Gå til innhold

Lille gutt er syk :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Starta med oppkast natt til i dag, og begynte med diare i 5 tiden. Siste diare bleie var i 11tiden, men kasta opp helt til 17.30 Var på legevakta ca 13 og hadde telefon kontakt med legen 19.30, var legen som ringte for å høre hvordan det går med han. I hele dag har han bare ligge på gulvet og sove, når han ikke har sove har han bare kikka tomt foran seg. Han orka ikke gå, krabbe 1-2 meter før han la seg la seg ned igjen osv. Så vært skikkelig dårlig kan man si. Kvikkna til litt rundt barnetv tid da orka han for første gang i dag å sitte litt i fanget å se på tv, og litt over 19 ba han om å få sove i senga. Ble enig med legen om å la han sove, bare se til han og vekke han ved midnatt for å se om han vil drikke og sjekke bleie og feber. Han tissa ca 40gram fra 12-17 og ingenting fra 17-19. Jada jeg veier bleiene for å sjekka hvor mye han tisser. Nå sitter jeg å gruer meg til å sove, er alene med han siden mannen måtte jobbe natta. Blir og veldig bekymra av å lese at gult oppkast kan være alvorlig, det hadde han jo tidligere på dagen før colaen farga det svart. Vær så snill å si meg at dette går bra og at jeg trygt kan sove så lenge jeg har på klokke og sjekker han innimellom. Skal ta han inn i senga til meg når jeg legger meg. Bør jeg ringe legevakt igjen hvis bleie fortsatt er tørr ved midnatt? Mulig jeg er hysterisk , men på 2 1/2år har han aldri vært så slapp og syk

Anonym poster: 14c8bcda3dd2c5f1ffe1af002106fbe3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig omgangssyke spør du meg. Så lenge barnet er frisk i utgangspunktet og du får i han litt drikke så vil han nok bli frisk og rask igjen snart skal du se. Har man omgangssyken så er ALT lov for å få i nok drikke, juice farris, cola og saftis;-)

God bedring i heimen; )

Skrevet

Høres ut som en real magesjau ja. Jeg tror du trygt kan sove hvis du sjekker ham innimellom.

Super lege du har forresten, sånn oppfølging hadde vi nok ikke fått her!

Skrevet

Du bør kanskje vekke ham et par ganger før du legger deg for å tilby/lokke med væske. Så lenge du unngår dehydrering burde alt gå helt fint. Det er alltid fælt når de små er syke, men dette burde gå helt fint. Ha lav terskel for å ringe tilbake til legevakten hvis du blir usikker, de har i neste tur lav terskel for å legge inn barn de mistenker kan være dehydrerte.

Sannsynligvis går alt helt fint, men betryggende for deg om du får i ham noe å drikke. (Litt om gangen, ofte.)

Anonym poster: 658f94d61ee53bcdd2a75cff68d06e07

Skrevet

Veldig mye mulig det er helt normalt at de blir slik som han, men har aldri opplevd han sånn før så blir noe hysterisk av det. håper han føler seg bedre i morgen å vil spise og drikke da. Han som endelig var oppi nesten 13 kg med klær på, stakkar tynne lille gutten min.

Skrevet

Dagen i dag har han vært bedre, hadde 46gram tiss i bleia når vi sto opp i 7 tiden. Men han har feber og har hatt det i hele dag. Han er fortsatt veldig slapp og vil bare ligge å slappe av eller sove, men i dag orker han i hverfall å ligge i fanget å se tv, i går ville han bare være i fred på gulvet. Var hos legen i dag igjen fordi han begynt å klage på vondt i fingrene. Så ifølge legen har han fått influensa, en kraftig en. Vet ikke om jeg slår meg helt til ro med det, men får vel stole på legen. Han har begynte med diare igjen, gul vannaktig diare og magesmerter. Han sovna første gang i dag 10.30 og sov en time, og fra 12.30 til jeg måtte vekke han 13.30 for å dra til legen. sov på nytt fra 15.00 til 17.30. Dette er en gutt som sover maks 30 minutter på dagen. Fått i han ca 200ml drikke i dag, men bare en halv yogurt og 2 munnfuller brød. Vet ikke hvorfor jeg fortsetter å skrive, men jeg sliter med å slå meg til ro med dette

Skrevet

Hei! Fint at du oppdaterer, jeg har tenkt på dere.

Sykdomsforløpet høres ganske normalt ut, bare få i ham den væsken du kan.

God bedring:)

Anonym poster: 658f94d61ee53bcdd2a75cff68d06e07

Skrevet

Tok de crp?(stikk i fingeren)

Går feberen ned med smertestillende? Prøvd å kombinere ibux og paracet?

En syk kropp trenger mye søvn. Fokuser på å få i ham væske, saft og brus er også lov nå.

Dette vil gå bra! Selv om det gjør vondt i mammahjertet mens det står på.

Skrevet

Vi har det sånn her også (hi fra den andre tråden). Så høres ut som det er den typen omgangsyke som går nå. Får bare ned drikke. Er på dag 4 nå.

Anonym poster: 2f48abe52f7560cebf1563bd910ccc70

Skrevet

må bare fortsette med drikke, men er ikke stort han vil ha, og matlyst har han ikke. Kjenner det tynger meg veldig at han har gått ned til 11,9 kg nå, han som endelig etter 5 mnd hadde økt fra 12,3 til 12,8 kg. Han er jo så tynn fra før av og nå stikker hoftebeina ut på han.

Skrevet

Crp var på 20 i dag, vet ikke i går, men de sa den var fin i går. Han fikk ibux i ettermiddag. Har vært litt skeptisk for å dytte i han febernedsetende siden jeg ser at dehydrering kan gi feber, og vil kunne se endringer bedre.

Skrevet

Men føler han seg bedre så kan han komme ut av den vonde sirkelen og få i seg litt drikke, kanskje også en yoghurt eller is.

Når du selv ligger i influensa, tar du ikke smertestillende? Jeg ville gitt det et forsøk.

Crp på 20 viser at han i hvertfall så langt ikke har en infeksjon. Da ligger den over 50.

Væske, paracet og hvile. Dette vil gå bra(hilsen en mamma med barn 3 som har vært ekstremt mye syke til de er 3-4år, både infeksjoner og virus)

Skrevet

Helt normal omgangsyke :) Da blir de veldig slappe, spiser lite og sover mye..

Det kommer til å gå helt fint ;) Slapp av i mammahjertet <3 :)

Skrevet

Herregud... Trodde det var snakk om et baby under 6 mnd før jeg leste siste linje. Da kunne jeg forstå hysteriet ditt. Hjelpes

Anonym poster: 98c9d123320aac88c06db07c108e1a8c

Skrevet

Ja beklager til deg #14 at han ikke er liten nok, men han har aldri hatt omgangssyken, og vi har heller aldri blitt så syke av det. Men nå sier jo legen det er influensa, så da er det ikke så rart at han er skikkelig syk. Det som bekymrer mest nå er vekta, vi har brukt 5 måneder på at han skal legge på seg 500 gram fordi han er alt for tynn. Nå er han 97cm og 11,9 kg siden han har gått ned 1 kg.

Skrevet

Jeg forstår godt bekymringen din, og har barnet sjelden vært sykt, så er det grusomt når man opplever det første gang.

Og er barnet tynt fra før så blir det en ekstra bekymring.

Vårt 2. Barn varierte mellom 12,5 og 15,5 kg da han var på sitt sykeste. Og jeg var også bekymret.

Godt bedring og prøv noen av rådene over:)

Skrevet

Har gitt han ibux etter legetimen i dag, og igjen før han la seg. Prøver å holde oss unna paracet for da blir han så sykt hyper, i hvert fall blitt det tidligere. Tilbyr og drikke, får i han noe cola er det han helst vil ha. Prøver å friste med saftis, men han bare smaker og vil ikke ha selv om han elsker is. Tilbyr yoghurt og brødmat, men han vil ikke. Han er nok kvalm for når han prøvde tidligere i dag sprang han til bøtta og hang over den en stund uten at det kom noe. Nå sover han for natta, men skal opp å tilby vann snart, og flytter han inn i vår seng når jeg legger meg. Synes det er tryggest å ha han der. Tenkte å ringe helsesøster i morgen tidlig for å spør i forbindelse med vekt nedgangen, om det er noe spesielt jeg skal ta hensyn til eller gjøre med det. Det er jo bare knappe 2 måneder til han skal dit å kontroll veies på grunn av dårlig vekt oppgang.

Skrevet

Vi har også en tynn flis av en gutt, så når han fikk salmonella ble han veldig dårlig.

Jeg skjønner godt at du blir hysterisk. Det er grusomt når de blir så slapp og dårlige og man skal ikke kimse av dehydrering!

Er det noe som helst han har lyst på?

Til oss sa de at det kunne være kristisk hvis de gikk ned mer enn 10 % av vekten sin.

Høres uansett ut som om du får god oppfølging av legen og det er gull verd.

Lykke til videre med pleie og grubling :-)

Skrevet

10% av vekta, da håper jeg ikke han går ned mer, for er ikke mange gram unna det. Nei er ingenting han har lyst på annet enn litt cola, men er maks 200ml jeg har fått i han i dag. Han tisser jo nesten ikke og vil sove hele tiden. la seg til og med til å sove på gulvet inne hos legen. Han er jo vanligvis livredd for å sove på dagen, kan jo gå glipp av noe da. Men han er likevel kvikkere enn i går, i dag svarer han og prater litt, sitter i fanget og ser på tv. I går lå han bare alene på gulvet og så tomt ut i lufta når han var våken, ville ikke bli prata til eller kosa med, prøvde vi aka han seg bare unna. Han klarer gå litt i dag, men bare noen skritt så gråter han og vil bli bært.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg. Det er ikke gøy når de små blir så syke. Og man blir ekstra bekymret når de er noen tynne fliser. Jenta mi er også sånn.

Ring legen når du føler for det, og ring helsesøster ang vekta, så slipper du å tenke på det alene.

Masse god bedring!

Skrevet

Høres ut som du gjør en god jobb :) Tenkte bare jeg skulle dele hva jenta mi spiser litt av når hun er slik syk. Ofte tar det en uke før appetitten begynner å rette på seg her i huset.

Min jente drikker: saft, brus og eplejuice med sugerør eller på flaske.

Gele

Saftis

Riskjeks med ostesmak

Ostepop

Eliaspotetgull

Ostepop

Ritzkjeks

Jeg prøver så godt som mulig å få både søtt og salt i henne for blodsukkeret og for at kroppen skal gjøre seg nytte av den væsken hun får i seg. Tørre ting blir man ikke så kvalm av.

God bedring til gutten :)

Skrevet

Blåbærsaft og ritzkjeks bitter magen, så ville prøvd det. Og ett annet tips er å ikke gi drikke rett fra kjøleskapet.....

Anonym poster: 08e921531695c93475247b667143f032

Skrevet

Eplemost og farris er forresten er blanding som er bra for magen!

Skrevet

Crp på 20 viser at han i hvertfall så langt ikke har en infeksjon. Da ligger den over 50.

Dette stemmer jo ikke.. 20 er forhøyet infeksjonsverdi. Alt over 8 er det. Men 20 er en virusinfeksjon, eller en bakterieinfeksjon som nå snart er over. Over 50/60 tyder på en bakteriell infeksjon.

Anonym poster: 9c3b34a6a9016abcd67592bd9cbe5657

Skrevet

I dag har han fått i seg en kvart banan, men fikk vondt i magen så ville ikke han mer. sto opp halv 7 med diare bleie, og sovna igjen 8.15. Så sover som en stein nå. Prata med helsesøster om vekta, så skal kontroll veie han hos de 2 uker etter han er frisk. Ho synes han får i seg alt for lite drikke, og at jeg må bare fortsette å tilby ofte og kontakte lege igjen om han ikke blir bedre eller blir dårligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...