengden. Prøver å få i henne MME, men hun bruker det mest til å gurgle og spytte ut. For å få i henne MME har jeg blandet en del i grøten - men jeg tror ikke vi er oppe i mer enn max 200 ml i løpet av et døgn (hun sover hele natten uten mat/drikke). Ellers spiser hun brødskiver, middagsglass/hjemmelaget, pureer av ymse slag og drikker vann. Er i det hele tatt veldig glad i mat, men melk ser hun liksom ikke poenget med. Hvis man har industrigrøt som skal tilsettes vann, regnes dette som "melk" (mht kalsium osv) mon tro? Ja, jeg mener ganske bestemt at grøten regnes som "melk". Regner med du har prøvd, men et tips kan være å servere mme i tutekopp eller den avent-koppen med sugerør, så blir det kanskje litt mer spennende.
Snuppelupp1988 Skrevet 23. april 2013 #13 Skrevet 23. april 2013 Min er 7 måneder og sånn er dagen her: 06.00: 120 ml mme 09.00: Grøt + vann 12.30: Fruktmos + 90 ml mme 15.30: Middag + vann 18.15: Grøt + vann + en kveldflaske på 90 ml som regel. Blander som regel 60 ml mme i grøtmåltidene for å spe på litt
Lisse_01 Skrevet 23. april 2013 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2013 Min er 7 måneder og sånn er dagen her: 06.00: 120 ml mme 09.00: Grøt + vann 12.30: Fruktmos + 90 ml mme 15.30: Middag + vann 18.15: Grøt + vann + en kveldflaske på 90 ml som regel. Blander som regel 60 ml mme i grøtmåltidene for å spe på litt Lurt. Kanskje jeg skal blande inn litt MME i grøten
bøllefrøet_mitt Skrevet 23. april 2013 #15 Skrevet 23. april 2013 Dere som gir brødskive, hvor mye spiser de da? Min spiser bare små smuler, orker vel en kvart max. HvA slags pålegg har dere prøvd?
.Lillemy. Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 Vi begynte med brødsive når gutten var 6,5 mnd, men det tok nesten en mnd før han spiste mer enn ett par brødbiter. Så han brukte lang tid på tilvenningen av brød. Nå er han 8,5 mnd og spiser ca en halv skive + fruktmos til lunsj. På f\brødskiven har vi leverpostei, lett prim, skinkeost, frutmos, eller banan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå