Gå til innhold

Opprettholde melksproduksjon baby 5 mnd?

Anbefalte innlegg

Min baby på snart fem måneder spiser nå ca hver 3,5 til 4. time på dagen. Han spiser så vanligvis (mange unntak) mellom 19-20 og så mellom 01-03 og igjen en gang mellom 06 og 08. Jeg har hatt ganske mye melk siden fødselen, og han tok derfor bare en pupp om gangen de første mnd. Fra han var 3 mnd har jeg prøvd å få han til å ta begge ettersom jeg vet vet de bør tømmes regelmessig, men det skjer fremdeles nå at han tar den ene og bare sutter litt på den andre. I tillegg er han veldig distrahert om dagen. Dette gjør at det ofte går mange timer mellom hver gang puppene får tømt seg.

Er det riktig av meg å tenke at så lenge jeg ikke merker jeg får mindre melk, så risikerer jeg ikke å miste melka? Og at dersom produksjonen går ned, så vil han ta begge slik at jeg skjønner jeg eventuelt må øke den? Jeg kan ikke miste melka fra en dag til en annen?

Jeg fullammer og har lyst til å fortsette også etter at jeg introduserer fast føde. Jeg pumpet meg en periode på kvelden for å opprettholde produksjonen da den minsket ved et par anledninger for et par mnd siden, men jeg begynner å bli sliten av lite søvn, så jeg vil ikke gjøre det om jeg ikke må.

Jeg finner merkelig nok ingen informasjon på internett om dette, så jeg setter stor pris på svar!

Vennlig hilsen google-mum

Fortsetter under...

Gjest sussie77

Hadde også ei som bare tok en pupp om gangen. Men hun ble ammet masse i løpet av dagen (eller hele døgnet) ganske lenge. Så var nok derfor. Og det gikk også veldig bra. Hadde alltid mye melk. Men da gikk det ikke så lenge mellom hver gang.

Så lenge du ikke føler at du mister melka så går det nok bra. Eller så kan du jo pumpe litt om du føler det.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Så lenge du ikke begynner tulle det til med flaske så går nok dette helt fint :) Med andre ord ikke bekymre deg, bare stol på at han vil spise så han blir mett om han får sjansen: tilby begge, amm så ofte han vil, tilby hyppig. Hyppigere amming betyr som oftest ikke lite melk, men økedøgn eller bare endret diemønster.

Det kan også være lurt å prøve å gjenskape de ammingene som funker best, feks nattammingene: amm i mørkt og kjipt og kjedelig rom, ha det rolig med få distraksjoner. Noen unger liker dog distraksjoner - sitt i såfall så du kan amme samtidig som han har oversikt/ser det han vil, enten det er folk på kafe eller TVen hjemme. Et solid smykke han kan leke med kan ofte hjelpe. Er du ute en dag så slå deg til ro med at det går helt fint å ikke amme på noen timer dersom han syntes det var mer interessant å se seg rundt.

Du mister ikke melka over natta - men barnet kan plutselig bli opptatt av taket/folk/tærne sine/katten/den andre puppen over natta. I tillegg kan du få en midlertidig nedgang i produksjonen like før mensen. Begge deler kan jo skje såpass plutselig at det føles som om melka forsvant over natta ut fra oppførselen til barnet.

Det er ikke nødvendig å styre med pumping.

Takk for svar:-)

Hadde også ei som bare tok en pupp om gangen. Men hun ble ammet masse i løpet av dagen (eller hele døgnet) ganske lenge. Så var nok derfor. Og det gikk også veldig bra. Hadde alltid mye melk. Men da gikk det ikke så lenge mellom hver gang.

Så lenge du ikke føler at du mister melka så går det nok bra. Eller så kan du jo pumpe litt om du føler det.

Takk for svar, det er akkurat slike råd jeg trenger:-) Da venter jeg med pumping til jeg evt må jobbe for å holde på melka. Jeg prøver pushe til hver 4. time på dagen slik at han er sulten nok, for merker at han blir mer distrahert om han ikke virker spesielt sulten. Han er en stor gutt på 9 kg, så han har ikke fått for lite mat hvertfall;-)

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Så lenge du ikke begynner tulle det til med flaske så går nok dette helt fint :) Med andre ord ikke bekymre deg, bare stol på at han vil spise så han blir mett om han får sjansen: tilby begge, amm så ofte han vil, tilby hyppig. Hyppigere amming betyr som oftest ikke lite melk, men økedøgn eller bare endret diemønster.

Det kan også være lurt å prøve å gjenskape de ammingene som funker best, feks nattammingene: amm i mørkt og kjipt og kjedelig rom, ha det rolig med få distraksjoner. Noen unger liker dog distraksjoner - sitt i såfall så du kan amme samtidig som han har oversikt/ser det han vil, enten det er folk på kafe eller TVen hjemme. Et solid smykke han kan leke med kan ofte hjelpe. Er du ute en dag så slå deg til ro med at det går helt fint å ikke amme på noen timer dersom han syntes det var mer interessant å se seg rundt.

Du mister ikke melka over natta - men barnet kan plutselig bli opptatt av taket/folk/tærne sine/katten/den andre puppen over natta. I tillegg kan du få en midlertidig nedgang i produksjonen like før mensen. Begge deler kan jo skje såpass plutselig at det føles som om melka forsvant over natta ut fra oppførselen til barnet.

Det er ikke nødvendig å styre med pumping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...