Gå til innhold

Jeg nekter å ta glukosebelastning i svangerskapet, problematisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor mener at jeg bør ta ettersom det er arvelig diabetes i familien samt at jeg veide ti kilo for mye da jeg ble gravid. Jeg hadde første møte med henne i uke 36, er nå i uke 37, snart 38. Og hun mente at jeg virkelig burde ta testen (og at fastlegen burde tatt ansvar for det tidligere men han har ikke nevnt det...)

Personlig ser jeg ikke vitsen nå som det er 2-3-4 uker igjen. Grunnen til at jeg ikke vil er at jeg er helt sikker på at jeg kommer til å spy, har spydd halve svangerskapet og det skal ikke mye til før jeg brekker meg nå. Og da er jo testen ødelagt...ergo hvorfor orke å prøve i det hele tatt?

Hvis testen viser at man har svangerskapsdiabetes, så får man vel bare beskjed om å endre kostholdet hvis jeg har forstått det riktig? Det er vel ikke farlig for babyen at jeg har uoppdaget svskapsdiabetes så lenge jeg spiser riktig?

Anonym poster: d8a2c14e35798f34691326c7cd6f280d

Fortsetter under...

Skrevet

Nokre må bruke insulininjeksjonar for å kontrollere svangerskapsdiabetes. Vil tru glukosebelastning vil ha liten verdi så seint i svangerskapet, men hør med legen din.

Skrevet

Jordmor mener at jeg bør ta ettersom det er arvelig diabetes i familien samt at jeg veide ti kilo for mye da jeg ble gravid. Jeg hadde første møte med henne i uke 36, er nå i uke 37, snart 38. Og hun mente at jeg virkelig burde ta testen (og at fastlegen burde tatt ansvar for det tidligere men han har ikke nevnt det...)

Personlig ser jeg ikke vitsen nå som det er 2-3-4 uker igjen. Grunnen til at jeg ikke vil er at jeg er helt sikker på at jeg kommer til å spy, har spydd halve svangerskapet og det skal ikke mye til før jeg brekker meg nå. Og da er jo testen ødelagt...ergo hvorfor orke å prøve i det hele tatt?

Hvis testen viser at man har svangerskapsdiabetes, så får man vel bare beskjed om å endre kostholdet hvis jeg har forstått det riktig? Det er vel ikke farlig for babyen at jeg har uoppdaget svskapsdiabetes så lenge jeg spiser riktig?

Sant som du sier.. Så lenge du spiser lite sukker og sunn mat, mye grønnsaker og grovt brød, gjør du hva du ville blitt anbefalt å gjøre dersom du har svangerskapsdiabetes. Med bare et par uker igjen ser jeg ikke verdien av å drikke den gørpa og så sitte og vente flere timer på legekontoret.

Skrevet

Du får nok ikke insulin så sent uansett, men kanskje ekstra ultralyd og oppfølging? Det er stor risiko for glukoseintoleranse i svangerskap, både for normalvektige og overvektige.

Synes forøvrig du virker desidert dum som nekter å ta testen, det er for barnets skyld, ikke deg! Dropp ekstratesten 3 mnd etter fødsel om du skal droppe noe.

Anonym poster: d011870274a7c6331271c6e0ffb6ca0d

Skrevet

Jeg ville nok valgt slik som deg. Men jeg ville også ha skaffet meg et sånt blodsukker-måleapparat for å sjekke blodsukker før/etter du spiser. Da får du en indikasjon på om blodsukkeret ditt er på tur eller ei.

Et slikt apparat kan du kjøpe på apoteket i dag og begynne målinger umiddelbart. Da får du en indikasjon på hvordan du ligger an. Ved nivåer utenom normalen så bør du selvfølgelig oppsøke lege igjen.

Jeg vet at jeg hos vanlig lege nok ville fått tilbud om en slik test pga alder, men jeg kommer ikke til å ta den. Jeg spiser et lavkarbokosthold i utgangspunktet og kjenner kroppen min godt ift hvordan den reagerer ved endringer i blodsukker. Jeg har også et slikt måleapparat som jeg i perioder har sjekket blodsukkeret mitt tidligere, så jeg vet hvor jeg normalt ligger. Jeg vet også hvilke matvarer som, selv om de ikke er typiske "risikomatvarer" ift økt blodsukker, øker mitt blodsukker og gjør det ustabilt. Der har blodtype-kostholdet vært gull verdt for meg, da jeg pga det oppdaget at jeg reagerte med f.eks. veldig ustabilt blodsukker hvis jeg spiste rug (noe jeg iflg blodtypen ikke skal ha). Kaffe gir meg også store svigninger i blodsukkeret.

Jeg tviler sterkt på om legen min kommer til å anbefale glukosebelastningstest nettopp fordi han vet hvordan mitt kosthold har vært i mange år nå. Jeg tror oppriktig at jeg ville blitt veldig dårlig hvis jeg skulle ha i meg så store mengder glukose som det kreves i en slik test. Ikke bare kvalm dårlig, men det ville satt kroppen min i total ubalanse over flere dager.

Så har du et fornuftig kosthold så ville jeg skaffet et måleapparat i dag og ført en logg noen få dager på hva blodsukker er om morgenen, hva du spiser og hva blodsukkeret ditt er en halv time, en time og to timer etter måltid. Noter også hvor mye/lite du har sovet, om det har vært ting som har stresset deg ekstra og hvor mye aktivitet du har vært i disse dagene. To-tre dager burde gi en god indikasjon. Da har du noe å vise legene, noe som er konkret.

Jeg ville som sagt begynt med dette i dag, om jeg var deg, og så tatt en samtale med legen din/sykehuslege og tatt med de målingene du har rukket å ta før du får time der.

Anonym poster: eb3fd00114bfb959356c034cc4dc1d2d

Skrevet

Be om å få tatt et fastende blodsukker istedenfor, så kan du heller vurdere det derfra. Har selv "nektet" å ta glukosebelastning, men jeg er hverken overvektig, har stort barn, lagt på meg mye eller hatt noen andre indikasjoner på sv. diabetes. Jeg er vektoperert og var overvektig for 5 år siden, eneste grunnen til at de ville jeg skulle ta det. Som vektoperert tåler jeg sukker dårlig så det å drikke ren glukose fristet mildt sagt lite. Fikk da ta fastende blodsukker istedenfor, det var helt fint. Dette var forresten også sent i svangerskapet, endte opp med å føde to uker etterpå.

Anonym poster: b181c91a8a50923eb3c4e2e42a15b23e

Annonse

Skrevet

Du får nok ikke insulin så sent uansett, men kanskje ekstra ultralyd og oppfølging? Det er stor risiko for glukoseintoleranse i svangerskap, både for normalvektige og overvektige.

Synes forøvrig du virker desidert dum som nekter å ta testen, det er for barnets skyld, ikke deg! Dropp ekstratesten 3 mnd etter fødsel om du skal droppe noe.

Dum og dum, jeg synes det er vanskelig å se noen mening nå som det er så tett opptil termin. Hadde jordmor insistert i uke 32 for eks, hadde jeg ikke vært så påståelig. Hvis jeg spsier sunt, så har det jo ingenting å si for babyen i magen om det er påvist svskapsdiabetes eller ikke - slik jeg har forstått det. Da er det ikke mye å gjøre annet enn å tenke på kostholdet...

I forrige svangerskap tok jeg fastende blodsukker, trengte ikke belastning mente legen. Men retningslinjene er visst blitt mer restriktive de siste årene.

Hi.

Skrevet

Dum og dum, jeg synes det er vanskelig å se noen mening nå som det er så tett opptil termin. Hadde jordmor insistert i uke 32 for eks, hadde jeg ikke vært så påståelig. Hvis jeg spsier sunt, så har det jo ingenting å si for babyen i magen om det er påvist svskapsdiabetes eller ikke - slik jeg har forstått det. Da er det ikke mye å gjøre annet enn å tenke på kostholdet...

I forrige svangerskap tok jeg fastende blodsukker, trengte ikke belastning mente legen. Men retningslinjene er visst blitt mer restriktive de siste årene.

Hi.

Jeg fikk svangerskapsdiabetes og mitt blodsukker steg av ting jeg aldri hadde sett for meg... Drikker du melk og jus? Spiser du mye frukt? Er brødet du spiser det groveste slaget? Spiser du ris og poteter? Mye sunn mat som bør unngås ved kostholdsregulert diabestes...

Det er svingningende i blodsukkeret som er farlig for barnet og alt sukkeret som går rett til baby. Det kan faktisk være ganske farlig for baby. Syns nesten du er litt egoistisk som ikke vil finne det ut selv om det er kort tid igjen. Du vil få ekstra oppfølging og må muligens settes i gang dersom baby er stor...

Anonym poster: 0764f3851a969291bf2ec7d70196e774

Skrevet

På legesenteret mitt tester de ALLE som fyller 35 det året de har termin.

Jeg er helt normal, har lagt på meg 6,5 kg. i uke 30, har ikke diabetes i familien og alle prøver har vært fine.

Jeg kastet opp som en gris i søppelbøtten da jeg skulle drikke sukkervannet. Tårene trillet og jeg hadde sminke til knærne :(

Utrolig ydmykende, ubehaglig og kjip opplevelse.

I etterkant av dette satte jeg ned foten og gjorde det klart at dette utsetter jeg ikke babyen eller meg selv for. Merket med én gang at han ble stresset i magen!

Ingen kan tvinge deg til å gjøre noe du ikke vil.

Gjest sussie77
Skrevet

Syntes du burde ta den. Tok selv ganske sent i svangerskapet. Pga. av litt for mye fostervann. Er ikke overvektig men har også diabetes i familien. Og for meg så hadde jeg dessverre svangerskaps diabetes.

Fikk da oppfølging av sykehuset hver uke med ul og kontroll hos jordmor. Fikk også kostholdsveiledning. Og man skal ha oppfølging etter svangerskapet også. Og også senere hvis du sulle bli gravid igjen. Derfor er det viktig at du får sjekket det opp. Og man kan heller ikke gå så lenge over termin. Jeg ble satt igang en uke over.

Skrevet

problematisk? tviler på at de kan nekte deg å føde eller noe sånnt, men helsepersonell generelt synes vel ikke det er så veldig gøy når pasienten mener de vet bedre,....

Skrevet

Du har jo rett i at om du kaster opp fungerer det ikke. Men det er altså feil at det ikke kan være farlig for barnet. Forhør deg med legen din om dette. Ganske mange barn født etter svangerskapsdiabetes, særlig uoppdaget, behøver behandling på intensivavdeling etter fødsel.

Anonym poster: b431db5f1da08ad82ae835551c711251

Skrevet

Det kan være farlig for babyen hvis du har uoppdaget diabetes, ja. For det første har du økt risiko for svangerskapsforgiftning, og for det andre kan babyen få ustabilt blodsukker etter fødselen (blodsukkerfall? husker ikke helt). Da jeg fødte, sjekket de blodsukkeret til babyen hver 6. time (jeg var i grensen for å ha diabetes). De sa at i verste fall kan babyen havne i koma.

Så jeg synes ikke det er så smart å nekte. De gjør det jo ikke for moro skyld...

Annonse

Skrevet

Jm ville at jeg skulle ta det pga bmi på 27 ved sv.skapets start. De på lab'n hos legen himlet med øynene og syns det var helt tullete. De gikk til og med for å dobbeltsjekke med legen fordi de mente det ikke kunne stemme. Ikke rart at jeg syns det ble for dumt da, ikke gått opp mye i vekt. Alle blodprøver og urinprøver har vært fine, ingen diabetes i fam. Hadde mest lyst til å nekte å ta den jeg oxo.

Skrevet

Dersom du har svangerskapsdiabete er det veldig viktig at jordmor og barselpleier vet om dette når du føder da barnet ditt kan få lavt blodsukker de første dagene etter fødsel og det er farlig for babyen! Om de vet du har svangerskapsdiabetes vil de måle blodsukkeret til babyen et par ganger i døgnet og evt gi sukkervann/mm på flaske/kopp.

Skrevet

Jeg kan ikke ta glukosebelastning, da tru jeg dem får et mye større problem. Tåler så vidt vanlig rørsukker i små mengder her, alt annet får jeg allergiske reaksjoner på.

Satse på måling av blodsukker holder her hvis nødvendig :)

Anonym poster: 870368800b9459ed7dd7beb01f48f0c6

Skrevet

Jeg hadde nok spurt om å få tatt fastende blodsukker og eventuelt en hba1c(langtidsblodsukker).

Anonym poster: 1138dc507e87100379376cb6efea9e5a

Skrevet

Hmmm, mange opplysende svar her, svskapsdiabetes er visst mer alvorlig for babyen enn hva jeg har fått opplyst om.

Det er ikke det at jeg nekter å ta prøven for å være vrang men fordi jeg tror at jeg ikke greier å gjennomføre rett og slett. Har spydd halve svangerskapet, deretter kvalm. Og morgenen er jo den verste tida. Jeg hater dessuten å svelge ekle ting også når jeg er gravid, er for eksempel veldig dårlig på å shote drinker, da bare brekker jeg meg. Så ser virkelig ikke for meg hvordan jeg skal greie å få ned disse greiene og så beholde det i magen i et par timer...derfor gidder jeg liksom ikke forsøke.

Alle blodprøver er helt fine så langt bare så det er klart, men har ikke fått tatt fastende blodsukker. Jordmor mente at det ikke var tilstrekkelig og glemte selvsagt spørre legen forrige uke.

Hi.

Skrevet

Har du shotta mange drinker i svangerskapet? Knis...

Fra spøk til alvor. Jeg tok belastning. Det var ekkelt, men jeg var glad jeg hadde gjort det likevel. Også fire uker før termin. :)

Anonym poster: 9d9bc2361b6c60754981e1a7d849573c

Skrevet

Har du shotta mange drinker i svangerskapet? Knis...

Fra spøk til alvor. Jeg tok belastning. Det var ekkelt, men jeg var glad jeg hadde gjort det likevel. Også fire uker før termin. :)

Anonym poster: 9d9bc2361b6c60754981e1a7d849573c

Hehe, mente at jeg hater å shote og drikke ekle ting når jeg ikke er gravid...:)

Skrevet

Mange apotek måler blodsukker! Hvis du møter opp fastende får du en god indikasjon på hvordan det ligger an.

Skrevet

Du kan ha sitron i sukkervannet, så blir du kanskje ikke så kvalm. Og du kan be om å få ligge ned de to timene, så hjelper det kanskje på formen. Men ikke noe gøy å bli dårlig, det skjønner jeg godt.

Skrevet

Jeg har tatt glukosebelastning 2 ganger. For 6 år siden var det noe seigt ekkelt kliss jeg måtte drikke, denne gangen var det myyyyyye bedre. Fortsatt søtt, men mer tynnt flytende. Jeg slet skikkelig med å holde dey nede, men klarte meg. Ha med deg underholdning. Blader, bøker, strikketøy. ...

Skrevet

PS!

Få legen din til å ta et langtidsblodsukker! Helt uproblematisk. Er snakk på at den prøven skal overta for hele glukosebelastningen...

Lykke til!

Hilsen 3 X med svangerskapsdiabetes, som heller ikke tar belastningen

Anonym poster: e6f3c1678075a0206166924e137f80b2

Skrevet

Så sent som du er i svangerskapet, og med tanke på at du kaster opp for ingenting ellers, så skal du kunne gå til legen og få sjekket fastende blodsukker og sjekke blodsukkeret over 3 dager for å sjekke langtidsblodsukkeret. Jeg var i uke 37 da jeg fikk beskjed om det, spydde av ingenting, kom inn til legen (labben der) fort å utføre det, men etter 2 runder med oppkast bare, så foreslo legen at jeg kom tilbake fastende dagen etter, tok blodprøver da, også fikk jeg med et blodsukkerapparat jeg brukte i en uke, så sjekket de langtids blodsukkeret mitt, slik ble det bevist svangerskapsdiabetes hos meg, jeg spiste allerede den slags kosthold som jeg burde, slapp insulin, og lille fikk oppfølgingen han trengte når han ble født. Forhør deg om det er mulig hos deg.

Anonym poster: 1916e163516b10966cf998d91737d5b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...