Gå til innhold

solarium, er det ok?

Anbefalte innlegg

Mye rart en skal lure på. Men er det greit å ta solarium mens man er gravid? skal i konfirmasjon om noen uker og føler meg lite vel og er veldig blek. Pleier aldri å ta solarium, sikkert 15 år siden sist. Men kunne tenke meg litt farge for å kanskje føle meg litt mer vel i denne hvalross kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144041074-solarium-er-det-ok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmor sa at så lenge du ikke blir veeeldig varm, altså overopphetet så gå det bra.. Ungen ligger trygt og godt og ingen farlige stråler når så langt :) værste som kan skje er at fostervannet koker (noe som er vanskelig å få til) og eventuelle pigment flekker.. Alt med måte spør du meg :)

Annonse

Jeg tok solarium tidlig i sv.skapet forrige gang, ikke noe problem. Men brukte et håndkle over magen i halvparten av tiden under solingen slik at magen ikke blir for varm da det kan være uheldig for fosteret hvis fostervannet blir for varmt. Men det skjer vel ikke om du tar solarium i 10 min. Om sommeren solte jeg meg ofte med fuktig håndkle over magen slik at fostervannet ikke ble altfor varmt for det kan skje når man soler seg i hete sommerdager:)

Pigmentflekker har jeg ikke merket noe til. Vært både i syden og i solarium :) men begynte å merke da jeg bikka uke 20 at det ikke var behagelig å ligge mer enn 15-18 min pga rygg og bekken. Sliter til vanlig ikke med dette men når jeg blir liggende pal på den harde flata, blir jeg stiv i hoftene gitt :P

Jeg trodde at solarium var fy-fy uansett - gravid eller ikke.

Nå vet man jo at risikoen er større for hud-og føflekkkreft i solarium enn i vanlig sollys.

I denne linken sier de at det ikke er farlig for fosteret, og det er vel det du er ute etter å vite :)

http://mammanett.no/graviditet/livsstil/sol_og_graviditet

Siden jeg har hatt ufarlig hudkreft tidligere fant jeg ut at jeg gikk for selvbruningskrem. Kjøpte fra Dior og den var veldig bra.

Har også D vitamin mangel så det blir dillema da solarium virker mot det.

Har fått beskjed fra hudlege at det er viktig med sol på kroppen nettopp på grunn av d vitaminer. Men solarium er nok ikke tingen for meg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...