Gå til innhold

Noen leger her eller noen som har opplevd lignende som kan ha idè om hva som feiler meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen flere ganger, men virker ikke som han tar det så seriøst. Skylder bare på søvnmangel og at det er slitsomt å ha to små barn.. Problemet er bare at mange av disse tingene startet lenge før jeg fikk barn og har vart i flere år..

- Jeg er mye trøtt og sliten

- ofte feberlignende/influensalignende følelse i kroppen uten å ha feber

- ofte sår hals

- ganske store lymfeknuter på halsen (legen har kjent på dem og sier de kjennes grei ut)

- glemmer ting hele tiden

- konsentrasjonsproblemer

- føler av og til jeg "snøvler" litt når jeg snakker

- veldig mye plaget med muskelsmerter i nakke, skuldre og rygg

- mye vondt i hodet, men tror det har sammenheng med muskelsmertene

- stive ledd, speiselt fingre og knær, stivner veldig fort

- vondt i spesielt den ene skulderen og armen om natten, må snu meg hele tiden fordi jeg ligger vondt

- armer og bein sovner og begynner å prikke veldig fort

- fryser omtrent hele tiden

- "leamus" merkelige steder på kroppen

- får av og til tåkete flekker på øynene, må blunke hardt for å få det vekk.

Jeg er litt sånn som alltid tenker det verste og er redd for hjernesvults, ALS og andre skumle sykdommer.. legen sier bare at han tror ikke det er noe sånt, men han har ikke gjort så mye for å sjekke det heller. Tok noen blodprøver sist som var fine, men vet ikke hvilke blodprøver det var..

Ser også at en del passer til ME eller evt fibromyalgi (?) men tror ikke jeg er sliten nok til at det skal være noe sånt. Er hjemme med ettåring nå så vet ikke hvordan det hadde vært om jeg hadde vært i full jobb. Studerte før permisjonen.

Er det noen som har opplevd noe lignende eller kan ha peiling på hva det kan være? Hadde vært greit om jeg kanskje hadde noe konkret å foreslå til min lege.

Anonym poster: 9a98a405bdc8a5d473cae5995969b719

Fortsetter under...

Skrevet

For meg høres det ut som me. Finnes forskjellige grader av me og ville nok fått det undersøkt. Du får piske legen opp av stolen og be han gjøre jobben sin. Han jobber for deg så da får han følge dine ønsker og finne ut hva som feiler deg.

Lykke til :)

Anonym poster: 6f444bbe82a3010b4bbd6fbba39cdfe7

Skrevet

Bytt lege! Du skal ikke gå rundt å være engstelig, det er bortkasta tid om det ikke er noe å være bekymret for. kan ikke si noe ang de symptomene du lister opp, jeg har lavt stoffskifte og sliter selv med mye av dette.. men det kan vel være så mangt. Bytt lege.

Anonym poster: e9cbed009981fcd8ef16e34aaae277f9

Skrevet

Har du tatt MR?

Jeg har MS i familien og hvis jeg hadde hatt slike symptomer og i spesielt noe med øynene ville jeg sjekket alt!

På den annen side kan alt dette være kun pga stress, vitaminmangler og lite søvn, så dte trenger ikke å være noe alvorlig.

Anonym poster: 338cac876922eff458f513170919383a

Skrevet

- MS er en snikende sykdom med et lunefullt og utforutsigbart forløp. Symptomene kan være mange, men en tilstand som ofte går igjen hos mine pasienter er at de aller fleste har vært plaget med en uforklarlig trøtthet. En kronisk trøtthet, utmattelse, følelse av mangel på energi eller kraftløshet – det vi ofte kaller fatigue. Inntil tre av fire MS pasienter oppgir dette som det mest invalidiserende symptom. Mange mister også litt kontroll over vannlatingen. Synsforstyrrelser og balanseproblemer er andre vanlige plager. - Mange plages av dobbeltsyn, tåkesyn eller manglende kontroll av øyebevegelsene. Balansen kan også bli dårlig. Dette skyldes at betennelsen har satt seg i de områdene som kontrollerer disse funksjonene.

Blant symptomene kan også være: Prikkende eller annen følelsesforandringer i huden, noen ganger i form av smerte, lammelser i armer og bein, stivhet i musklene og en fornemmelse av elektrisk støt langs ryggsøylen ved bøyning av nakken. Symptomene kan forverres etter som tiden går.

Anonym poster: 338cac876922eff458f513170919383a

Skrevet

Nei, har ikke tatt mr.. han sa sist at jeg kunne få det om jeg var veeeeldig bekymret , men at han ikke mente det var nødvendig. Da føltes det litt dumt å be om det.. kanskje jeg skal gå tilbake og få en henvisning likevel! Takk for svar :-)

HI

Anonym poster: 9a98a405bdc8a5d473cae5995969b719

• 1 måned senere...

Annonse

Skrevet

Er du bedre? Har du sjekket deg for borreliose?

Anonym poster: fc2aaf0cbf9af47f75c4ef2b46348de8

Skrevet

For meg (som er utdannet sykepleier og IKKE lege), høres det ut som om du kan ha mangel på vitamin D, magnesium og kanskje også B12! Det er lett å få sjekket dette med blodprøver! Har man mangel på vitamin D kan man på leddsmerter, og ellers plager med skjelettet. Mangel på magnesium kan føre til muskelplager i form av rykninger, kramper, stivhet osv... B12-mangel kan gi generelt ubehag...til og med magesmerter!

God bedring, og lykke til!

Anonym poster: bb8c13ac9576b9ba6d91b7758d3aead1

Skrevet

Dine plager ligner mine plager. Har blitt utrolig mye bedre etter oppstart på Levaxin mot lavt stoffskifte. Om du bor nær Bergen anbefaler jeg å ve om henvisning til endokrinologene på Vågen Spesialistsenter. Mine blodprøver var i gråsonen, men klart ikke optimale over mange år. Har lavt stoffskifte og fibromyalgi. Du skal ikke gå rundt og lide slik. Magnesium hadde forresten litt positiv effekt på meg før jeg begynte med Levaxin. Anbefaler kombiprodukter med magnesium, kalsium og D-vitamin fordi samspillet mellom dem er viktig.

Gi blaffen i å være redd for å bli stemplet som sliten og hysterisk småbarnsmor! :) Det er så deilig å få tilbake energi, hjerne og en smidig kropp som ikke verker hele tiden! :)

Anonym poster: 77ec2b381c5e12d3080aeb3ef2d14d54

Skrevet

Jeg sliter med mange av de samme tingene, og jeg har ME.

Men jeg hadde også veldig lave verdiger av D-vitamin og B12. Jeg fikk D-vitamin på resept og sprøyter med b12-vitamin, det hjalp faktisk en hel del selv om jeg ikke ble frisk.

Jeg holdt på som du i permisjonen min etter fødsel, var hos lege et par ganger uten at han fant noe galt. Han mente jeg var i ferd med å bli utbrent og måtte slutte med nattamming, overlate mer av ansvaret i heimen til far osv.

Da jeg begynte jobbe 100% etter permisjonen traff jeg veggen med et smell, jeg var så dårlig. I tillegg til tingene du nevner var jeg utrolig svimmel, uvel og kvalm, øresusen holdt på å ta knekken på meg og da jeg kom til lege hadde jeg hatt intens hodepine 24 timer i døgnet, 7 dager i uken i 3 mnd!

Ble sendt rundt til diverse eksperter (også til MR), og på sykehuset ble det tatt en haug med blodprøver, det var da de fant vitaminmangelen (legen min hadde ikke sjekket dette). Konklusjonen ble den samme hele veien, 3 forskjellige leger har gitt med ME-diagonsen. De tror siste svangerskapet utløste det, jeg var syk hele svangerskapet, den ene infeksjonen tok den andre (bihulebetennelse, bronkitt, stille lungebetennelse, bihulebetennelse igjen osv). Mot slutten av svangerskapet var jeg innlagt på sykehuset med lungebetennelse, måtte ha tilførsel av oksygen, antibiotika intravenøst, var dehydrert og utslitt. De tror disse infeksjonene utløste ME hos meg...

Anonym poster: 13e998ae70ffca26f300b8ea99db53f3

Skrevet

Jeg har hatt forkjølelse i ett år nå etter jeg hadde kyssesyke på sen vinteren/tidlig på vårparten i fjor.

I nov/des fikk jeg stadig sterkere symptomer, slike symptomer som du nevner, var svimmel hver dag og følte jeg gikk rundt som en zombie.

Ble sykemeldt i februar i år grunnet slitenhetssyndrom og har siden ikke vært på jobb.

Har tatt både EEG og MR, de finner ikke noe.

Har gitt opp å dra til legen, for det er det jo ingen vits i når de ikke finner ut hva som feiler meg.

Skrevet

Det der kan være alt fra alvorlige ting til smårusk til psykosomatikk.

Det kan være tegn på MS eller reumatisk lidelse. Ingen av delene er kjempesannsynlig, men noe legen bør ha i mente. Det kan godt være symptomer på stoffskifteforstyrrelser, mangel på vitaminer (typisk D eller B12)/jern, det kan også være stressymptomer.

At det skulle være ME fremstår veldig usannsynlig om man forholder seg til diagnosekriteriene (og ikke hva folk synes om sin egen sykelighet på ymse ME-fora), og fibromyalgi høres det heller ikke ut som.

Anonym poster: b3a31ed77e5ec005b34f374ae49519a6

Skrevet

For meg stemmer mange av symptomene dine med min mors plager som har fibromyalgi. Jeg ville bedt om henvisning videre. Min mor har tatt mange prøver og fra hun begynte testing til endelig diagnose tok over 7år

Annonse

Skrevet

- Jeg er mye trøtt og sliten

- ofte feberlignende/influensalignende følelse i kroppen uten å ha feber

- glemmer ting hele tiden

- konsentrasjonsproblemer

- føler av og til jeg "snøvler" litt når jeg snakker

- veldig mye plaget med muskelsmerter i nakke, skuldre og rygg

- mye vondt i hodet, men tror det har sammenheng med muskelsmertene

- armer og bein sovner og begynner å prikke veldig fort

- "leamus" merkelige steder på kroppen

Dette er mine symptomer. 2 barn, hus, 100% jobb som butikk sjef.

Legen her sier også jeg er frisk bare må lære å slappe av

Skrevet

Det skal ikke være slik. Jeg burde selv tatt affære for ti år siden, men gjorde det ikke før etter to svangerskap. Etter kort prøvebehandling med Levaxin er jeg friskere enn jeg har vært siden tenårene. Spesielt verkende, stive skuldre og nakke har jeg lidd av i årevis, men skyldt på meg selv med kontorjobb, hardt stallarbeid etc. Med Levaxin i noen uker er det stort sett borte. (Har mange flere og mer plagsomme plager altså.) Har også struma og mange familiemedlemmer med lavt stoffskifte, struma og fibromyalgi.

Dessverre er min erfaring at man må gjøre research på nettet først, tenke mulige diagnoser og ta det opp med lege. Om legen ikke tar det på alvor, be om henvisning til (gjerne privat) spesialist, men søk på nettet etter de flinkeste på området. Det er mange ulike diagnoser og symptomer, og det er sant at stress ikke er til å kimse av, men om det er en snikende sykdom så bør den stoppes så tidlig som mulig. Lykke til! :)

Anonym poster: 77ec2b381c5e12d3080aeb3ef2d14d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...