Gå til innhold

Hvem i himlens navn har meldt oss til til barnevernet pga rus i hjemmet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er overhodet ikke noe i dette......kan det være en perifer nær nabo som traff oss på byen etter en fest for 2 mnd siden? Kan det være en annen nabo som mannen har kjøpt noe alkohol av til bla folk på jobben sin?? ( Ja, vet at å kjøpe smuglervarer ikke er lov, men omsorgssvikt er det ihvertfall ikke.

Eller kan det være en noe ustabil annen "nabo"(bor et stk unna) som er skikkelig sur på meg fordi jeg nekter min sønn å ha kontakt med datteren hennes( de er tenåringer og jeg har gode grunner)

Hun på barnevernet sa det var en anonym melding, så hva skjer nå da tro?

Skikkelig flaut dette her synes jeg, om det blir en undersøkelsesak og de skal snakke med barnehageansatte som vi kjenner veldig godt, åhhh så skammelig...:(

Men skjønner ikke folk at dette er en alvorlig bekymring å komme med??

Er helt satt ut, jeg...hva skjer nå, liksom??

Her har jeg hatt barn i 20 år, og nå blir jeg meldt til barnevernet......

Anonym poster: bc4660d57e91458cd24a5984ba585f16

Fortsetter under...

Skrevet

Er overhodet ikke noe i dette......kan det være en perifer nær nabo som traff oss på byen etter en fest for 2 mnd siden? Kan det være en annen nabo som mannen har kjøpt noe alkohol av til bla folk på jobben sin?? ( Ja, vet at å kjøpe smuglervarer ikke er lov, men omsorgssvikt er det ihvertfall ikke.

Eller kan det være en noe ustabil annen "nabo"(bor et stk unna) som er skikkelig sur på meg fordi jeg nekter min sønn å ha kontakt med datteren hennes( de er tenåringer og jeg har gode grunner)

Hun på barnevernet sa det var en anonym melding, så hva skjer nå da tro?

Skikkelig flaut dette her synes jeg, om det blir en undersøkelsesak og de skal snakke med barnehageansatte som vi kjenner veldig godt, åhhh så skammelig... :(

Men skjønner ikke folk at dette er en alvorlig bekymring å komme med??

Er helt satt ut, jeg...hva skjer nå, liksom??

Her har jeg hatt barn i 20 år, og nå blir jeg meldt til barnevernet......

Og ha hatt barn i 20 år er ingen garanti mot omsorgssvikt. Ikke alltid de ser det selv de som blir meldt.

Anonym poster: 34724efa2d9752b8c5f7ac93f3ade129

Skrevet

Det er jo bare å gi en urinprøve det så er du sjekket ut av saken ... Hvis du ikke har tatt noe dop da så klart

Anonym poster: 3646aafa73d2581d7d7d0febd50c4e8f

Skrevet

Fra mld kommer til de tar avgjørelse ift undersøkelse eller ikke skal det ikke gå mer enn en uke. Blir det undersøkelse har de inntil 3mnd på seg til å undersøke saken, i spesielle tilfeller kan denne utvides med 3mnd.

Undersøkelser skal skje med minst mulig ulempe for dem som blir undersøkt. Har dere vært på møte med bvtj? De vil i såfall fortelle dere hva som skjer videre.

En som melder anonymt kan beholde anonymiteten til saken evt kommer opp for retten.

Anonym poster: 657dd906b389bdaaa14600b9621c6d87

Skrevet

hvis du er sikker i din sak så skjønner jeg ikke hvorfor du blir satt ut som du skriver..

Skjønner at det kan være ekkelt selv om det ikke er noe i anklagene, men deg finner de jo raskt ut .

Anonym poster: e578c728386eb8285fc7c81ab65879ab

Skrevet

Ville ha snakket med de i barnehagen om dette. Om du kjenner de så fårstår de nok hvor feil det er. Om ditt barn virker bra stimulert så melder ikke de noe på deg. Men skjønner det er flaut. Jobber selv i barnehage og har opplevd at en forelder kom å snakket med ped leder på avd om hvordan situasonen var med falsk anklage.. ingen av oss som trodde noe galt om dem, men glad de snakket med oss :)

Anonym poster: 65b2a7361f1513328f2f18d895e1e678

Annonse

Skrevet

Det er jo vanskelig for noen her å si hvem som har meldt bekymring. Jeg forstår godt at du blir satt ut om det ikke er noe i meldingsinnholdet, og at det oppleves svært ubehagelig.

Nå er ikke barneverntjenester flest helt ukjente med at anonyme meldinger kan være svært fiktive, og det vil selvsagt bli tatt hensyn til i undersøkelsen.

Anonym poster: 75c09be1a93010af7a5b01e5fd8cc92f

Skrevet

All min sympati, har vært i dine sko. Bare at her var det bhg som meldte oss for vold i hjemmet. Holdt på å falle av stolen da jeg fikk høre det, trodde nesten det var skjult kamera. Barnevernet kontaktet politi, helsestasjon og lege, utrolig flaut. De hadde selvsagt ingenting å melde, men det er pinlig likevel - men vil ha noe sånt på seg? Skammelig er ordet. Dette er nå 1,5 år siden (saken ble selvsagt henlagt med en gang), men jeg kjenner fortsatt på den ekle følelsen når vi må til lege eller helsesøster. Jeg tenker at de tenker "Ingen røyk uten ild", som så mange mennesker gjør, og at ingenting jeg sier eller gjør vil endre deres synspunkt.

Lykke til, skjønner du har det vondt nå.

Anonym poster: 70291d5b8ea476bf734db13b312e41c9

Skrevet

hvis du er sikker i din sak så skjønner jeg ikke hvorfor du blir satt ut som du skriver..

Skjønner at det kan være ekkelt selv om det ikke er noe i anklagene, men deg finner de jo raskt ut .

Anonym poster: e578c728386eb8285fc7c81ab65879ab

Skjønner godt hun blir satt ut selv om det ikke er noe i det. Hadde blitt skikkelig stresset jeg og om jeg hadde fått slike beskyldninger mot meg!

Anonym poster: afb7820d04d6540c3014ccfd58efde90

Skrevet

De aller fleste voksne vet innerst inne om det er hold i slike beskyldinger, såpass selvinnsikt har man om man er ærlig mot seg selv, så jeg velger å tro hi!

Jeg vet ikke hvem som kan ha meldt bekymring, men jeg syns folk melder andre over en lav sko for tiden.

Ved grov omsorgssvikt som vold, mishandling, misbruk, barna får ikke dekket de primære (elementære?) behovene sine så må det meldes. For all del..

Men jeg mener folk melder for så mye _rart_ for tiden. Der jeg bodde inntil nylig hadde jeg to nabodamer som ikke kom overens. Så fikk barna til nabo 1 bekymringsmelding på seg. Der sto det at barna ikke har grenser, at de var oppe til langt på natt, at mor hadde dratt det ene barnet i armen bl.a. Melder var anonym, men alle skjønte at dette var nabo 2 sitt verk. Og det at barna var sent oppe viste seg at det ene barnet hadde omgangssyke og moren ønsket ikke å få spydd ned hele senga, så hun hadde barnet på en madrass på stuegulvet og hun selv satt oppe hele natta for å våke over sitt syke barn. Dette med at barnet ble dratt i armen var da barnet hadde sagt at "nå kaster jeg opp", og mora tok henne i armen for å få henne fort inn på badet. Dette hadde tydeligvis nabo 2 sett fra vinduet sitt, men hadde dratt sine egne konklusjoner. Og pga dette ble da barnevernet, skolen og barnehagen innblandet.. Så utrolig idiotisk og jeg fikk så vondt av naboparet som fikk dette på seg.. Etter det mistet jeg all respekt for nabo 2 for det var så tydelig at det lå en annen agenda bak. Så ikke alle bekymringsmeldinger er oppriktige bekymringer. Noen melder bare for å lage bråk for andre også.

Anonym poster: 2788d5504edfd2cfc965d1046713802e

Skrevet

Ja jeg blir satt ut pga jeg ikke fatter HVEM som har sendt denne bekymringen!!!

Vi har ingen uvenner, det må være noen som ikke kjenner oss, og jeg skjønner rett og slett ingenting!! Denne personen forblir nok anonym, bv visste heller ikke hvem det var.....

Er sjeleglad for at alle tre småbarna er langt fremme utviklingsmessig, eldste klarer seg supert på skolen osv....men likevel...er skikkelig ekkelt. Føler alle ser på meg.....

HI

Skrevet

Jeg vet ikke hvem som kan ha meldt bekymring, men jeg syns folk melder andre over en lav sko for tiden.

Det forekommer absolutt at bekymringsmeldinger leveres på feil grunnlag, f.eks motiver i forhold til hevn, samværskonflikter osv.

MEN det er skjer altså ikke spesielt ofte. Det skjer, ja, men i hvert fall i de barneverntjenestene jeg har jobbet er det svært sjelden man får inn meldinger hvor det etter undersøkelse fremstår helt usannsynlig at det forelå reell bekymring hos melder.

Anonym poster: 75c09be1a93010af7a5b01e5fd8cc92f

Skrevet

hvis alt er i orden så er det jo ingenting å frykte, og ingenting å være flau over, for barnehageansatte og andre som blir kontaktet vet jo det.

ubehagelig ja, men det er veldig viktig at folk kan varsle, også når de bare er bekymret, fordi det handler om å nå ut til de ungene som virkelig trenger det. da er det bedre med noen varslinger for mye enn en for lite.

det vet de nok også i de instansene som blir kontaktet, det er sannsynligvis ikke første gangen det skjer, og de kan skille snørr og bart.

Annonse

Skrevet

Kan de ha valgt "feil leilighet" de som meldte? At de har trodd dere er en annen familie?

Skrevet

Hadde ikke orket å bruke så mye tid og energi på å spekulere å hvem som har meldt. Hvorfor er langt mer interessant og hva dere kan gjøre med det. Bruk tiden og energien konstruktivt, og da e ikke "hvem" noe dere burde fundere så mye på

Anonym poster: 4667765dde1ce39fc59a4ab96815fb67

Skrevet

Selfølgelig lurer jeg på hvem det er OG hvorfor.....

Er så skamfull at jeg vil mye heller at bv skal komme på overraskelsbesøk fremmover enn noen samtale i barnehagen, hos helsesøster osv. FLAUT!

Skrevet

Skjønner ikke at folk som sender falske anklagelser, vil at bv skal bruke tiden sin på slikt, når det er så mange andre barn som virkelig trenger hjelp! :-(

Skrevet

Selfølgelig lurer jeg på hvem det er OG hvorfor.....

Er så skamfull at jeg vil mye heller at bv skal komme på overraskelsbesøk fremmover enn noen samtale i barnehagen, hos helsesøster osv. FLAUT!

Det jeg mener er at "skaden" er allerede skjedd så dere må bruke tiden og energien der den trengs. Ikke bruk unødvendig tid på dette. Det er ikke viktig akkurat nå og dersom hovedfokuset deres blir på hvem som meldte så kan andre ting, som er langt viktigere, glippe.

Anonym poster: 4667765dde1ce39fc59a4ab96815fb67

Skrevet

Jeg ville spurt barnevernet om de vil ta kontakt med barnehagen. Si at du ønsker å snakke med barnehagen før de tar kontakt slik at de vet om det. Ikke sikkert de tar kontakt i det hele tatt.

Jeg tror heller ikke de kommer på overraskelsesbesøk. Etter det jeg har hørt så er det vanlig å bli innkalt til samtale hos barnevernet i første omgang, for å finne ut om saken skal undersøkes ytterligere eller ikke. Blir den undersøkt ytterligere, så vil det være avtalte besøk tror jeg. Spontane uanmeldte besøk vil nok ikke skje før det evt er fattet en reel mistanke etter de avtalte besøkene. Men spør barnevernet om hvordan de vil gå frem i denne saken, det er naturlig å lure på det.

Når du sier at de ikke visste hvem som hadde meldt selv heller (dvs ikke bare anonym i forhold til deg, men også i forhold til barnevernet) så tar de garantert saken mindre alvorlig enn om de ikke var anonyme. Men de er pliktig til å undersøke uansett, de vet jo ikke noe om dere.

Skjønner du blir stressa, men du vet jo selv at dere ikke gjør noe galt, og noe "galt" skal være veldig alvorlig før de kan gjøre noe uansett (ref. den andre tråden om hva det værste du har sett foreldre gjøre mot barna og barnevernsansatte som har svart der). Bit tenna sammen og få det overstått, og få det ut av sinn og system. Vi har sikkert "fiender" alle sammen, og ikke godt å si hvem denne ukjente er, det er sikkert noen som enten ikke liker dere eller som har misoppfatta noe fullstendig.

Jeg har også meldt til barnevernet en gang i jobbsituasjon av kanskje ikke gode nok grunner, men jeg fulgte magefølelsen og det viste seg at det var en klok beslutning. Man skal selvsagt ha litt grunnlag for å melde, men av og til må man bare uansett, for å ta hensyn til barna. Men du vet jo selv at den som evt har meldt dere er enten en idiot eller noen som har fått et helt feil inntrykk som ikke stemmer. Håper du ikke bruker for mye tid og energi på å tenke på det.

Anonym poster: 9898027aac8aee8fb12f79f2c148f106

Skrevet

Tusen takk for svaret ditt nr 19. Meget konstruktivt og beroligende:)))

Skrevet

Har du eller mannen en ex fra nyere tid eller evt noen dere har avvist i det siste? Her opplevde vi noe av det samme helt ut av det blå, det viste seg å være exen til mannen som stod bak. Bare for å være slem.

Anonym poster: 2d912b5fae1581744c853eeff522e497

Skrevet

Dette går helt sikkert bra HI :). Dere har lov til å få vite hva bekymringsmeldingen består i, og da er det helt sikkert lettere å avgjøre om dette må være en misforståelse, eller om det er usanne beskyldinger. Jeg kastet opp dagen etter en bytur, da jeg hadde hentet sønnen vår hos søsteren min, og sa til sønnen min at jeg hadde drukket litt for mye vin på fest dagen før og var litt dårlig i dag. Da vi en måned etter hadde venner på middag en lørdagskveld, og vi voksne tok ett enkelt glass rødvin til maten så sa sønnen min: Ikke drikk så mye vin at du kaster opp i dag da mamma! Følte for å synke gjennom gulvet akkurat da, og forklarte så godt jeg kunne... :P. MEN: I tillegg hadde vi samme dag satt en pose med 5-6 tomme vinflasker i gangen, som jeg ikke hadde rukket å ta til glasscontainer enda, og venneparet så sikkert denne posen da de kom. Hadde nesten forstått det om de hadde meldt en bekymring, men sannheten er at de 5 flaskene var fra hele fjoråret siden vi sjelden får kjørt bort til glasscontaineren, og vi drikker svært sjeldent alkohol og aldri så barnet ser oss beruset :).

Anonym poster: 4f47619b4e0a3e4e95c00c445d5f1544

Skrevet

Håper det ordner seg! Jeg ville nok følt meg "stemplet" selv om det overhodet ikke var noe i det. Ekkelt!

Anonym poster: 9b5d00d611e6a39d6865aad44f15356d

Skrevet

Hei, oppdatering!!!

Dette var helt udramatisk, men melder var som jeg hadde mistanke om, en "nabo" som har mye kontakt med min tenåringssønn. Denne damen er kun på "lag" meg ungdommene, hun har et "ungdomsrede" hjemme hos seg og alle foreldre er teite, for strenge og alt det ungdommene sier. Meldingen hadde ligget noen mnd på bv, og datoen den hadde kommet(som var ifjor!!) stemte veldig med en større konflikt jeg hadde med min sønn om at han vanket der. Det var også en blanding av far, samboer til mor og mor, heller ikke bv visste om "far" var far til gutten min eller min samboer. Men, det var i hvertfall kokt sammen en røre uten like, sto tom at det flere ganger hadde luktet sprit av meg....jeje....rører aldri sprit forøvrig, kan ta meg max 2 glass rødvin på lørdagskvelden.

Vel, damen var svært hyggelig og de undersøker kun hos politiet som de alltid gjør, sa hun. Og så kommer de på hjemmebesøk for å snakke med barna som hun sa. Thats it.

Lurer på hva folk tenker med noen ganger, jeg......

Skrevet

De aller fleste voksne vet innerst inne om det er hold i slike beskyldinger, såpass selvinnsikt har man om man er ærlig mot seg selv, så jeg velger å tro hi!

Ved grov omsorgssvikt som vold, mishandling, misbruk, barna får ikke dekket de primære (elementære?) behovene sine så må det meldes. For all del..

Men jeg mener folk melder for så mye _rart_ for tiden. Der jeg bodde inntil nylig hadde jeg to nabodamer som ikke kom overens. Så fikk barna til nabo 1 bekymringsmelding på seg. Der sto det at barna ikke har grenser, at de var oppe til langt på natt, at mor hadde dratt det ene barnet i armen bl.a. Melder var anonym, men alle skjønte at dette var nabo 2 sitt verk. Og det at barna var sent oppe viste seg at det ene barnet hadde omgangssyke og moren ønsket ikke å få spydd ned hele senga, så hun hadde barnet på en madrass på stuegulvet og hun selv satt oppe hele natta for å våke over sitt syke barn. Dette med at barnet ble dratt i armen var da barnet hadde sagt at "nå kaster jeg opp", og mora tok henne i armen for å få henne fort inn på badet. Dette hadde tydeligvis nabo 2 sett fra vinduet sitt, men hadde dratt sine egne konklusjoner. Og pga dette ble da barnevernet, skolen og barnehagen innblandet.. Så utrolig idiotisk og jeg fikk så vondt av naboparet som fikk dette på seg.. Etter det mistet jeg all respekt for nabo 2 for det var så tydelig at det lå en annen agenda bak. Så ikke alle bekymringsmeldinger er oppriktige bekymringer. Noen melder bare for å lage bråk for andre også.

Ja, det er mitt inntrykk også at terskelen for å melde foreldre til barnevernet for enkelte er blitt veldig lav :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...